Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Zelda320C

Ny sorts bensin E10 eller E5 ?

Rekommendera Poster

Har en två taktare Mercury 35hk från 80 talet och den är helt genomgången för tre årsen efter ståt still i ca15 år. Har gått som en klocka sen dess, och även denna sommaren. Men nu efter dom tagit bort den 95 oktan bensinen och ersatt med E10 och E5 så dök de upp ett problem.

Efter att ha tankat 98 oktan (som ja tror är E5) för första gången och då fyllt på med 2% tvåtakts olja. När jag vart ute å kört flera timmar och tanken börja bli tom så börja det larma i reglaget och motorn gick ner i varv. Hitta inget annat fel på motorn så jag tror de kan va för lite olja i bensinen. Några dagar senare var jag och fyllde på med 10 liter och slog i 3dl olja och starta och den gick som vanligt. Körde visserligen bara vid bryggan men ja drog på så mycket ja våga utan att förstöra bryggan. Kan de va så att de behövs mer olja i 98 oktan bensinen eftersom de nu är mer etanol i den. Någon som har ett svar på detta. Och vilken sorts bensin bör dom gamla 2 taktare använda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte mer etanol i 98 oktan nu. Fortfarande 5%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan problemet vara att det var för lite bensin i tanken och motorn började suga luft, vilket är inte bra för tvåtaktsmotorer för då funkar inte smörjningen ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-07 vid 09:49 skrev Kane:

Det är inte mer etanol i 98 oktan nu. Fortfarande 5%.

Tack för infon. Men de var inte de frågan gällde. Men nu vet ja de.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-07 vid 09:33 skrev Zelda320C:

Kan de va så att de behövs mer olja i 98 oktan bensinen eftersom de nu är mer etanol i den. Någon som har ett svar på detta.

 

1 timme sedan skrev Zelda320C:

Tack för infon. Men de var inte de frågan gällde. Men nu vet ja de.

Nähä, vad var för första citatet ovan då?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryker den inte mycket om du blandar så fett. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

 

Nähä, vad var för första citatet ovan då?

Frågan var om det behövs mer tvåtaktsolja i 98 oktan bensinen. Jag har aldrig tankat 98 tidigare så ja visste inte att den innehöll någon etanol.

Förlåt min okunskap. Men som sagt, nu vet jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev pseudonym:

Skit samma, bara det hamnar i rätt tank så är jag nöjd.

44F6A34A-60FF-4361-A85B-B6096853B7FA.jpeg

Den där gulgröna var en redig skyddsjord? Den skulle Seawolf bli imponerad av! Men färgerna på de övriga följer inte standarden för 3-fas... 😀

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyratums slangar med ett normalflöde på 500-800 minutliter i varje slang. 38 m3 på släpet och 19 på bil med 64 tons totalvikt. Jag har dock numera en fyraxlig bil som tar 27 m3.

Men nya bilar är på ingång när alla vi chaufförer i hela Sverige blir anställda direkt av Circle K inom en månad.

Ja Seawolf har en del kunskap om nollor och annat.

7839C0C8-8ADD-4CF4-A6B4-CFD33174095F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-07 vid 09:33 skrev Zelda320C:

Har en två taktare Mercury 35hk från 80 talet och den är helt genomgången för tre årsen efter ståt still i ca15 år. Har gått som en klocka sen dess, och även denna sommaren. Men nu efter dom tagit bort den 95 oktan bensinen och ersatt med E10 och E5 så dök de upp ett problem.

Efter att ha tankat 98 oktan (som ja tror är E5) för första gången och då fyllt på med 2% tvåtakts olja. När jag vart ute å kört flera timmar och tanken börja bli tom så börja det larma i reglaget och motorn gick ner i varv. Hitta inget annat fel på motorn så jag tror de kan va för lite olja i bensinen. Några dagar senare var jag och fyllde på med 10 liter och slog i 3dl olja och starta och den gick som vanligt. Körde visserligen bara vid bryggan men ja drog på så mycket ja våga utan att förstöra bryggan. Kan de va så att de behövs mer olja i 98 oktan bensinen eftersom de nu är mer etanol i den. Någon som har ett svar på detta. Och vilken sorts bensin bör dom gamla 2 taktare använda?

Om du blandar olja i bensinen antar jag att du inte har separatsmörjning. Du har då enbart överhettningslarm på maskinen (lite förvånad om en 35a från 80talet har ens det). 
 

Larmar den är det alltså snarare överhettning vi pratar om och då har det inget med olja eller bensinen att göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, Zelda320C said:

Frågan var om det behövs mer tvåtaktsolja i 98 oktan bensinen. Jag har aldrig tankat 98 tidigare så ja visste inte att den innehöll någon etanol.

Förlåt min okunskap. Men som sagt, nu vet jag.

Nej, det behövs inte mer olja om du tankar 98:an. Det är alltför många som funderar över mängd olja istället för kvalité på olja! Blanda mängd i enlighet med tillverkarens rekommendationer, dom vet bäst. Men använd kvalitetsolja. Köp inte första bästa 2t olja på macken, utan betala den där extra hundringen per liter för att få riktigt bra olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör bra 98 i min gamla 80 talare sen alla problem med preems 95 som fick gummi att växa och pump membran ,oringar mm att gå sönder, blandar 1,5% av mobils olja,  inget rykande och går rent och fint i timmar på tomgång och lågfart.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utifrån beskrivningen är det nog så att felet i te har med bensin en att göra. Att den larmade om samband med byte av oktantal är rimligen en ren tillfällighet. Överhettning låter rimligt som första teori.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...