Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
schizo99

Motor stannade plötsligt, blåsan mjuk efter stopp

Rekommendera Poster

Hej,

 

"Ny" här på forumet, hoppas någon råkat ut för liknande problem och har något förslag på lösning.

 

Var ute och körde för någon vecka sedan då båten bara tvärdog.

Om vi pumpade på blåsan kunde vi hjälpligt hålla motorn igång.

 

Vi antog då att det var bränslepumpen som det var fel på varpå vi bytte den och slangarna.

 

Ut på havet igen, båten gick bra 15 minuter. När vi kom ut ur hamnen och drog på dog motorn och vi fick börja pumpa på blåsan för att hålla den vid liv.

Värt att notera är att blåsan ej var platt och vi fick intrycket att den bara sög luft ur tanken. (Den var precis fulltankad)

Likaså gick den hur bra som helst på tomgång.

 

Har precis varit ut och kört motorn. Kopplade loss bensinslangen från tanken och täppte till änden. Då sögs blåsan platt.

Pluggade igen stigarröret och kopplade slangen på den. Även denna gången sögs blåsan platt.

 

Detta bör betyda att det inte är luftläckage någonstans.

 

Någon som har någon ide om vad som kan vara galet innan jag blir galen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dels bör väl blåsan sugas platt om det var fallet? Sedan har vi provat köra med tanklocket öppet.

Så det tror jag inte att det är.

 

En teori vi har är att det är något främmande föremål i tanken som delvis täpper till stigarröret. Ska tömma tanken och rengöra den för att vara på säkra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Om det funkar att pumpa med blåsan borde det väl inte vara något som är igentäpt före blåsan, då skulle ju inte blåsan utvidga sig när du pumpade med den.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Precis,

 

Därför jag menar att det är något som delvis täpper till röret. För när jag pumpar på blåsan så är det som att den inte får all bensin som den vill ha. Skulle också förklara varför motorn inte kan gå mer är på tomgång utan att man hjälper till med blåsan.

 

Men om det nu inte är något som delvis täpper röret, vad är det som gör att blåsan fylls med luft?

Täppte till röret och satte ner det i tanken. Startade motorn och då sögs blåsan platt vilket tyder på att den inte suger luft någonstans?

 

Blir inte klok på detta.

Redigerad av schizo99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev schizo99:

Men om det nu inte är något som delvis täpper röret, vad är det som gör att blåsan fylls med luft?

Jag hade inte förstått att blåsan blev full med luft utan mer fattat det som att du uteslutit luftläckage.

 

Om vi håller oss till att det inte är luftläckage så är det ju väldigt troligt att något är delvis täppt före blåsan. Rengöring av tank, rör och slang verkar då vara en klok åtgärd.

Kan det vara så enkelt att slangen är klämd eller vikt mellan tank och blåsa?

 

Du kan kanske pröva att köra från en lös tank eller dunk för att kolla, vet inte vilka möjligheter du har.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag och det är tanken att jag ska göra det.

 

Samtidigt vill man ju hitta felet så att man slipper ta ut båtan bara för att testa med en lös tank.

Eftersom den ligger på trailer så tar det ju en del tid och energi för att testa.

 

Det var därför jag tänkt kolla i detta forumet om det var någon som råkat ut för något liknande problem.

 

Så kommer nog att rengöra tanken innan jag tar det på en provtur. Den är trots allt snart 15 år gammal och gud vet vad som finns i botten på den. :) 

 

Hinner förhoppningsvis med både att rengöra tanken och provköra i helgen och återkommer med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig jag läste om ett liknande problem någon gång. Vill minnas att det var just blåsan som var problemet. Att motorn skulle gått bra efter att den byttes. Men osäker på om jag minns rätt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst samma sak på flera forum.

 

Och visst kan det vara blåsan. Men efter att det inträffade första gången så bytte jag slang och blåsa. Men den nya blåsan kan ju vara dead on arrival.

 

Hur testar man enklast att blåsan fungerar som den ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man håller för trycksidan på blåsan så borde den väl bli hård när man klämmer på den, för det är väl inte så dumt att den nya blåsan är monterad åt fel håll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och den ska förbli hård en liten stund, dvs den lilla inbyggda backventilen/membranet ska täta bakåt.

Sen ska inte tummen gå igenom gummit i blåsan för då bör man redan ha bytt :D ,been there , done that :P 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pilen mot motorn. Och den gick ju bra i x antal minuter.

 

Så länge det finns bensin i sugänden så fungerar blåsan som det är tänkt. Problemet är som sagt att vi upplevde att det bara kom luft när vi pumpade på blåsan.

 

Kan bara tänka mig att det är tankrelaterat. Men man vet ju aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i tankarmaturen sitter det ju en slang ner mot botten på tanken, den ska ju vara hel och tät i anslutningen så den inte suger luft. Slangen bukar ha en liten sil i botten men annars ska bensinen kunna rinna tillbaka ner i tanken  om man trycker in kulan. 

Är mellanrummet mellan slangens ände och tankens botten stor är det en hel del bränsle som inte kan utnyttjas innan den börjar suga luft. Det är lite lurigt när det känns som att man har flera liter kvar när man känner på tanken men motorn inte kan utnyttja det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade fulltankat, plus att röret är nära botten.

 

Tömde och sköljde ut tanken idag. Och visst lite skräp var det ju i den. Framförallt färgflagan som syns på bilden.

 

Men OM det inte är färgflagan som orsakade problemen. Kan det vara något i motorn som är orsaken? Har som sagt bytt bränslepump.

 

Men jag funderar, eftersom det var en hel del småskräp i tanken, om ett igensatt bränslefilter kan orsaka samma fenomen?

20210912_144634.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om silen i tanken blir tät så sugs blåsan ihop. Jag kommer ihåg från min ungdom när vi åkte vattenskidor och motorn oförklarligt stoppade, för att sedan kunna startas nästan direkt. Efter några sådana missöden såg vi att när motorn stoppade var blåsan hopsugen, men vi förstod fortfarande inte sammanhanget. Så det var lika spännande varje gång vi åkte och man visste att när föraren lyfte upp slangen och visade blåsan så var det snart baddags. Det visade sig vara färgflagor i tanken som flöt omkring och ibland fastnade i silen och förorsakade bränslebristen. När sedan motorn stoppade och pumpen slutade suga så lossnade flagan och allt verkade normalt. Mycket badande blev det innan problemet löstes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta fall är det tvärtom. 

 

Blåsan blir full med luft och det är just så pass att det går suga upp bensin från tanken. 

 

Har provat sätta igen stigarröret helt och då sugs ju blåsan platt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det känns märkligt, det normala med skit i bränslet är ju orolig gång eller att den helt ger upp vid belastning. dvs den får inte tillräckligt med bränsle för att det stoppar eller begränsar längs vägen, det vill säga det symtom du först hade.

 

Jag tror att du med de tester du gjort med sugslangen kunnat utesluta att den suger luft (där). Men all den skiten du hittat i tanken, kan man ju rimligen tro att det även hamnat skit på fler ställen. Jag hade nog kollat hela vägen från tank till förgasare och rengjort. Gräs och bös är lätt att hitta och få rent, men färgflagor är värre, de täpper lätt till munstycken och kan hindra rörelser i förgasaren.

 

Det är trist när det inte funkar som det ska, men bränsleslangar och filter är ju normalt lätta att kolla och göra rent (även om det lätt försvinner lite skinn från knogarna när det ska lossas som suttit fast länge :) ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade på det, skulle ett igensatt bränslefilter kunna ge samma symptom?

Har max kört 20 timmar sedan det byttes, men med tanke på allt skit i tanken?

 

Jag kan förstå att ett igensatt filter skulle kunna göra att man måste pumpa på blåsan.

Det jag inte kan begripa är varför blåsan suger luft när man pumpar medan motorn är igång.

 

Nåja, tanken är rengjord, skit fanns. Så det är väl bara att ta med lite extra slangar, tankar och kopplingar och bege sig ut på en provtur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara ett litet litet läckande i någon anslutning mellan bränsleoump och tank. Så det sakta sugs in luft. Jag hade det felet på en motor. Gick som den skulle utom efter en stund på ca 1500 varv då den började gå ojämt, vandrade i varvtalet. Begrep inget. Såg inga läckage. Men efter att ha pumpat väldigt hårt och mycket i blåsan såg jag att det fuktade lite vid en anslutning. Kapade slangarna någon cm och skruvade fast. Då fuktade det inte längre och den slutade vandra i varvtalet. Men är ett eventuellt läckage innan blåsan ser du det inte genom att pumpa såklart. Kanske i anslutningar mellan tank och slangar. Utanför eller innanför tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle ju kunna testa med en annan tank och andra slangar fram till motorn för att utesluta eller bekräfta att felet ligger där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, planen är att åka ut med annan tank och andra slangar förutom den nu rengjorda tanken.

 

Återkommer efter testkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så äntligen har vi varit ut med båten. Så nu går det som den ska.

Eller nästan. Vi kan konstatera att det var färgflagan som gjorde att den dog.

 

Däremot kvarstår problemet med att den inte varvar över 4200 varv.

 

Har googlat mig förtvivlad kring detta ämne. Har bytt tändstift. Provade byta spridare utan inverkan.

 

Vad jag har googlat mig fram till så är det VST filtret som behöver bytas? Någon som har haft samma problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad varvade den från början när den var ok?

Vad är det för motor?

Rätt propeller?

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, under vår ägo har den aldrig varvat mer än 4200.

 

Vi tvistar om det kan vara propellern eller VST filtret.

Original sitter det en 10 3/8x17 men nu sitter en 11 1/4x14.

 

Jag hävdar att den nya, större, propellern inte kan orsaka det stora varvtappet. Men jag kan givetvis ha fel då jag inte är någon båtexpert.

 

Båten i fråga är en SeaMaster 175 Classic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite större diameter men lägre stigning, precis.

 

Har testat olika beräkningsprogram och dom säger att det ska skilja runt 1 knop i maxfart vid samma varv. Vilket för mig innebär att det inte bör skilja mer än 2-300 varv mellan denna och originalpropellern.

 

Motorn går bra i övrigt, bara det att den inte klarar av att varva ur. Hade gärna fått någon som instämmer innan vi byter VST filtret. Det är trots allt inte gratis, samt att det tar en del tid av vad jag förstått eftersom högtryckstanken sitter bakom insuget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att utesluta att propellern skulle kunna ge den effekten borde du testa med rekomenderad propeller.  Funkar den inte som den kan då så ör det dags att gå vidare. Så tänker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...