Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
skippeer

M16 mutter på motorkudde lossat 2 ggr

Rekommendera Poster

Vid daglig tillsyn före körning (av säkerhetsskäl på äldre motor) såg jag oljeskit på en motorkudde och skulle torka rent och till min förvåning rörde muttern på sig.

M16 mutter och bricka kunde jag plocka loss, jag har försökt att optimera antalet verktyg så fast 24 mm nyckel eller extra hög hylsa (28 mm gänga ovanför muttern) finns inte ombord.

Hörde med en jordenruntseglare, även han hade inte rätt verktyg.

 

Frågade hafenmeisterinen om hon visste var det gick att köpa verktg, hon trollade fram fast nyckel. Lade mig på motorns ovansida, D2-55A, för den är monterad i ett schakt under salongdurken och drog allt jag orkade (kontorsarmar).

 

I morse var det dax för nästa check, till min förvåning var muttern lös igen.

Min nödlösning blev att torka rent, lägga på Locktite ”normal” och dra åt med en shiftnyckel som fick plats för det är trångt.

En båtbekant berättade att på hans motortassar är det dubbla muttrar på ovansidan.

 

Imorgon blir det jakt på verktyg för M16 mutter.

 

Q1 Vilket moment? Ta i maximalt med någon hävstång

 

Q2 Funderar på att köpa låsfjäderbricka och extra mutter för att låsa till det maximalt.

Är det rätt metod eller finns det bättre metod?

 

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en extra mutter eller en nylockmutter.

Men på de större motorerna har man en kontramutter under motorfästet att "dra emot" och där rekommenderas att man drar M16 med 185 Nm

 

bild.png.d7a8f19a318df6750f3bc23c070850a3.png

bild.png.e658291d56846d0bd5eabdc359546307.png

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Muttrar i syrafast rostfritt med Nylock så ska dom inte lossna. 

 

Tänk på att 185Nm på en halv meter lång nyckel så ska du lyckas dra med nästa 40Kg. Det är väldigt högt vridmoment. inte fel, bara så du förstår att det är ganska mycket kraft som behövs.

 

Det du gör med det höga momentet är att du sträcker skruven så att den fungerar lite som en fjäder. Om den är dragen med rätt moment så ska inte en "vanlig" mutter lossna men en låsmutter är lite säkrare. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjäderbrickors funktion är högst tvivelaktig, använd en planbricka istället så att muttern får full anliggning. Vill du ha låsbricka kan jag rekommendera Nordlock. Rostfri mutter skulle jag inte använda, gängorna har en tendens att skära, men då sitter den ju iofs fast ordentligt 😜

Redigerad av Gripen72
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Gripen72:

Fjäderbrickors funktion är högst tvivelaktig, använd en planbricka istället så att muttern får full anliggning. Vill du ha låsbricka kan jag rekommendera Nordlock. Rostfri mutter skulle jag inte använda, gängorna har en tendens att skära, men så sitter den ju iofs fast ordentligt 😜

Precis, dessutom kan det vara svårt att få tag i rostfria, A4, låsmuttrar Nylock.

Kontramutter är ju inte fel det heller.

En annan metod som man hade i gamla VW-bussar vid styrsnäckan, var lätt ovala muttrar.

Man kan klämma till en mutter någon tiondel i ett jättestort skruvstäd, jag har inte praktiserat detta själv, men vet några som gjort det med bra resultat. Jag har aldrig själv praktiserat detta, men ved de som gjort det med gott resultat.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade detta hänt hemmavid hade jag säkert kunnat lånat rätt verktyg, hög 24 mm hylsa, 1 meter förlängare (för att komma ovanför motorn) och momentnyckel från eget garage. Nu guppar vi söderut och ligger i Cuxhaven.

 

Med en fast 24 mm nyckel kunde jag vrida 1/8 varv och sedan vända på nyckeln och dra nästa 1/8 varv tills jag inte orkade mer 5-6 dm ned (ligger ovanpå motorn och får trixa ned verktyg/arm för trångt är det).

 

Tack för tipsen, skippar tanken på låsfjäderbricka och återanvänder den gamla rostfria brickan med mutter.

En extra mutter ovanpå för extra låsning kan inte skada.

 

Rostfritt eller galvad mutter, får se vad som går att få tag på.

 

Skall mäta exakt höjd för förlängare innan jag beger mig ut på jakt efter M16 mutter och verktyg.

 

Uppdatering:

Det var ca 45-50 cm för att hamna ovanför motorn men under träreglar till durken.

Vi körde motorn 3-4 timmar igår och idag sitter muttern fast men för hur länge...

Skall ut på stan och leta prylar

 

Fundering på tipsen, om jag får tag på M16 Nylock mutter, är kraven på åtdragningsmoment (185 Nm) lägre så det räcker med shiftnyckel åtdragning?

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Momentet är för att sträcka skruven. så det ska vara samma moment oavsett muttertyp. 

 

Fördelen med en låsmutter är att den inte rör sig om skruvens förspänning minskar/försvinner pga värmeutvidgning eller annan orsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått tag på:

•4 st RF M16 muttrar

•4 st RF Nylock M16 muttrar

•fast 24 mm blocknyckel

 

Tyvärr inte hög 24 mm hylsa köpte därför inte momentnyckel med förlängare så jag får göra det bästa av läget. 

Får singla slant:

ta bort enkel befintlig mutter och enbart använda nylock mutter

eller

efterdra befintlig mutter och sedan dra dit nylock mutter.

 

Svårt att få till kraft med rak arm ned 50 cm så jag får fixa rätt moment vid första bästa tillfälle..,

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev skippeer:

Nu har jag fått tag på:

•4 st RF M16 muttrar

•4 st RF Nylock M16 muttrar

•fast 24 mm blocknyckel

 

Tyvärr inte hög 24 mm hylsa köpte därför inte momentnyckel med förlängare så jag får göra det bästa av läget. 

Får singla slant:

ta bort enkel befintlig mutter och enbart använda nylock mutter

eller

efterdra befintlig mutter och sedan dra dit nylock mutter.

 

Svårt att få till kraft med rak arm ned 50 cm så jag får fixa rätt moment vid första bästa tillfälle..,

Drar du så gott du kan och låser med extra mutter så sitter det, din D2:a kommer nog inte att slita sig loss 😁

Jag körde en halv säsong med en lös mutter på ena motorfästet på en av mina AD31 på 130 hk utan att något tog skada.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde vara bäst att dra åt när motorrummet är varmt dvs skruven är oxå varm.

 

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skruvförband


Hjärngympa för en trött hjärna.

En teoretisk fundering, riktning på kraften på styrbords främre motortass vid färd framåt:

vill motorn lyfta det fästet eller trycka ner det? 
 

Vid back paddlar aktern åt babord, propelleraxeln sett från aktern snurrar moturs, kraften på främre styrbord motortass bör väl bli nedåtriktad kraft.

 

Vid framdrift snurrar axeln medurs och då blir det en lyftande kraft på främre sb motortass.

 

Tänker jag rätt?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev skippeer:

Tänker jag rätt?

Vet inte riktigt, men jag tycker du tänker för mycket eller så förstår jag inte vad funderar över.

 

Skruva bara fast muttrarna med någon form av låsning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjärngympan är överkurs för en glad teoretiker. En del på MG slirar ibland iväg från kärnfrågan så jag gav dem en chans….


KÄRNPROBLEMET

Nu rent praktiskt verkar inte M16 gängor passa, de nyinköpta muttrarna funkar inte. Kanske Perkins fäste används av Penta för det kan vara tumgängor eller annan stigning än standard?

 

Dessutom har 25 öringen trillat ned, jag behöver oxå ett mothåll på muttern på undersidan.

Livet blir lite svårare när jag inte kan se, när jag kände med fingrarna insåg jag det som @Makro postade var viktigt. Måste ha 2 fasta nycklar, en på var sida.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev skippeer:

Hjärngympan är överkurs för en glad teoretiker. En del på MG slirar ibland iväg från kärnfrågan så jag gav dem en chans….


KÄRNPROBLEMET

Nu rent praktiskt verkar inte M16 gängor passa, de nyinköpta muttrarna funkar inte. Kanske Perkins fäste används av Penta för det kan vara tumgängor eller annan stigning än standard?

 

Dessutom har 25 öringen trillat ned, jag behöver oxå ett mothåll på muttern på undersidan.

Livet blir lite svårare när jag inte kan se, när jag kände med fingrarna insåg jag det som @Makro postade var viktigt. Måste ha 2 fasta nycklar, en på var sida.

Det finns olika stigning på gängorna även om det är sannolikt är millimetergängor.

 Jag råkade ut för det när jag bytte motortassar.
Pentas original har en fingänga, och när jag skulle skruva i de gamla pinnskruvarna i de nya motortassarna så såg jag att gängan var grövre i de nya tassarna, så det var bara att köpa nya passande pinnskruvar.

 

Originalet på översta bilden.

 

831ABE5F-6B95-4291-93D6-4B12A55F91B3.png

95803070-2226-4602-93F0-DA6CEA900868.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilderna som @Makro bifogade ovan förklarar för en ”learner” som mig hur det ser ut i detalj, pinnbult som sitter i ett fjädrande gummibeslag.

Lite kul att mitt förslag om låsfjäderbricka finns med på nedre bilden och dessutom fann jag liknande på bild hos Volvopentashopen för backslaget (har inte lyckats finna rätt bild för motorns motortassar, ännu).

Min tanke att det inte kan skada med fjäderbricka var inte helt galet tänkt.

 

2C4008A1-C7ED-4B30-AB0D-E3B7A507C693.png

 

Engelsk firma har en förklarande bild hur rubber cushion ser ut i detalj

 

8D664366-5992-457A-9FEA-20360C2C778F.thumb.png.9286e2bc5853d87001ade0ad9845df9b.png

 

Som alltid att ”ju mer man vet” desto mer inser man ”hur mycket” det finns att lära sig.

 

Närmar mig områden i NL med verktygsaffärer och Penta verkstäder. Får se vilket jag stöter på först.

 

Har fått råd att dra isär kopplingen till den raka axeln så att spelet på kopplingen mellan axel-motor är jämn vid justering av motortass.

Tänkte att detta görs med båten i sjön (även om jag inte tror att det överdrivet stabila skrovet formas fel på land).

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moment för D2 serien är 70 Nm, bra kunskap om jag skall köpa verktyg.

image.png.aeed3e053727b1c0b5ae02b12f24018c.png

 

Max skillnad runt flänskoppling axel-motor : 0.10 mm

 

image.png.fa1e6b9a662f7ce0916e5f6871b330af.png

image.png

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäckt att samma skärmdump finns 2 ggr i förra inlägget, försent att editera det.

 

Kom att tänka på materialvalet till låsmuttrar som vi diskuterade tidigare i den här tråden.

 

Den engelska leverantören skriver 

Heavy duty anodised steel construction (we do not recommend stainless steel alternatives, as they will crack over time).

 

En kunskap som jag tar till mig (vet sedan tidigare att galvat är segare än rostfritt men inte vad som är lämpligast materialval till motortassar).

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...