Jump to content
Thursday 09 December 2021
skippeer

Felsöka dåligt batteri i servicebank

Recommended Posts

Vid hemmasegling har det mesta fungerat utan problem men nu vid längesegling smäller det till.

 

Inatt lyste ett felmeddelande på Efoy displayen ”defective or too old battery”.

 

Nu plötsligt vid frukost började batterimonitoren blinka och spänningen var under 11 volt.

Kastade mig på huvudbrytaren.

Slog av alla säkringsbrytarna och tvingade igång bränslecellen.

Har nu testat att slå på en brytare i taget, fungerade ok.

 

Hmm, troligen är ett batteri av sex stycken slut.

Akut plan

•identifiera vilket batteri

•koppla bort det

•gå till hamn som säljer AGM batterier

 

Har 4 x 75 Ah + 2 x 100 Ah

inköpta av tidigare ägare.

100 Ah är nyast.

 

Felavgräsning (halveringsprincip)

Har nu kopplat bort 3 x 75 Ah, mätt spänningen 12,8-13,0 volt.
Tänkte vänta några timmar och mäta igen på de bortkopplade.
 

Kör laddning på de 3 inkopplade batterierna ( 1 x 75 + 2 x 100).

 

Vi ligger kvar i hamn 24 timmar innan vi förflyttar oss söderut mot fastlandet. Gissar att vibrationer vid segling kan trigga felet igen…


 

Avser köpa nya AGM 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev skippeer:

Gissar att vibrationer vid segling kan trigga felet igen…

Är dina nuvarande batterier AGM så är jag tveksam om seglingen kan trigga felet. I övrigt tycker jag du har rätt approach med tanke på att du är ute. I hemmahamnen hade jag gjort lite annorlunda, och säkert du också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade tänkt påpeka att det var ett "tecken" att motorkuddarna lossnade. 😉

 

Det bör ju gå att få hjälp med att belastningstesta batterierna och ta bort det/de batterier som ev. är dåligt, eller så är det inte fel på något batteri och då är det ju bra att hitta det riktiga felet istället för att köpa nya batterier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej, vanliga blybatterier är kanske vibrationskänsliga vid hög ålder.

Nyfiken att lära hur man skulle gjort vid hemmabryggan .

 

Felet idag yppade sig vid flytbryggan.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan ibland vara svårt att se om ett batteri är trasigt genom att mäta spänningen på det när det är obelastat, men om man lägger på lite belastning samtidigt som man mäter spänningen så får man en bättre bild av hur bra batteriet mår.

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev skippeer:

Okej, vanliga blybatterier är kanske vibrationskänsliga vid hög ålder.

Nyfiken att lära hur man skulle gjort vid hemmabryggan .

 

Felet idag yppade sig vid flytbryggan.

Blybatterier(våta) är mer vibrationskänsliga än AGM. Det kan skaka ner material från plattorna och i värsta fall kortsluta mellan plattorna (och i praktiken mellan polerna). En sådan kortslutning kan i värsta fall dra med sig övriga batterier i banken. Att separera batterierna är en klok första åtgärd.

 

Exempel på testare:

Den elektroniska varianten

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteri--och-generatorprovare-2000017040

 

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteritestare-2000035744

 

eller "grillvarianten" med ett stort belastningsmotstånd (verkar börja försvinna från hyllorna...)

https://www.conrad.se/p/voltcraft-bt-3-bil-batteritestare-295-mm-x-160-mm-x-85-mm-100592?gclid=CjwKCAjwvuGJBhB1EiwACU1Aiex9jGdlmSxvOEiL4l60InsrzhWLVJJxRl34GXWVe6QH8UCz4H61jxoCaa4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=shopping-feed&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_medium=surfaces&utm_source=google&utm_term=100592&vat=true

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev skippeer:

Nyfiken att lära hur man skulle gjort vid hemmabryggan .

Jag hade kopplat isär allt och belastningstestat varje batteri med en sådan här "grill" på 100 A.

 

image.thumb.png.d5917f5da8973dd10f1ed5571bb0d99d.png

Det finns även elektroniska varianter av belastningstestare, men jag är inte så insatt i dess funktion så jag skulle inte lita på resultatet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det ett batteri som är så dåligt att det sänker Volten i hela banken så borde du se det om du belastar det ensamt redan vi låga Amper belastningar.

 

Om du har en vanlig 2A / 25W glödlampa till en lanterna så borde det räcka för att se om ett batteri är tydligt sämre än dom andra. Det kommer isf dyka i Volt redan vid den belastningen. Koppla loss ett batteri låt det vila en halvtimme och sedan tänder du lampan i fem minuter. Jämför hur spänning sjunker med dom andra batterierna. 

 

I övrigt antar jag att du har titta på övriga anslutningar till / från batteri - regulator så det inte bara är dålig anslutning?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lintott:

Blybatterier(våta) är mer vibrationskänsliga än AGM. Det kan skaka ner material från plattorna och i värsta fall kortsluta mellan plattorna (och i praktiken mellan polerna). En sådan kortslutning kan i värsta fall dra med sig övriga batterier i banken. Att separera batterierna är en klok första åtgärd.

 

Exempel på testare:

Den elektroniska varianten

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteri--och-generatorprovare-2000017040

 

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteritestare-2000035744

 

eller "grillvarianten" med ett stort belastningsmotstånd (verkar börja försvinna från hyllorna...)

https://www.conrad.se/p/voltcraft-bt-3-bil-batteritestare-295-mm-x-160-mm-x-85-mm-100592?gclid=CjwKCAjwvuGJBhB1EiwACU1Aiex9jGdlmSxvOEiL4l60InsrzhWLVJJxRl34GXWVe6QH8UCz4H61jxoCaa4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=shopping-feed&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_medium=surfaces&utm_source=google&utm_term=100592&vat=true

 

 

Den första som @Lintott föreslår är relativt värdelös i detta sammanhang.

Den andra och den tredje ”grillen” mäter batteriet under belastning, ”grillen” gör det under fem eller tio sekunder, den andra elektoriska mäter under en mycket kortare tid och utvecklar inte en massa värme eller pyrotekniska effekter. 

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev LuminaL:

Är det ett batteri som är så dåligt att det sänker Volten i hela banken så borde du se det om du belastar det ensamt redan vi låga Amper belastningar.

 

Om du har en vanlig 2A / 25W glödlampa till en lanterna så borde det räcka för att se om ett batteri är tydligt sämre än dom andra. Det kommer isf dyka i Volt redan vid den belastningen. Koppla loss ett batteri låt det vila en halvtimme och sedan tänder du lampan i fem minuter. Jämför hur spänning sjunker med dom andra batterierna. 

 

I övrigt antar jag att du har titta på övriga anslutningar till / från batteri - regulator så det inte bara är dålig anslutning?

Jag kanske är grinig och agerar språkpolis, jag kan acceptera olika grammatiska fel, stavfel, hänsytningsfel och andra språkliga fel, men när någon uttrycker sig ungefär som den norske elektrikern ”Edvard Greig” gestaltad av Rolv Wesenlund i filmen där alla karaktärerna pratar olika nonsensspråk, ”Picassos äventyr” blir jag tokigare än vad jag redan är.

”Volten, watten, amperen and the sikkrings has gone...”

 

Man mäter elektrisk spänning i volt och elektrisk ström i ampere, effekt i watt och elektriskt motstånd i ohm. Om man har grekiska alfabetet på sitt tangentbord kan man använda ”omega” istället för att skriva ”ohm”. Omega är för övrigt även en alldeles utomordentligt segelbåt.... undrar varför den heter så...? Gör den mer motstånd genom vattnet, än vad andra segelbåtar gör?

 

Alla enheterna skrivs med gemener i första bokstaven, om de inte inleder en mening.

Däremot när man nämner kollegorna vid namn, de som namngav de elektriska storheterna, så skriver man ju med versaler.

 

Men är det änna inte meningen att @LuminaL skall bli ledsen eller förbaskad, utan kanske istället skall ta till sig hur man namnger de elektriska storheterna.

😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imorse skulle innersta båten gå så jag startade motorn för att vid behov stötta. Sambon kopplade in  alla Raymarine prylarna och ihop med 2 kylar kan det sticka iväg till strömstyrka på 15 amper.

Jag stängde av motorn och isamband med det såg vi att batterimonitorn flashade hysteriskt.

 

Får höra med hamnkapten om det finns någon båtelkunnig på ön.

Finns tyvärr inga bilelverkstäder ute i Nordsjön (Helgoland).

Imorgon går vi mot stad på fastlandet med resurser.

 

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Men är det änna inte meningen att @LuminaL skall bli ledsen eller förbaskad, utan kanske istället skall ta till sig hur man namnger de elektriska storheterna.

😉

Inga problem, bara att jag märkt att det är lättare att förklara för folk på internet om man nämner det man ser på instrumenten. Säger jag Spänning så frågar dom varför det står Volt etc.

 

Sen att jag kan stressa språkpoliser är bara en bonus 🙂

  • Like 1
  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev LuminaL:

Inga problem, bara att jag märkt att det är lättare att förklara för folk på internet om man nämner det man ser på instrumenten. Säger jag Spänning så frågar dom varför det står Volt etc.

 

Sen att jag kan stressa språkpoliser är bara en bonus 🙂

Bra att du tog det så!

I sådana fall avslutar jag diskussionen, om man inte vet vad elektrisk spänning och ström är, är det liksom ingen idé att förklara grunderna.... OM man nu inte är fysiklärare och står framför en högstadieklass.

Jag klär dåligt i språkpolisuniformen, men mössan eller handskarna kan åka på ibland, men ingripanden är numera sällsynta. Men jag skall nog ansöka om anställning på särskrivningsenheten, där lär dom ju vara överhopade med jobb då det sannolikt finns flera olösta fall och många ”cold case”.

 

Jag läser nu @skippers fortsättning, där i eller på Helgoland.

Jag kan empatiskt känna litet av ångesten detta skapar. Någonting är ju uppenbarligen väldigt fel, sannolikt eller gissningsvis är det att av batterierna i banken som havererat och då drar med sig de andra i fördärvet.

Men en så kallad ”intelligent laddare” Ctek eller linkande, kan du ju ladda batterierna ett och ett, det tar ju en herrans tid förstås, men laddaren signalerar ju med en gång då man ansluter krokodilklämmorna om någonting i det aktuella batteriet är fel, så du kan ju liksom använda en sådan laddare som ett slags testinstrument. Vad tror du om det?

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trasigt batteri

Nu har vi använt 1 x 75 + 2 x 100 Ah sedan katastrofmorgonen för 48 timmar sedan ( 3 x 75 Ah är bortkopplade).

1 dygn låg vi stilla och 1 dygn motorseglade vi ca 10 timmar (svag medvind och tidvatten) utan problem.

 

Q1 Räcker den testperioden ?

 

Q2 Om ett AGM batteri ger upp pga ”ålderskrämpor” är risken stor att snart ger nästa oxå upp, 4 resp 2 inköpa samtidigt. Samtidigt är jag emot slit och släng (lite ekonomisk som en skotte ....).

Lutar åt inköp när jag finner en stor butik i NL där vi tänkte vara kvar ett tag och lämna båten till våren (skall gå SMR se annat inlägg om Nederländerna).

 

Övervakning/larm/skydd

Årets installation av ny regulator med app visar att under en kort stund hade vi Yesterday minimum 10,3 volt (tog bild igår). Jag kopplade bort alla förbrukare och spänningen höjdes igen.

 

Läste oxå om larm går att koppla till den gamla Odelco battmonitorn, känner inte någon som har installerat det.

 

Aktivt bortkoppling mha underspänningsskydd på varje batteri är rent tekniskt möjligt typ battery-brain. Till 6 batterier ... nja

 

Tack för stöd i en stressig situation till en fundersam teoretiker

(en del på MG är mycket direkta med hands-on medans jag gärna vill fundera på olika alternativ)

 

E56392DF-7ADF-4461-88B5-854F9258EFAD.jpeg

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Q1. Jag tycker ett/två dygn borde räcka för att utvärdera var felet ligger. 
Q2. Om alla AGM suttit ihop sedan installationen och är av samma ålder skulle jag se en stor risk att övriga snart kommer gå samma väg. Men jag har haft fel förr. Valet att byta alla skulle för min del baseras på hur känslig jag är för att något liknande händer igen. 
 

2 timmar sedan skrev skippeer:

under en kort stund hade vi Yesterday minimum 10,3 volt (tog bild igår). Jag kopplade bort alla förbrukare och spänningen höjdes igen.

 

Detta skulle jag undersöka ytterligare. 10,3 är ju inte bra. Vad var det du kopplade bort? Kan du koppla bort successivt och se var boven finns?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev ChristerN:

Q1. Jag tycker ett/två dygn borde räcka för att utvärdera var felet ligger. 
Q2. Om alla AGM suttit ihop sedan installationen och är av samma ålder skulle jag se en stor risk att övriga snart kommer gå samma väg. Men jag har haft fel förr. Valet att byta alla skulle för min del baseras på hur känslig jag är för att något liknande händer igen. 
 

Detta skulle jag undersöka ytterligare. 10,3 är ju inte bra. Vad var det du kopplade bort? Kan du koppla bort successivt och se var boven finns?

Jag håller med, låt inte snålheten bedra visheten, brukar det ju heta, synd att det internationella blypriset är så högt just nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-09-08 vid 13:47 skrev Georg_Ohm:

 

 

Alla enheterna skrivs med gemener i första bokstaven, om de inte inleder en mening.

Däremot när man nämner kollegorna vid namn, de som namngav de elektriska storheterna, så skriver man ju med versaler.

 

Bäste herr Ohm, detta stämmer väl inte. Många enheter skall skrivas med versaler eller versalgement. Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-enhet

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev olag:
2021-09-08 vid 13:47 skrev Georg_Ohm:

Alla enheterna skrivs med gemener i första bokstaven, om de inte inleder en mening.

Däremot när man nämner kollegorna vid namn, de som namngav de elektriska storheterna, så skriver man ju med versaler.

Bäste herr Ohm, detta stämmer väl inte. Många enheter skall skrivas med versaler eller versalgement. Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-enhet

Nu pratar ni om två olika saker.

När man skriver ut enheterna volt, ohm, mfl. ska de skrivs med gemener, men förkortningarna skrivs nästan alltid med versal eller versal/gemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spännings dippen kan den varit när du startade motorn, ankarspel annan stor förbrukare? Eller är det separerade kretsar (start / förbrukare)?

 

Har du mätning på hur många Ampere som går ut från batterierna (Ampere mätare eller "Battery monitor"? Om spänningen är lägre vid belastning är inte så konstigt men är det väldigt låg belastning så kan det vara något lurt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har tyvärr inga instrument som grafar upp V/A.

Misstänker 10,3 V inträffade när batterifelet triggades av stor tillfällig förbrukning/belastning över 10 A.

 

För 1-2 månader sedan körde jag invertern som drog runt 100 A, inga symptom av batteriproblem.

Det gjorda jag vid hemmabryggan.

 

Teoretikern funderade ett varv till,

stänga av kylskåp/kylbox., stänga av all laddning.

Vänta en halvtimme,

slå på kylarna igen och samtidigt slå på alla instrumenten, det ger en 10 A belastning.

Koppla in ett batteri i taget

testa igen.

 

Nya batterier inköpes i större hamn ASAP.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:
1 timme sedan skrev ChristerN:

Q1. Jag tycker ett/två dygn borde räcka för att utvärdera var felet ligger. 
Q2. Om alla AGM suttit ihop sedan installationen och är av samma ålder skulle jag se en stor risk att övriga snart kommer gå samma väg. Men jag har haft fel förr. Valet att byta alla skulle för min del baseras på hur känslig jag är för att något liknande händer igen. 
 

Detta skulle jag undersöka ytterligare. 10,3 är ju inte bra. Vad var det du kopplade bort? Kan du koppla bort successivt och se var boven finns?

Jag håller med, låt inte snålheten bedra visheten, brukar det ju heta, synd att det internationella blypriset är så högt just nu.

Första frågan håller jag med om svaret på, men jag skulle välja att testa varje batteri för sig med någon av metoderna som nämnts tidigare

  • inkoppling av lampa eller
  • "grill".

Andra frågan håller jag inte riktigt med om svaret på, men nästan.

Ett batteri kan ha utsatts för något olämpligt eller så kan det vara ett måndagsexemplar.

 

Våra våta batterier är ungefär10 år gamla så om något av dessa skulle bli plötsligt dåligt så skulle jag byta alla.

 

Om jag hade 5 år gamla AGM-batterier så skulle jag inte byta alla utan plocka bort det/de som var dåliga, men...

 

Om jag var på väg över en ocean skulle jag byta alla batterier av samma ålder och sort om något av dem strulade.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Jag har haft ett liknande problem.Jag köpte nya Ritar AGM batterier 3x110 Ah och 2x 80 Ah maj 2020. Nu i augusti så orkade batteribanken på 490 Ah inte driva kylskåpet en hel natt. Enligt batterimätaren har batterierna aldrig varit urladdade under 90%. Jag ligger bara på landström när vi ligger i gästhamn och har då laddaren i supplyläge på 13,7 V konstant. Då vi har motorbåt och går ca 200 timmar/ år laddar generatorn konstant med 14,3V. Jag har tagit iland batterierna, laddat fullt och belastat med en lampa som drar 4,5 A, alla batterierna utom ett klarar att driva lampan i ca 45 min innan spänningen är under 10,8 V, ett batteri klarar ca 2 tim. Alltså är alla batterierna helt slut efter 15 månader, batterierna är skickade på analys.

Hälsningar Ove

Edited by Ove-T
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Ove

tråkigt med problem så tidigt.

 

Insåg precis att ett belastningstest jag kan göra är att koka lite vatten via invertern vilket drar 100 A samtidigt säger fegisen inom mig att det kanske triggar felet så illa att de andra halvtrötta batterierna ”totalskadas”.

Edited by skippeer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev skippeer:

Hej Ove

tråkigt med problem så tidigt.

 

Insåg precis att en belastningstest jag kan göra är att koka lite vatten via invertern, samtidigt säger fegisen inom mig att det kanske triggar felet så illa att de andra halvtrötta batterierna ”totalskadas”.

Det viktiga är att du testar ett batteri i taget så om du triggar ett fel så är det ju bara att plocka bort det batteriet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Första frågan håller jag med om svaret på, men jag skulle välja att testa varje batteri för sig med någon av metoderna som nämnts tidigare

  • inkoppling av lampa eller
  • "grill".

Andra frågan håller jag inte riktigt med om svaret på, men nästan.

Ett batteri kan ha utsatts för något olämpligt eller så kan det vara ett måndagsexemplar.

Med tanke på ”dippen” till strax över 10V så misstänker jag att det är något som inte står rätt till bland TS kopplingar, därav mitt förslag att koppla bort en förbrukare i taget. Möjligen kan det vara som @LuminaL skrev men det vet bara @skippeer. När sådan ev fel är lokaliserade & ev åtgärdade är det ”grill-dags”.

Ang Q2 är det naturligtvis så att något batteri skulle kunna vara ett måndagsexemplar men jag menar att det borde ha märkts tidigare. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Det viktiga är att du testar ett batteri i taget så om du triggar ett fel så är det ju bara att plocka bort det batteriet.

Hej

Jag har plockat ur batterierna och laddat var för sig och belastningsprovat var för sig, alla lika dåliga. Jag har haft samma upplägg med laddning och förbrukning i mer än 10 år. Batterierna jag bytte ut maj 2020 var enkla, billiga öpnna 75 Ah batterier som suttit där i 10 år 

Hälsningar Ove

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Jag har plockat ur batterierna och laddat var för sig och belastningsprovat var för sig, alla lika dåliga. Jag har haft samma upplägg med laddning och förbrukning i mer än 10 år. Batterierna jag bytte ut maj 2020 var enkla, billiga öpnna 75 Ah batterier som suttit där i 10 år 

Hälsningar Ove

Om inget är trasigt (kortis) i din setup borde det ju leda till nya batterier på garantin. Bara hoppas de är bättre. Trodde Ritar var ett märke att lita på. Är just nu glad jag valde annat fabrikat när jag bytte för två år sedan. Det gör det ju inte bättre för dig 🙄

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev ChristerN:

Med tanke på ”dippen” till strax över 10V så misstänker jag att det är något som inte står rätt till bland TS kopplingar, därav mitt förslag att koppla bort en förbrukare i taget. Möjligen kan det vara som @LuminaL skrev men det vet bara @skippeer. När sådan ev fel är lokaliserade & ev åtgärdade är det ”grill-dags”.

Ang Q2 är det naturligtvis så att något batteri skulle kunna vara ett måndagsexemplar men jag menar att det borde ha märkts tidigare. 

Jo, det är klart att det kan vara något helt annat fel än batterifel, det är jag också inne på.

 

Min tanke är att testa alla batterier och på så vis ev. då utesluta batterifel, men man kan ju gå andra vägen som du föreslår också.

Allt för många batterier byts ut pga. helt andra orsaker än batterifel.

  • Lite dålig kontakt vid oxiderade batteripoler löseser sig ju automatiskt när man byter till ett nytt batteri.
  • Onödiga spänningsfall i kablar och kopplingar övervinns med ett nytt fräscht batteri helt utan att felet åtgärdas.
  • Glappkontakt eller oxid på kontakter och plintar kan "laga sig" när man monterar nya batterier.

Det är ju svårt att veta var man ska börja när man inte kan se hur det ser ut eller känner till ålder, skick, mm. på installationerna.

 

Med det vi vet nu tycker jag TS bör kolla upp både funktionen på batterierna och på elsystemet.

 

Vi har till synes rätt stora spänningsfall i vårt elsystem när kompressorn till kylen startar. Det beror på 

  1. att kablarna mellan solcellsregulatorn och batterierna är i klenaste laget,
  2.  att regulatorns lastutgång används till all el och
  3. att spänningen mäts mha. regulatorn.

Om jag kopplar kylen direkt på batterierna får jag inte alls samma spänningsfall, men eftersom jag vet varför regulatorn visar låg minspänning är det inget jag oroar mig för.

 

Jag tror TS måste ge mera input om diverse (tex. kopplingsschema) för att vi ska kunna bidra lite mer än vad vi hittills gjort.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ElInstallationen har fungerat i 19 år.

6 AGM servicebatterier inköpta runt 2013-2015 och 1 AGM start batteri inköpt 2019. Gassäkra huvudbrytare. 

Uppmärkta kablar med rejäla dimensioner, battterikontaktarna har jag fettat in sedan tidigare.

M6 polanslutningar till batterierna, M10 skruv på kopplingsskenor.

Som sagt systemet tålde 100 A när jag kokade vatten för 1-2 månader sedan.

 

Eftersom vi låg utan landström med törstiga kylar hoppade bränslecellen in på efternatten, den har gått totalt 580 timmar varav ca 100 timmar sedan vi köpte båten.

Timmarna innan vi noterade 10,3 V dippen loggade Efoy displayen en ”note - defective or too old battery” som jag trodde var en bug och sökte efter info tidigt på morgonen.

Sedan startade vi motorn, på tomgång laddar den inte dvs relät för hopkoppling av battbankerna drar inte,  Balmar feature, och sambon slog på Raymarine säkringarna (dubbla plottrar, lod och logg, AP användes inte).

 

Odelco battermonitor har aldrig flashat/varnat för lågspänning sedan vi köpte båten, inte ens då startbatteriet blev svagare och svagare och till slut inte orkade starta motorn. Installerade emergency switch (gassäker) som temporär lösning september 2018 för batterierna sitter inbyggda i en kölsvinlåda och det är lite pyssel att komma åt dem (skruva bort durk och demontera lucka på den ventilerade lådan).

 

Inte haft några tidigare problem med servicebanken så jag har uppgraderat andra komponenter på båten.

 

Mitt personliga troende är att minst ett batteri är ”boven”, vilket det är vet jag inte ännu. Funkat fint 60 timmar med 3 bortkopplade AGM batterier.

 

Frågat runt på byn där vi ligger men inga AGM batterier på hyllan.

Vi kommer snart till större orter med större butiker.

Funkar i nuläget, vill inte riskera något med för tuff belastning med invertern.

 

Snäll test med 10 A last på servicebanken vågar jag nog.

Edited by skippeer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har tyvärr inga instrument som grafar upp V/A.

Misstänker 10,3 V inträffade när batterifelet triggades av stor tillfällig förbrukning/belastning över 10 A.

 

För 1-2 månader sedan körde jag invertern som drog runt 100 A, inga symptom av batteriproblem.

Det gjorda jag vid hemmabryggan.

 

Teoretikern funderade ett varv till,

stänga av kylskåp/kylbox., stänga av all laddning.

Vänta en halvtimme,

slå på kylarna igen och samtidigt slå på alla instrumenten, det ger en 10 A belastning.

Koppla in ett batteri i taget

testa igen.

 

Nya batterier inköpes i större hamn ASAP.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy