Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BlueCharm

Honda eller Yamaha (100 hk)?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är ev. i färd att köpa en 6 m. BR och har två identiska båtar att välja på, förutom att den ena har 100 hk Honda och den andra 100 hk Yamaha. Vilken skulle ni välja?

 

Känslan är att Yamaha har lite finare ljud och ev. är bättre (?) men att den även är snäppet mer stöldbegärlig. Vad göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte erfarenhet av Honda men mycket god erfarenhet av Yamaha och skulle välja den alla dagar i veckan.

 

går tyst, enkla att serva, minimala vibrationer och bra kvalitet.

jag har också hört att dessa ska vara stöldbegärliga men jag har inte haft några problem med det.

Jag har DNA märkning och spårsändare vilket jag kan rekommendera, tror tjuven tänker nått varv till innan stöld även om det såklart inte är en garant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Johannes1018:

Jag har inte erfarenhet av Honda men mycket god erfarenhet av Yamaha och skulle välja den alla dagar i veckan.

 

går tyst, enkla att serva, minimala vibrationer och bra kvalitet.

jag har också hört att dessa ska vara stöldbegärliga men jag har inte haft några problem med det.

Jag har DNA märkning och spårsändare vilket jag kan rekommendera, tror tjuven tänker nått varv till innan stöld även om det såklart inte är en garant.

Tack för bra och värdefullt svar, Johannes!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja påstå att alla dom 4 stora (stora i Sverige) etablerade märken är lika bra om vi pratar nya motorer. Allt annat är personligt tyckande om vad man anser är bäst. Har själv haft alla fyra märken Honda, Yamaha, Suzuki och nu en Mercury och dom har varit helt bekymmersfri under mitt ägande, har alltid servat själv

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev BlueCharm:

Bättre kvalle?

Två bra motorer (alla stora tillverkarna håller idag en hög nivå) men enligt min egen erfarenhet tycker jag att Yamahan går tystare och mjukare. Vågar även påstå att en Yamaha på akterspegeln gör båten lite mer eftertraktad på begagnatmarknaden. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första jag tänker på är om 100hk räcker för en 6m BR? Det går säkert, men du har inte mycket effekt till övers. Med det i åtanke så skulle jag absolut satsa på Yamaha. Honda och Yamaha är båda mycket pålitliga motorer, men Honda är inte kända för att vara speciellt starka. Satsa på en Yamaha och hittar du ett exemplar med lite mer effekt, 115hk, så är det ännu bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alanningen:

Det första jag tänker på är om 100hk räcker för en 6m BR? Det går säkert, men du har inte mycket effekt till övers. Med det i åtanke så skulle jag absolut satsa på Yamaha. Honda och Yamaha är båda mycket pålitliga motorer, men Honda är inte kända för att vara speciellt starka. Satsa på en Yamaha och hittar du ett exemplar med lite mer effekt, 115hk, så är det ännu bättre.

Ah, jag höftade lite, det är 5,7 m egentligen och tror att det är max motorstyrka. Ev .att jag sett någon med 115 hk ändå.

 

Det verkar som att Yamaha är rätt väg att gå, är mycket tacksam för era svar! ❤️

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...