Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mathias1981

Landström

Rekommendera Poster

Hejsan! 

Är nybliven ägare av en bayliner 2355 ciera sunbridge. Årsmodell 1995. Nu är de så att någon gjort om elen lite grann. Har ingen landström och dessutom såsitter nog det amerikanska landströmskontakten kvar. Vet att ja måste byta den. :) men vad behöver jag mer? För jag har ingen brytare eller en sådan där landströms fuse box eller vad man kan kalla det. Enda jag har lyckats lokalisera är att ja har en ctek dual laddare. Vad behöver jag? Tanken är väl att kunna driva tv och kylskåpet på landström samt ladda batterier

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver en gummiisolerad kabel med CCE kontakter i var ända, hane och hona. 20 meter brukar räcka

En intagskontakt, en box med jordfelsbrytare och säkring samt eluttag, samt en behörig elektriker som installerar och kollar ihop det hela åt dig.

 

Men annars kan du ha bara en kabel med jordfelsbrytare och eluttag inline.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då det blev fel, "kopplar" skulle det stå, inte kollar, men om du kopplar själv kan ju en behörig elektriker få kontrollera och godkänna innan du stoppar i kontakten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en gammal diskussionstråd om detta med att installera landström.

Kanske kan @Mathias1981 finna användbara tips i den tråden.

Men koppla inget själv om du inte har 100% kunskaper i ämnet!

Det finns även färdiga landströmsanläggningar att köpa, plug and play, liksom.

Med sådana färdiga lösningar kan även båtägare med bara liten kunskap i ämnet koppla in en landströmsanläggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...