Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
trewq

Eniro på sjön, konstig fråga

Rekommendera Poster

Skaffade EPS proversionen och gjorde ett första försök idag. Framförallt ville jag se strecket som visar vart kursen leder mig. Gissade att det aktiveras med den lilla pilen längst ner t.v. Det var nog fel, verkar ju inte finnas någon symbolförteckning. Verkar inte finnas någon beskrivning eller manual över huvud taget.

Det talas om en sidomeny med "vanliga frågor", hur hittar man sidomenyn? De tre strecken uppe t.v. har inget "vanliga frågor"

På något sätt dök i alla fall strecket upp, sporadiskt, liksom hastigheten. Efter mycket experimenterande fann jag att om jag höll i mobilen fungerade det, men om jag satte den i en hållare eller lade den på sittbrunnsbänken försvann strecket och hastigheten. Det räckte att jag höll ett finger mot kanten på mobilen så fungerade det.

Aha, mobilens antenn är för dålig så jag måste agera förstärkare. Men distanssiffran uppdateras kontinuerligt utan min hjälp.

I slutet av dagen när jag närmade mig hemmahamnen hoppade strecket igång av sig självt allt oftare.

Det verkar ju finnas allt möjligt användbart i appen men är det meningen att man ska gissa sig fram? Och hur ska man veta vad som finns?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev trewq:

Det talas om en sidomeny med "vanliga frågor", hur hittar man sidomenyn? De tre strecken uppe t.v. har inget "vanliga frågor"

Jag ser "Vanliga frågor" genom att bläddra nedåt i sidomenyn.

Här är de från webben, vet inte om det är exakt samma, https://pasjon.eniro.se/vanliga-fragor

 

Sedan är det så att appar generellt inte är särskilt bra för de som gillar instruktionsböcker tycker jag.

Varför vet jag inte, men jag gissar att de som utvecklar appar ofta är personer som har lätt för att pröva saker utan att veta vad som kommer att hända.

 

En googlig bort hittar man några guider,

Android, https://docplayer.se/18276978-Pa-sjon-2-0-intern-guide-for-android.html

IOS, https://docplayer.se/19641069-Nya-eniro-pa-sjon-intern-guide-for-ios.html

 

Hoppas detta kan hjälpa dig, har själv inte läst varken "Vanliga frågor" eller guiderna.

 

222109512_Screenshot_20210907-050934_EniropSjn.thumb.jpg.aa2f2eb7c15d47c4731d6ff4f05075a8.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag saknar med Eniro på sjön är möjligheten att låsa rotationen av sjökortet så norr alltid är uppåt, för det händer alltsomoftast att man lyckas vrida sjökortet när man egentligen vill zooma, särskilt när det slumpar och far.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev No_jah:

En annan sak jag saknar med Eniro på sjön är möjligheten att låsa rotationen av sjökortet så norr alltid är uppåt, för det händer alltsomoftast att man lyckas vrida sjökortet när man egentligen vill zooma, särskilt när det slumpar och far.

Här har du den, iaf på IOS.

 

B7B5FF1A-A74E-4E20-80BB-90E947465E83.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Makro:

Här har du den, iaf på IOS.

 

B7B5FF1A-A74E-4E20-80BB-90E947465E83.jpeg

Det går även att trycka på kompassnålen uppe till vänster för att återställa norrriktningen, men det går ju fortfarande att vrida manuelt, jag skulle önska ett skjutreglage i menyn som låser i norrläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du menar att du vill låsa även när du är och pillar på skärmen och råkar vrida  bilden?

 

Jo det är då man ska ha en riktig plotter med knappar och vred för zoomning istället för pekskärm, hålla på att fingra på en skärm när det rullar och studsar kan man bli tokig på :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Makro:

Ok, du menar att du vill låsa även när du är och pillar på skärmen och råkar vrida  bilden?

 

Jo det är då man ska ha en riktig plotter med knappar och vred för zoomning istället för pekskärm, hålla på att fingra på en skärm när det rullar och studsar kan man bli tokig på :)

Exakt så. Jag vill ju kunna zooma och panorera men inte vrida bilden. Jag vill att norr alltid ska vara uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in i menyn på EPS och gå längst ner till "vanliga frågor" sen klickar du på kuvertet längst upp till höger och kontaktar Eniro och ber dem lägga till funktionen så kanske den dyker upp i en framtida release :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Makro:

Gå in i menyn på EPS och gå längst ner till "vanliga frågor" sen klickar du på kuvertet längst upp till höger och kontaktar Eniro och ber dem lägga till funktionen så kanske den dyker upp i en framtida release :)

Ja, jag har faktiskt gjort det, och jag tänker mig att man kan ha ett skjutreglage i menyn där man kan välja att låsa skärmorienteringen i valt läge, antingen norr uppåt, eller stäv uppåt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev No_jah:

Exakt så. Jag vill ju kunna zooma och panorera men inte vrida bilden. Jag vill att norr alltid ska vara uppåt.

Jag har alltid stäv uppåt. När jag skall zooma och det är vågigt använder jag zoom-knapparna i stället för att "fingerzooma". Det funkar bättre tycker jag.

 

Om jag råkar vrida kortet vrider det tillbaka automatiskt efter några sekunder. Jag har android men det borde vara lika även på i-enheter, kan man tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev McLasse:

Jag har alltid stäv uppåt. När jag skall zooma och det är vågigt använder jag zoom-knapparna i stället för att "fingerzooma". Det funkar bättre tycker jag.

 

Om jag råkar vrida kortet vrider det tillbaka automatiskt efter några sekunder. Jag har android men det borde vara lika även på i-enheter, kan man tycka.

Ja, när man ha stäv uppåt så vrider skärmen "rätt" vid nästkommande uppdatering om man råkar vrida på den, men inte när man har norr uppåt eftersom det då inte sker någon uppdatering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev No_jah:

Ja, jag har faktiskt gjort det, och jag tänker mig att man kan ha ett skjutreglage i menyn där man kan välja att låsa skärmorienteringen i valt läge, antingen norr uppåt, eller stäv uppåt.

Har också irriterat mig på det. Så fort man zoomar med fingrarna vrider man oftast även sjökortet. Mycket, mycket irriterande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...