Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MartinHeed

QL Akterpropeller

Rekommendera Poster

Hej. 
Har köpt en båt som har en akterpropeller från QL monterad som inte vill fungera. 
 

Tror att modellen heter SP900/SP1300 och har en separat styrbox/reläbox i närheten av motorn.

Numret på boxen är 41100892. 
 

Styrspaken fungerar när man mäter vid styrboxen och har 24V på matningen men får ingen ström ut till motorn. 
 

Några kända fel på boxen som går att laga? Kan man lösa styrningen på annat eftermarknadssätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev No_jah:

Finns där någon säkring?

Ja, och den är hel så har spänning fram till boxen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att det även måste finna någon säkring för själva matningen till motorn, alltså en ganska kraftig sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev No_jah:

Jag tänker att det även måste finna någon säkring för själva matningen till motorn, alltså en ganska kraftig sådan?

Det sitter en 300A på kabeln som går till styrboxen. Är inbyggt relä i styrboxen så därifrån går korta kablar direkt till motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla alla anslutningar på styrkablarna noga.

Det var ett knippe med mycket små sådan då jag installerade styrning till min bog och akter propeller.

Kändes faktiskt jäkligt osäkert??

Illa till satt de också.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Wergis:

Kolla alla anslutningar på styrkablarna noga.

Det var ett knippe med mycket små sådan då jag installerade styrning till min bog och akter propeller.

Kändes faktiskt jäkligt osäkert??

Illa till satt de också.

 

// Mats W

Kollar styrkablarna och allt är som det ska där. Finns knappar direkt på kretskortet som ska få propellern att gå höger/vänster men händer inget där heller..

 

Har en som ska gå över lödningarna men om det behövs mer avancerad felsökning så skulle jag behöva tips på vart jag kan vända mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla tills du finner rätt/snarlikt kopplingsschema.

Jag har gjort den övningen till min BP600 troligen tillverkad 2001.

 

 I sommar hade jag loss den med båten i sjön och rengjorde kolen, längderna var ok. Mycket damm efter 19 års användning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provkört utan kretskortet i boxen nu genom att direktmata relät och då fungerar den! Lämnat in kortet för omlödning då vissa lödningar såg lite kassa ut, i värsta fall får jag köra direkt på relät. Antar att kretskortet innehåller en del säkerhetsfunktioner så man inte kör för länge osv så man får tänka sig lite mer för utan det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...