Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Martin_Haggstrom

Kad32 motorkabelstam

Rekommendera Poster

Hej 

 

Jag vill dra om elen i min Nimbus Max 2 Classic med en Kad32. Kabelstammen från motorn till panelen är ”fylld” med massa kablar som ej används. Jag vill ”rensa” upp och få bort kablar som ej används. Går detta? Idag är allt ett virrvarr. 
 

Har två batterier en huvudströmbrytare, lanternor, trimplan, tilt, varvräknare, tempmätare, voltmätare, oljetryck samt tanknivå.

 

Vill förenkla o göra om alltihop. Känns som kabelstammen från motorn har för mycket kablar? Går det att rensa bort på något sätt?

66F4FFC4-EB7F-4E96-BDE0-6C1212E102F0.jpeg

BE683FE4-E655-4C11-8775-2EA1A414BF65.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara bra att sanera elsystemet på onödiga kablar. men just motorns kabelstam fram till mätartavlan skall du nog låta bli att kippa i. Om allting där fungerar som det skall göra, så låt den kabelstamen vara intakt. Det finns extra kablar och kontaktdon i den som kanske eventuellt kan vara bra att ha i framtiden om du eller nästa ägare vill komplettera med något nytt instrument eller annat. Dessutom kan det vara så att vissa kablar där kan ligga i serie med någonting annat, som om du klipper bort en oanvänd kontakt kan det vara något annat som slutar att fungera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-07 vid 09:34 skrev Georg_Ohm:

Det kan ju vara bra att sanera elsystemet på onödiga kablar. men just motorns kabelstam fram till mätartavlan skall du nog låta bli att kippa i. Om allting där fungerar som det skall göra, så låt den kabelstamen vara intakt. Det finns extra kablar och kontaktdon i den som kanske eventuellt kan vara bra att ha i framtiden om du eller nästa ägare vill komplettera med något nytt instrument eller annat. Dessutom kan det vara så att vissa kablar där kan ligga i serie med någonting annat, som om du klipper bort en oanvänd kontakt kan det vara något annat som slutar att fungera.

Ja det låter mycket vettigt, låter den vara MEN tycker många av kontakterna på kabelstammen och även övriga kablar är risiga, se bildnerna. Kan jag kapa bort samtliga "kontaktdon" och sätta dit nya enligt konstens alla regler? Vad bör man tänka på då? Skall göra om elen i höst och har ritat på ett schema. Tankar - kommentarer på det? Vill även samla alla förbrukare och switchar i en Blue sea fusebox med 12 röda och 12 svarta inbyggt?

Kopplingsschema Max2 version 0.6.pdf

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Ja det låter mycket vettigt, låter den vara MEN tycker många av kontakterna på kabelstammen och även övriga kablar är risiga, se bildnerna. Kan jag kapa bort samtliga "kontaktdon" och sätta dit nya enligt konstens alla regler? Vad bör man tänka på då? Skall göra om elen i höst och har ritat på ett schema. Tankar - kommentarer på det? Vill även samla alla förbrukare och switchar i en Blue sea fusebox med 12 röda och 12 svarta inbyggt?

Kopplingsschema Max2 version 0.6.pdf 256 kB · 1 download

Som sagt var, låt motorns kabelstam vara intakt. Klart att du kan byta kontaktdonen, nu vet jag inte om det är standardgrejer som går att köpa hos någon specialiserad fordonselektrisk firma eller om det är specifikt för Volvo-Penta. Sedan behövs det kontaktstift och oisolerade kanelskor med ”pigg” samt verktyg att pressa dessa. Volvo-Penta kanske har kvar kanelstammen i sitt reservdels/tillbehörs sortiment, men då får du betala såsom om kablarna hade guldledare och som om kontaktdonen var av platina. Nej  låt den vara intakt, det är bara du som vet om oxiden  i de outnyttjade kontaktstyckena, klart litet elektronikspray och en tops jag ju göra underverk här, kanske.

 

Men båtens övriga elsystem kan du ju lugnt riva ut och bygga ett nytt.

Vid snabb påtitt ser ju ditt elschema vettigt ut, om du bara placerar huvudsäkringarna  väldigt nära batterierna.  I en Max två är ju elsystemet minimalt, om man kan uttrycka sig så. Det som du ritat in är väl det som behövs. Ja ett 12-volts uttag och ett uttag med USB för att ladda telefoner och är ju bra att ha. Länspumpen kunde ju få en trelägesomkoppare; auto, avstängd samt manuell.

 

Dina frågor där i högermarginalen...

Tankmätarens givare är ansluten med en minuskabel till det du kallar för ”fusebox” alltså minusanslutningen i denna som jag kallar för ”säkringsdosa”, sedan går det en kabel från givaren till instrumentet. Plus till tankinstrumentet från en klen säkring. Instrumentets belysning kopplar du till instrumentbelysningens plus och minus, på något av de andra instrumenten.


Även trimplanens kabelstam lämnar du som den är. Till dess kontrollpanel är oftast orange kabel kopplad, på denna sitter det en lång glasrörssäkring, det är båttre att klippa bort den och ansluta till plus i säkringsdosan istället.


Navigationselektronik får spänning från säkringsdosan. Likaså lanternorna, men där är det bättre att från en säkring i dosan leda en kabel till strömbrytaren, sedan därifrån till en mindre säkringsdosa där varje enskild lanterna (två stycken?) får var sin säkring, möjligen kan ju dessa sitta i den större dosan, så slipper du att ta sätta upp en till.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Världsklass tusen tack för input. Tar till mig lanternorna och tankgivare biten. Kanelstammen är det sista biten på kabelstammen som sitter med en rund 16-17 polig kontakt eller vad det är?

 

USB uttag förstår jag men har fråga om 12 voltaren? är det för portavla pumpar, kylar osv en bra att ha uttag just in case?

 

Har du även ide om vilken kabeldimensioner jag bör sätta in, finns det rekommenderade standarder för sådant??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett nomogram tycker jag är en bra vägledning för att dimensionera kablar om du känner till strömförbrukningen.

Till kabellängden räknas både plus och minus. Så om kabeln till en förbrukare är låt säga 3 meter så ska du räkna med 6 meter i nomogrammet.

F9404DE3-19CB-48E7-9F42-A49398104833.jpeg

Redigerad av Makro
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Världsklass tusen tack för input. Tar till mig lanternorna och tankgivare biten. Kanelstammen är det sista biten på kabelstammen som sitter med en rund 16-17 polig kontakt eller vad det är?

 

USB uttag förstår jag men har fråga om 12 voltaren? är det för portavla pumpar, kylar osv en bra att ha uttag just in case?

 

Har du även ide om vilken kabeldimensioner jag bör sätta in, finns det rekommenderade standarder för sådant??

Kabeldimensionerna ser du i diagrammet som @Makro gav dig.

Den runda multikontakten är du ytterst försiktig med, genom den förmedlas alla mätvärden, start, stopp och varningssignaler mellan motor och mätartavlan, den kontakten är känslig och kan komma på sned, då blir det felvärden, larm och kaos framme i mätartavlan utan att det egentligen inte är motorfel utan ett kontaktproblem.

 

Tja, det är väl aldrig fel att ha ett sådant där cigarettändaruttag, visserligen ett rätt dåligt kontaktdon men det tycks vara standard för olika tillbehör, kanske en 12 volts handstålkastare kan vara något? Eller laddaren till en bättre laddningsbar strålkastare? 
Portabla kylar brukar ha peltierelement som drar massvis med ström, men det finns även sådana med kompressor som är strömsnålare. Ja en sån kan du ju ta med dig till sjöss om du vill och då kan det ju vara bra att kunna koppla in den nånstans.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så kabelstammen bara ”knipsa ändarna” o sätta på nya likadana kontaktdon till mätarna…

 

Finns det billiga relä som jag kan byta, tänker trimplanen tex? Annat kostnadseffeltivt som är värt att fräscha upp, båten är ju 20 år o aldrig underhållits avseende elen. Tycker själv det ser risigt o opålitligt ut men jag kanske har fel?

D926ED4B-F024-4AE6-8915-583A113295FA.jpeg

6BF90059-65C8-477B-AA22-2C97C5E1B26D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade aktat mig väldigt noga för att knipsa i kabelstammen, men det är din båt, det blir kanske dina problem om någonting strular eller slutar att fungera.

 

Relän, Volvo-Penta har så vitt jag vet (jag vet dock inte allting) standardrelän i kontrollboxen och till drevlyften, drevtrimmet, det sitter relän akterut vid hydraulpumpen samt under instrumentbrädan, manövertavlan. Kolla bara att kontaktsidtens konfiguration är densamma.0FA9ED56-2D7C-493B-B1C7-F7781281258B.jpeg.7f33e5fa4d8d1078c7b113984668d7f2.jpeg

E89520E4-0D6A-4CED-87A2-156685E603E9.jpeg.7fabd3b85cfb7a0a8a7749ad8b1ec71e.jpeg

 

Så här ser standardrelän ut, de enkla har bara en anslutning som heter 87. De växlande reläerna har även en 87a, du ser på bilden hur det skall se ut. Vill minnas att drevtrimmets relän är växlande, men kolla för säkerhetsskull, nånstans på nätet finns det kopplingsscheman.

Det finns även relä med två identiska 87, dessa är inte växlande utan avsedda för två extraljus på bil.

 

Jag ser på din bild att en föregångare ägare märkt kablarna med gula plastmärken med en siffra på, dessa kanske du kan ha hjälp av?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, sen knipsa och knipsa alltså jag menar bara byta ut risiga kontakt / kableskor eller vad det nu skall kallas. Kontakten längts ut som jag fäster i mätarna... kan det gå fel ändå menar du? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Tackar, sen knipsa och knipsa alltså jag menar bara byta ut risiga kontakt / kableskor eller vad det nu skall kallas. Kontakten längts ut som jag fäster i mätarna... kan det gå fel ändå menar du? 

Om du är noggrann är det kanske inga problem, men kablarna blir ju kortare, jag vill minnas att det i min mätartavla redan är tajt med kablarna, alltså dom ät rätt sträckta.

Om de bara är litet oxiderade som syns på bilderna är det i min mening bättre att putsa upp dem. Du kan ju exempelvis använda en liten platt fil och dra några drag i kabelskon som sitter i plastblocket.

Sedan har jag ju en filosofi som säger att man inte skall göra någonting med sådant som fungerar, förvisso kan man ju göra förebyggande arbete och underhåll, men här kan man ju skapa nya problem med glappkontakt och liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Kloka ord från en kunnig man. Tar till mig och följer dina råd;)

Tack!

Du kan ju använda litet elektronikspray också, det gör susen. Men inte 5-56 på elektriska grejer, tycker jag, jag vet att det är rekommenderat till att spruta på kontakter och anslutningar, men jag anser att det blir för fett och kladdigt (men den luktar gott).

CRC hade tidigare en produkt som hette 3-36 eller  någonting sådant, fela mig om jag hade rätt, nu heter den istället ”Electronic cleaner” och den sprayen är bra, den löser en hel del oxid, driver ut fukt och så dunstar den snabbt, det blir ingen fet hinna efteråt. Liknande produkter finns även hos andra tillverkare, jag vet att jag hemma i verkstaden har Biltemas motsvarighet och den funkar bra den också.

 

En sång om 5-56....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tack!

Du kan ju använda litet elektronikspray också, det gör susen. Men inte 5-56 på elektriska grejer, tycker jag, jag vet att det är rekommenderat till att spruta på kontakter och anslutningar, men jag anser att det blir för fett och kladdigt (men den luktar gott).

CRC hade tidigare en produkt som hette 3-36 eller  någonting sådant, fela mig om jag hade rätt, nu heter den istället ”Electronic cleaner” och den sprayen är bra, den löser en hel del oxid, driver ut fukt och så dunstar den snabbt, det blir ingen fet hinna efteråt. Liknande produkter finns även hos andra tillverkare, jag vet att jag hemma i verkstaden har Biltemas motsvarighet och den funkar bra den också.

 

En sång om 5-56....

 

Är inte fördelen med den "feta" hinnan att ytorna skyddas från att oxidera på nytt? Så funkar det i min båt och den fyller 50 i år. 

Redigerad av Rascal
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du kan ju använda litet elektronikspray också, det gör susen. Men inte 5-56 på elektriska grejer, tycker jag, jag vet att det är rekommenderat till att spruta på kontakter och anslutningar, men jag anser att det blir för fett och kladdigt (men den luktar gott).

Det är väl bra att det blir fett och "kladdigt", men jag anvävder hellre vaselin, batteripolsfett och/eller vaselinspray efter rengöring med elektronikspray.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Tackar, sen knipsa och knipsa alltså jag menar bara byta ut risiga kontakt / kableskor eller vad det nu skall kallas. Kontakten längts ut som jag fäster i mätarna... kan det gå fel ändå menar du? 

Laga inte sådant som fungerar!

Dock aldrig fel att rengöra kontakter och lägga på lite skyddande fett.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Temperaturgivaren funkar inte alls, drevet strular o en trimplanet går upp men ej ner. Ävev varvräknaren (timmarna verkar glappa ibland). Tänker att en del av detta har med dåliga kontakter spänningsbortfall kass mätare givare osv. Hur kan jag felsöka om/att tempgivaren är trasig?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Rascal:

Är inte fördelen med den "feta" hinnan att ytorna skyddas från att oxidera på nytt? Så funkar det i min båt och den fyller 50 i år. 

 

5 minuter sedan skrev Mackey:

Det är väl bra att det blir fett och "kladdigt", men jag anvävder hellre vaselin, batteripolsfett och/eller vaselinspray efter rengöring med elektronikspray.

Var och en gör ju som man vill, jag tycker dock det är bättre att ha det rent och torrt.

Möjligen kan jag tänka mig att ha speciellt polfett eller vaselin på batteriets poler, men jag har det inte nu.

Jag har antagligen felaktigt, fått för mig att 5-56 kan leda ström, då jag en gång fick ett mystiskt elfel när jag hade sprayat på rikligt med 5-56, i en säkringsdosa, och felet försvann när jag blåst med tryckluft, men det är ändå obekräftat då det fanns en och annan suspekt koppling i det elsystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Makro:

Ett nomogram tycker jag är en bra vägledning för att dimensionera kablar om du känner till strömförbrukningen.

När du valt kabel så säkra av kabeln enligt nedan.

 

1733072340_Screenshot_20210910-104102_SamsungInternet.jpg.2c6f4004d72afb2878b975064929376f.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Var och en gör ju som man vill, jag tycker dock det är bättre att ha det rent och torrt.

Rent är bra, men i en båt är det inte alltid torrt så därav valet att skydda mot oxid mha. vaselin el. dyl, men valet är fritt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Temperaturgivaren funkar inte alls, drevet strular o en trimplanet går upp men ej ner. Ävev varvräknaren (timmarna verkar glappa ibland). Tänker att en del av detta har med dåliga kontakter spänningsbortfall kass mätare givare osv. Hur kan jag felsöka om/att tempgivaren är trasig?

Är det kylvattentempgivaren? Ofta är det problem med dålig kontakt och oxid på dess anslutning.

Man kan ohm-mäta tempgivaren, anslut en ohm-meter och stoppa ned givaren i en kastrull med vatten som står på spisen under värmning och se var som händer, jag minns nu inte vad det skall vara för värden, men i första hand kollar du ju om resistansen förändras med värmen.

 

Timräknarens display i Volvo-Pentas varvräknare är ju ett känt fel, mer regel än undantag att den inte funkar. Drevdekar.se har utbytes som är bättre än originalet och dom är inte svåra att byta men litet trixigt finmekaniskt arbete.

 

Trimplan har jag skrivit om häromdagen i någon tråd, orkar inte upprepa det.

 

Drevets lyft har jag också haft problem med, kabelbrott eller kontaktproblem, jag orkade inte felsöka utan drog fram nya kablar från givaren till instrumentet.

Men här finns mer att läsa i olika någorlunda färska trådar om du söker.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mackey:

Rent är bra, men i en båt är det inte alltid torrt så därav valet att skydda mot oxid mha. vaselin el. dyl, men valet är fritt.

Klart det är väl känsligare i en öppen båt som trådskaparens Max I, kanske tarvar det mer jobb att hålla det torrt... man vete katten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mackey:

När du valt kabel så säkra av kabeln enligt nedan.

 

1733072340_Screenshot_20210910-104102_SamsungInternet.jpg.2c6f4004d72afb2878b975064929376f.jpg

Så kanske "Säkring mot överbelastning" istället för "kortslutning" tabell? Kanske löser ut oftare men bättre ändå eller hur skall jag tolka dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Är det kylvattentempgivaren? Ofta är det problem med dålig kontakt och oxid på dess anslutning.

Man kan ohm-mäta tempgivaren, anslut en ohm-meter och stoppa ned givaren i en kastrull med vatten som står på spisen under värmning och se var som händer, jag minns nu inte vad det skall vara för värden, men i första hand kollar du ju om resistansen förändras med värmen

 

 

Japp stämmer, kan jag felsöka och se om mätaren reagerar på ström, försökte detta men lyckades kortsluta hela båten då. Körde med kablar direkt från förbrukar batteriet men gjorde nog fel 🙂. Givaren kan jag testa efter detta, sen vet jag om det är kablarna, givare eller mätaren tämnker jag?

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Japp stämmer, kan jag felsöka och se om mätaren reagerar på ström, försökte detta men lyckades kortsluta hela båten då. Körde med kablar direkt från förbrukar batteriet men gjorde nog fel 🙂. Givaren kan jag testa efter detta, sen vet jag om det är kablarna, givare eller mätaren tämnker jag?

Hoppas att instrumentet höll då su matade givaringången med + 12 V spänning, det skall vara en negativ spänning dit, därför kanske det blev kortis, men det gjorde den nog om det var väldigt kortvarigt, om det nu var så du lyckades koppla.

 

Om instrumentet är helt märker du det när du vrider om tändningsnyckeln, då skall visarnålen hoppa till litet och gå upp några millimeter, men då måste givaren vara inkopplad.

Du kan även koppla borg givarens kabel, då skall instrumentet visa noll, och kopplar du kabeln direkt i motorblocket skall instrumentet visa fullt... eller var det tvärtom? lätt att göra tankevurpa här, hur som helst ser du ju om instrumentet funkar.

 

”Kastrulltestet” är annars en klassiker då det gäller att testa olika tempgivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Klart det är väl känsligare i en öppen båt som trådskaparens Max I, kanske tarvar det mer jobb att hålla det torrt... man vete katten.

En "stängd" båt är ju också sämre ventilerad än öppna utrymmen.

Läste en gång här på forumet om en båtägare som förvarade fuktig tamp i ett stuvfack, och sedan blev förvånad när kabelanslutningarna (sockerbitar) korroderade i samma fack.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Rascal:
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Klart det är väl känsligare i en öppen båt som trådskaparens Max I, kanske tarvar det mer jobb att hålla det torrt... man vete katten.

En "stängd" båt är ju också sämre ventilerad än öppna utrymmen.

Läste en gång här på forumet om en båtägare som förvarade fuktig tamp i ett stuvfack, och sedan blev förvånad när kabelanslutningarna (sockerbitar) korroderade i samma fack.:)

Alla båtar är fuktiga på något vis (vatten eller luftfuktighet) och ibland i kombination med salt.

Saltet blir oftast kvar eftersom man sällan sköljer sitt elsystem i färskvatten.

 

Jag blir salig på tro att fett håller fukt borta och väljer därför att lägga på vaselin eller kabelskofett. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Så kanske "Säkring mot överbelastning" istället för "kortslutning" tabell? Kanske löser ut oftare men bättre ändå eller hur skall jag tolka dig?

Ja, jag skulle välja säkring mot överbelastning i nästan alla fall.

Den kolumnen stämmer också med hur man säkrar av 230 V-system, men där får man ju igenom betydligt större effekt.

 

P = U x I

230 V x 10 A = 2300 W

12 V x 10 A = 120 W

 

Av den ansledningen skulle jag gå upp i säkringsstorlek till en bogpropeller eller ett ankarspel som kräver stor startström, men ändå ligga under "det vita fältet", istället för att dra jättetjocka kablar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

CRC hade tidigare en produkt som hette 3-36 eller  någonting sådant, fela mig om jag hade rätt, nu heter den istället ”Electronic cleaner”

2-26 heter den, verkar göra samma sak som Electronic cleaner.

3-36 verkar göra samma som 5-56.

 

2-26  https://www.swedol.se/crc-2-26-250-mlof-93106.html

 

Electronic cleaner  https://www.seasea.se/kem-tekniskt/crc-spray/elektronik-cleaner-crc

 

3-36  https://www.toolab.se/produkt/CRC-3-36-Korrosionsskyddsmedel-500ml

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...