Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Setter

Båten svänger

Rekommendera Poster

Jag har precis monterat på en ny Mercury 40 hk. Men den är så "lättstyrd", så om jag släpper ratten i farten så slår den genast till fullt rattutslag. Likaså när jag efter en tur tiltar upp den i högsta läget, så faller motorn åt sidan. Hur fixar jag detta? Motorn har powertrim/tilt och vajerstyrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om du har en friktionsbroms på din styrväxel, det brukar vara en skruv som sitter på undersidan precis innanför ratten.

 

Ang. Att båten svänger när du kör så behöver du troligtvis justera trimfenan som sitter på undersidan av kavitationsplattan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, trimfenan kan till viss del lösa det.i vissa farter med visst trim så kan du säkert få den att gå rakt men i övriga lägen kommer den svänga ändå. Tipset är att byta till annan vajerstyrning med nfb. Inbyggd broms så motorn inte kan vrida sig utan att du vrider på ratten. Bytte till sådan på en styrpulpet jag hade. Blev som en ny båt. Trygg och smidig. Hydraulisk styrning är såklart ännu trevligare men antagligen dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Kollar skruven först. Blir det inte bra så får jag överväga de andra förslagen. En annan fundering: jag upplever att jag inte kantrimma ner fören tillräckligt när jag kör i motsjö. Kavitationsplattan ligger i linje med båtbotten, men högre än kölen. Nu är den monterad så den inte vilar på akterspegeln, utan hänger ca 5 cm över den. Blir det bättre om jag sänker motorn något hack?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Sådana här och liknande diskussioner brukar sluta med att någon föreslår dig att byta till en hydraulstyrning, som är mycket bättre med också ganska dyr. Men du kan ju hoppas på Jultomten 🎅 så att du har en sådan styrning till bästa säsong.

Som redan nänts x 2 har de mekaniska styrväxlarna någon typ av friktionsbroms, den kan sitta på själva styrväxeln eller vid dess utgång där utgående vajer/kabel sitter.

Förr i tiden fanns det också en slags friktionsbroms på själva motorns rigg men sådan finns nog inte numera (?)

 

Det finns i princip två olika hydrauliska styrningar, de med ”respons” och de utan sådan.

Hoppas jag skriver rätt nu, för de utan respons har inbyggda backventiler så att kraften bara kan överföras från rattpumpen till motorns styrcylinder, inte åt andra hållet, alltså om motorn vill vrida sig av vridmomentet och/eller av propellerverkan så hindras det i den typen av hydraulstyrning.

 

Men som sagts, hydraulstyrningar är dyra, och det är ju bättre att du ser om du kan fixa din styrning på något sätt så att du inte behöver lägga en massa kraft på att hela tiden greppa hårt i ratten och ständigt hålla emot och kompensera ofrivilliga kursavvikelser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Setter:

Ok. Kollar skruven först. Blir det inte bra så får jag överväga de andra förslagen. En annan fundering: jag upplever att jag inte kantrimma ner fören tillräckligt när jag kör i motsjö. Kavitationsplattan ligger i linje med båtbotten, men högre än kölen. Nu är den monterad så den inte vilar på akterspegeln, utan hänger ca 5 cm över den. Blir det bättre om jag sänker motorn något hack?

Om det är en v-bottnad båt vill du normalt ha kavitationsplatta ett par cm över v:et för att inte ha onödigt mycket av riggen som broms.

 

På denna bilden är motorn kanske hissa på gränsen för högt, men där ser man principen.

 

 

Key West 019.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här har jag också funderat (och pillat ) lite med nu i sommar. Har letat friktionsmöjlighet utan framgång men ska ta ett varv till för det går väl lätt att svänga.

 

Min lilla 15-hästare har friktionsskruv på själva motorn, men inte på 60-hästaren. där står hoppet till att det ska finnas nånstans på rattväxeln.

 

Man vill ju gärna att moorn stannar i samma läge när man släpper ratten, i alla fall ska den inte röra sig mer än glappet i reglagen imho.

 

Har inte bestämt mig om jag tycker hydraulstyrning är värt pengarna (och jobbet) ännu, jag är fortfarande inne på att det borde funka OK även med vajer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ultraflex, och med hjälp av google (ni har väl koll på den vackra bilden google har idag?) hittade jag en installationsmanual, där visar den att det ska sitta en slangklämma runt styraxeln som man ska komma åt via ett hål .

 

Måste ner till båten för att kolla igen.

image.png.c00df6aefe3892514a90e8fe62c7899c.png

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill man/behöver man släppa ratten i full fart?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Varför vill man/behöver man släppa ratten i full fart?

När man har ölen i ena handen och någon erbjuder en nubbe, det kan vara en anledning. Finns nog många anledningar.

  • Haha 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Wildeside:

När man har ölen i ena handen och någon erbjuder en nubbe, det kan vara en anledning. Finns nog många anledningar.

Då bör man nog inte bara släppa ratten, utan också stänga av motorn. Tills ölen och nubben sjunkit undan 🤔

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet för min del har varit att motorn är så lättsvängd att det räckt med att omfördela vikten lite i båten för att motorn ska svänga, åt ena hållet har den fallit ända mot ändstoppet medan åt andra hållet kanske bara ungefär halvvägs (när båten ligger stilla, vid rörelse framåt blir det ju en självverkande kraft som gör att den kvickt går till ändstoppet), och snabbt går det.

 

Jag har alltså inte kunnat släppa ratten ens en sekund innan båten börjar svänga, konsekvenserna varierande med hastigheten framåt.

 

Så dricka en cola funkar ok, men nått mer komplicerat funkar inte (så länge nån annan öppnar colan dvs).

 

Men med hjälp av beskrivningen kunde jag hitta och spänna slangklämman runt rattnavet och i alla fall med båten liggandes vid bryggan känns det betydligt bättre nu. Får ha mejseln med ut nästa gång och justera mer till sjöss. Gissar att jag drog åt väl hårt nu :)

 

Sen i höst/vinter ska jag göra ett försök att få av ratten så att jag komma åt att plocka isär och göra rent styrväxeln, misstänker att det kan behövas en del övertalning att lossa en ratt som suttit på plats i över femton år ...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Gausafeten:

Problemet för min del har varit att motorn är så lättsvängd att det räckt med att omfördela vikten lite i båten för att motorn ska svänga, åt ena hållet har den fallit ända mot ändstoppet medan åt andra hållet kanske bara ungefär halvvägs (när båten ligger stilla, vid rörelse framåt blir det ju en självverkande kraft som gör att den kvickt går till ändstoppet), och snabbt går det.

 

Jag har alltså inte kunnat släppa ratten ens en sekund innan båten börjar svänga, konsekvenserna varierande med hastigheten framåt.

 

Så dricka en cola funkar ok, men nått mer komplicerat funkar inte (så länge nån annan öppnar colan dvs).

 

Men med hjälp av beskrivningen kunde jag hitta och spänna slangklämman runt rattnavet och i alla fall med båten liggandes vid bryggan känns det betydligt bättre nu. Får ha mejseln med ut nästa gång och justera mer till sjöss. Gissar att jag drog åt väl hårt nu :)

 

Sen i höst/vinter ska jag göra ett försök att få av ratten så att jag komma åt att plocka isär och göra rent styrväxeln, misstänker att det kan behövas en del övertalning att lossa en ratt som suttit på plats i över femton år ...

 

Vad bra!

Om du inte redan har en, så köp dig en speciell skruvmejsel med hylsa och flexibel klinga, avsedd för  slangklämmor, en sådan är näst intill ovärderlig ombord.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/kylsystem/kylarslangar/slangklammermejsel-2000023834

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du överväger byte av styrväxel så tror jag en sådan här är bra.

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Styrning_Reglage/Styrsystem/STYRVAXEL_NFB_4,2?id=95725

Monterade en i en styrpulpet jag hade en gång i tiden. Blev som en ny båt att köra. Ratten flyttar sig inte alls om man vill dricka nubbe och öl samtidigt som föreslog tidigare, vilket kan vara sisådär eller klia sig, läsa sjökort, trycka på någon knapp eller bara tappar greppet. Jag blev väldigt nöjd. Sådan satt även i båten jag köpte senare. Idag har jag hydraulisk och det är såklart ett strå vassare men sett till prestanda/pris hade jag nog satsat på nfb vid byte om jag varit dig 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-09 vid 10:33 skrev IngemarE:

Då bör man nog inte bara släppa ratten, utan också stänga av motorn. Tills ölen och nubben sjunkit undan 🤔

Det finns alternativt alkoholfritt har jag hört😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...