Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Struthatt

OpenCPN

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte testa OpenCPN som navigeringsprogram till MacBook. Men det verkar vara väldigt krångligt att

hitta sjökort. Någon som vet vilka kort som fungerar och var man kan hitta?

Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är hitta = hitta gratis?

 

Om inte så finns det nog här eller få mera hjälp här.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack! 
ja, hittade det precis. Gratis är ju gott men det verkar som att det inte finns nånting

att hämta där. Använder du programmet själv? Synpunkter? Värt att investera i korten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har bara använt OpenCPN ombord på andra båtar och det har funkat bra tycker jag.

Man kan lägga in GRIB-filer, ansluta AIS, sätta kollisionslarm, mm, mm.

 

Det är ju lite mera meck än att köpa en plotter och en uppsättning sjökort över Sverige.

@Lasse-L här på MG tror jag har koll på detta och har även en webbsida, http://lasselundell.se/pcnav.html

 

Många jordenruntseglare använder OpenCPN för att det går att hitta gratissjökort, men hur och var man kan hitta sådana vet jag inte.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Testa Garmin plotter! 

 

Hydrographicas sjökort över det flesta hamnar i bl a Vänern o Vättern.

Samma som i Hamnguiden 9, utgåva 2.

Har nu loggat och besökt drygt 110, bara i Vänern. Inte gått på grund inom de  områden Hydrographica täcker. 

 

- Om det kostar nån krona kvittar väl?

 

Delat på t ex 10 år, så blir det inte dyrt. I stället för att leta o dona med nån snikvariant. 

 

Och vad jag förstår, så är kopieringsskydd bra... Du slipper oroa dig. Speciellt när det krånglar. 

Har haft god hjälp av Garmin Support.

 

Eller är det svårt? Så kör då Eniro på sjön å nån padda eller mobil. 

Faktiskt riktigt bra...

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är Supporten på

OpenCPN?

Får du den hjälp Du kommer att behöva? 

 

Du Ska inte inbilla Dig att jag kör nåt som Jag inte kan lita på, nåt ouppdaterat, när jag far ikring  i skärgårdarna. 

Det blir dyrt, har jag erfarit. 

 

Senast idag var jag innerligt tacksam. 

 

Nu blir det bastubad... 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det här är ju inte tänkt som ersättning för en plotter, utan mer som ett komplement. 
Plottern har jag redan vid styrplats,  tänkte använda datorn vid navigationsbordet eftersom den står där och används till en del annat. Men visst, det går ju bra med en padda med Eniro på också. Blev lite nyfiken på OpenCPN bara. Blir ju lite billigare än att köpa en plotter till. Och visst borde väl sjökort man betalar för vara uppdaterade och ”färska”?

Tack för alla tips!

Redigerad av Struthatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hybro:

Hur är Supporten på

OpenCPN?

Får du den hjälp Du kommer att behöva? 

 

Du Ska inte inbilla Dig att jag kör nåt som Jag inte kan lita på, nåt ouppdaterat, när jag far ikring  i skärgårdarna. 

Det blir dyrt, har jag erfarit. 

 

Senast idag var jag innerligt tacksam. 

 

Nu blir det bastubad... 

 

 

Det finns ju inte bättre uppdaterade sjökort över Sverige och många andra länder än de som säljs av o-charts https://o-charts.org/shop/es/8-oesenc .Svenska sjökort av Sjöfartsverket uppdateras varje torsdag och man kan hämta uppdaterade sjökort varje torsdag under ett helt år från köpdatum om man skulle ha behov. Support finns på ett internationellt forum. Det är datakunniga båtmänniskor över hela värden som gör programmet. I Sverige har vi bland annat Håkan Svensson som gjort den svenska översättningen och mycket mera. https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-general-30946-106.html

Hälsningar Ove

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Hybro:

 

Testa Garmin plotter! 

 

Hydrographicas sjökort över det flesta hamnar i bl a Vänern o Vättern.

Samma som i Hamnguiden 9, utgåva 2.

Har nu loggat och besökt drygt 110, bara i Vänern. Inte gått på grund inom de  områden Hydrographica täcker. 

@Hybro, Hydrographicas kort har funnits minst lika länge till andra plattformar, det är inget som med någon slags automatik har med Garmin att göra. Och nu gällde ju inte frågan "vilken plotter skall man ha" utan specifikt OpenCPN.

Har f.ö. själv kört Hydrographica på PC sedan deras första kort släpptes, och visst är det en annan klass på dem - de områden som täcks in.

 

TS: Har OpenCPN parallellt med bl.a. den sista (?) utgåvan av Seaclear som huvudnavigation. Har lite svårt för OpenCPN, men kan inte sätta fingret på vad riktigt. Men visst fungerar det, dessutom egentligen riktigt bra. Har även touchskärm på PC:n, så alla pekmöjligheter finns (mus, touchpad och direkt på skärmen).

Den nya Raymarine 9HV (med "lighthouse"-operativ) som jag främst använder för radar/ekolod men även  som reservplotter upplever jag faktiskt som knöligare och träigare att handha än båda PC-varianterna...

 

Men oavsett vilken plattform så kan du nog köpa hela Sveriges sjökort (exkl Hydrographica) av senaste årsmodell för halvannan tusenlapp.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ingemar har redan svarat på det mesta. Jag har seglat hem 2 ggr från medelhavet med OpenCPN. Det fanns Garmin ute i sittbrunnen men laptopen nere i kajutan var bättre. Från Amsterdam till Brunsbrüttel var det laptoppen som gällde, alla andra system hade pajat eller fel på kort å GPS. Enda krånglet var strömkontakten till  12V= uttaget men det är inte OpenCPN-s fel. 🙂

Välsignade silvertejp!

Sjökort finns det överallt. Det är samma grund överallt, bara fyrar å hamnar som ändras i stort sett. De jag har "fått" kan jag inte dela med mig, är dessutom gamla, men om jag skall rekommendera så köp Hydrografikas.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och synpunkter! Jag har fått igång programmet. hittat och köpt korten och allt verkar funka finfint nu! Lite svårt att få igång det initialt, båtsymbolen ville inte röra sig, men så plötsligt, efter ca 10 min, utan att jag gjorde något funkade det! Lite underligt... Har inte hunnit testa allt än, men det verkar lovande. 

Skulle dock vilja ha Hydrographicas mer detaljerade och högupplösta kort över vissa områden i skärgården. Någon som vet om dom finns till Open CPN? Kan inte hitta något på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tyvärr så säljer Hydrographica inte längre BSB kort som hade gått att köra i OpenCPN, jag har dessa tidigare BSB kort som jag kör i OpenCPN. Idag är det papperskort och digitala kort till dessa system, Garmin/Navionics, Navico/C-map, Eniro och Seapilot som finns.

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt OpenCPN under tio år och det har fungerat bra. Har det på laptop, samt en Samsung Galaxy Tab Active 2. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kunde inte hitta korten någonstans. Synd tycker jag, men det finns väl för många avtal

med andra leverantörer till plottrar som lägger hinder i vägen, som sagt.

 

Kul att höra att det ändå verkar fungera bra!

 

Redigerad av Struthatt
dublett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om det är någon som har en AIA A sändare, så finns det en ny plugin till OpenCPN AIS A plugin

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...