Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Stefan Lekberg

året runt värme.

Rekommendera Poster

Gäst Stefan Lekberg

behöver tips om bra värme för en 11 meters segelbåt.Är det någon som vet hur det fungerar med en vedkamin ombord, kan man göra ett vattenburet system via vedpannan? Har funderingar på att bo i båten året runt.Tack Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glembergs i Göteborg gör en enkel kamin med vattenburen värme som går på diesel. Ska vara energisnål och enormt driftsäker i alla väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glembringspannan med vattenburet system funkar bra men är rätt så dyra i inköp och montering min mor och hennes man installerade en Glembrings i sin stålbåt i vintras. Och det blir varmt det vill jag lova.

 

post-6811-1394234496,589_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Rätta mig om jag har fel, men Glembrings fungerar väl inte under segling, då dieseln rinner ur koppen? Bor själv året runt i en 31-fotare. Använder elvärme, absolut billigast, både fotogen och diesel är dyrt i jämförelse. Naturligtvis har jag en fotogenvärmare också, en POD Ge-Hå, vattenburen värme. Fungerar under segling och saknar rörliga delar. Nackdelen är att den är lite liten, bara 1270W. I min båt klarar den att hålla temperaturen ca 10 grader över yttertemperaturen. Hade jag varit som du, hade jag satsat på en större Eberspächer (med reservation för stavningen). Dom är dyra dock. Annars kan du ju alltid stoppa in 2 stycken Ge-Hå, det blir ändå billigare än en Eberspächer. Mvh Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel – Dieseln rinner inte ur koppen. Det lilla diesel som kommer in är vid 2 kw = 2 dl per timme – detta förgasas omgående och blandas med syre från små hål i koppens sidor. – sedan brinner det upp med blå låga om det är rätt blandning – gulare eller rödare färg vid för lite syre – ju högre effekt desto varmare kopp – vid hög effekt går det bra att luta värmaren kraftigt då koppen bibehåller sin värme (Vid segling) – vid för låg effekt är det sämre.

Dieselpris kontra elpris! – el kostar idag med alla avgifter ca 1 kr per kw – diesel per kw = per dl = 60- 80 öre ? (Vet ej dieselpriset idag 6-7 eller 8  kr per liter ?) Fotogenet troligen ngt dyrare. Det gamla billiga motorfotogenet finns inte längre – däremot finns den nya citydieseln som i princip är samma sak. Allt för att lura konsumenterna! Bra dålig värmare?? Alla tillverkare håller nog på sin lösning. Jag bor året runt i båten och seglar på sommaren. Värmaren används mest vintertid – då lutar det inte. Har en reflex på 7 kw – Enda nackdelen är att den är för stor – drar jag ner tillflödet av diesel för mycket så ryker det svart o sotar igen. Antingen får jag frysa eller svettas då pannan går bra. Jag har vattenburen värmeslinga i pannan. Endast cirkpumpen drar el – i hamn körs cirkpump med 230V – 12 V prylar är ski.. Lycka till i valet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Reflex i 15 år och seglat minst 35000 sjömil med den. Nu bygger jag en ny båt och jag kommer inte att sätta in en Reflex därför att den funkar helt enkelt inte när man seglar ! Den slocknar när det lutar och sen ryker den in oförbrända dieselgaser i båten som luktar apa och det är rena pesten i många timmar därefter. Fy fan !!! Ett alternativ är en liten ebersprakare, webasto eller mikuni. Nackdelen med om är att dom drar mer el och att dom måste servas efter 4000 timmar men dom är lättskötta, små, lätta, rena, driftsäkra och funkar när det lutar. Priset är ungefär detsamma. Reflexen måste servas betydligt oftare ! MVH, Johan http://wwww.toan.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaba.

Jag har en Eber D3W för vattenburet i min Vagabond. Den har jävlats rätt friskt, håller med om att allt 12 volt är skit lägger förr eller senare av. Ett förbannat sölande med glykol när man ssska bort med den jäveln och sen ska man lufta till förbannelse innan det funkar igen. Jag skulle aldrig sätta i en sån igen. Jag skulle sattsa på luftburen värme. Tror Webasto har en modeller med effekt i många olika steg, den går ner på väldigt låg effekt och slipper då starta om, det är då det går mest med ström.

 

Tror jag läst att Refleks har kommit med en helt ny kamin.

Du skriver att kaminen slocknar under segling. Är det pga lutningen eller ojämna vindpustar i skorstenen. En kardanupphängd Gleembring kanske vore nåt. Med en böjlig avgasslang längst ner, såna finns ju till bilavgasrör.

 

På Vagabondklubben kan man läsa lite om kaminer i båtar på oceanerna. Har faktiskt aldrig förr hört att det inte fungerar under segel, bara hört att det kan vara svårt att tända när det lutar. Skulle jag segla långt skulle jag aldrig lita på nåt annat än en kamin utan ström eller skit. Eberspächeern lever om som fan, drar ström som fan, mera byggt för lastbilar än båtar man ska sova i.

Bifogar på bild på snygg kamininst i en OE32

post-6890-1394234584,5653_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga t cerber0s

 

Du bor året runt i en 31fotare. Vilken sort? Fan, min dröm är att bo i båten, en Vagabond. Båten har jag redan men sen har jag en sambo som inte är fullt lika bohemisk. Att bo i villa är bekvämt men samtidigt som ett sorts straff. Bodde jag i båten kunde jag leva på ingenting, segla vart jag ville och jobba tex Norge.

Gratulerar er som tagit steget till måhända trångt men lyckligt båtboende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Det här är en intressant tråd som jag vill ta upp igen.Hur fungerar det att bo i båten vinter-tid?Tänker snarast på när isen lagt sig och när den sedermera går upp?Har man någon form av propellrar så att vattnet rör sig runt båten?Rörligt vatten=ingen is.Eller låter man båten frysa fast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Samtidigt tycker jag rubriken är bra och uppmuntrnde.ÅRET RUNT VÄRME,

det vore något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår klubb har vi några strömbildare till våra vinterliggare så att det är isfritt runt dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hejsan, allesammans!!
Bor i båten min i Tromsö. Installerade i fjol en glembring, som funkar hur bra som helst. Den har gjort vinterssäsongen häruppe till en dröm..
Så all heder til Glembring.
 Mvh / Magnus Karlsson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Uppvärmning vintertid kan med fördel ske med en fotogenbaserad kamin, typ POD-värmare med radiatorer och cirkulerande varmvatten.

Citerat från Norlinboats

J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! En Amigo 40. Du har en Vagabond? Om jag inte minns fel är dimensionerna exakt samma, 9.36 x 3.05? Det fungerara bra. Lånar tvättmaskin, eller tvättar på jobbet. Duschar på jobbet eller i sittbrunnen (april - oktober). Har varmvattenberedare och en duschpåse jag fyller från kranen. Får ibland konstiga blickar från folk :) Min värmare är på 1275W, lite för lite till den stora volymen så jag har börjat kolla alternativ och hittade i england diesel, ved och gasolvärmare. Billigt! Finns både med värmepanna och utan. Kolla länken: http://www.boatownersworld.com/heaters.htm Till nästa vinter får det bli en annan värmare och bättre isolering, har tröttnat på kupévärmeljudet. Problemet är var man ska montera den rackaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 doggerbank.se Handlar om en prisvärd kamin,det här är något som jag ska prova, p.g.a priset.

Narurligtvis under uppsikt,bra luftkondirionering och möjligtvis en liten ombyggnation till skorsstenen,ifall det går att hämta luften genom skorstenen via en separat kanal.En tanke bara.Hör av mig när det/den är provad.

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Imorgon ska jag titta på en som tillverkaren själv har i en båt,

intressant blir,

hur varm blir den?

Hur nära väggen står den?

Vad ger den för effekt?

Passar den i min båt,med tanke på var jag nu har skorstenen?

Lämnar upplysningar imorgon.

Urban

 

Tidigare Vega-man

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Några synpunkter:

Jag bor inte ombord permanent, men har båten i sjön året runt i Sthlm och tillbringar minst 1-2 helger ombord varje månad vintertid även när isen ligger. Resten av året bor vi ombord minst varannan helg och seglar ofta sen höst tidig vår. Båten är en 42 fots däckssalongsbåt med stor innervolym.

 

Hösten -99 satte jag in en Webasto Thermo 90 (steglös effekt mellan 1,9 kW till 9 kW) oljepanna för vattenburen värme med total 18 element fördelade i de olika utrymmena. Sedan anläggningen drogs igång (besvärligt att lufta!) har den fungerat utan minsta mankemang, startar bums och går tyst utan rökproblem. Den fungerar oavsett krängning och tack vare en isolerad hålltank på 80 liter får jag vettiga till- och frånslagsintervall när termostaten slår till och från. 

Den enda åtgärd jag gjort hitills är att byta bränslefilter årligen och se till att starta pannan minst var tredje vecka året runt och låta den gå i 20 minuter, även mitt i den heta sommaren.

Med detta inlägg vill jag ifrågasätta myten att typen Webasto- Eberspächer- och Mikunipannor inte skulle vara driftsäkra, de sitter ju i 1000-tals lastbilar och entreprenadmaskiner. Enligt en servicekille på denna typ av pannor är tricket att inte låta dem stå oanvända längre tid.

 

Skall man huvudsakligen bo ombord är nog Refleks/Glembring/Dickinson/Taylor-typen att föredra. Men vill man kunna segla båten i kyligt väder med fungerande värme får man nog fundera litet extra. Problem med kränkning, höga skorstenar med dåligt drag är ju stora nackdelar. Men klart, strömförbruknigen bli ju lägre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Nu har jag tittat på kaminen idag,besiktade bilen samtidigt 3.gif\ ombesiktning senast 19 juni.

Men allt är inte surt,kaminen var bra.Gav en sjön värme t.o.m så att kaminen glödde på bara en marschall,värmen går att reglera med att man stryper tillförseln av syre.Via rosettluckan.

Marschallernas brinn tider är 10 . 8 . och 6 timmar,4 - 6 timmars marschallen är en vanlig som man köper i affären.10 timmars marchallen kostar 25:- och ger c:a 2000 W effekt.

8 timmars 10 kronor och ger c:a 1800 W effekt.

Med en sån blir kostnaden ungefär 1 krona i timman. 

Släcker gör man med ask-koppen som sitter under.

Den används även om man vill älda med annat,kottar eller dylikt g.m att samla upp aska.

Jag ska mäta för skorstenen när jag kommer till båten,antingen får jag riva befintlig skorsten eller så passar den till kaminen.

Kaminens skorstens-grovlek är 60 mm.Det kanske funkar med befintlig?

Annars kostar ett rör inte mer än en hundring.

Den kamin jag tittade på idag stod c:a 10 cm från väggen, som var beklädd med en plåtskiva.Jag kände på skivan och den var i det närmaste kall.

Ett skyddsgaller för skorstenen följer med.

När vi tände kaminen så tog det c:a 10 minuter sen var den het.

Passar den in i Vegan så blir det affär. Priset var 3400:-

Hör av mig om den passade.

Mvh

Urban 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Ja,mätte befintlig skorstenrörs diameter,det passar och kommer att bli perfekt,vegan ska besiktas i veckan på Bullandö marina och därefter kommer jag att köpa kaminen (1.om besiktningen går bra) och montera dit den.

Intressant blir det och jag hoppas allt fungerar som jag tänkt mig.

Lämnar mer rapporter när / (1.om) kaminen monterats. 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var skeptisk till effektuppgifter. Lätt att frisera siffror för att det ska se bra ut i broschyren. Ger den 2000W i 10 timmar så måste stearinklumpen vara på flera kilo. Är den det? Räkna med högst 8-10 kWh per kilo bränsle. C:a 3 kilo alltså. Är det bara som en vanlig partymarshall ger den nog inte mer än 200W om den ska räcka i 8 timmar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage


Jag har fått hjälp och gasolvärmaren fungerar klockrent,det blev alltså ingen doggermankamin,hoppas alla projekt i framtiden löser sig på samma sätt då vågar man ju starta vad som helst.  21.gif\

Hade Urban

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjo.

Nu har jag slängt min Eberspächer för vattenburet åt h-e och satt i en ny Webasto Thermo top diesel på 4,2 kw i stället. (Ebern var på 3,2 kw) Det lilla jag testat den är den mkt bättre. Har egen cirkpump, så nu använder jag två, även den gamla cirkpumpen på slangen, det blir varmt fortare. Den verkar mkt strömsnålare också, den här har keramisk tändning i stället för gammaldags glödstift.. Den är tystare också. Jag satte dessutom den nya ljudämparen i serie med den gamla som var från en mikuni. Så på utsidan låter det nästan ingenting.

Kan rapportera mer hur den skött sig senare. Länk:

http://www.matab.se/marin/webasto.asp?c=&d=prod&f=5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, hjulen blir en höjdare i sjögång ;) Skämt och sido. Har faktiskt tänkt tanken själv. Hittar man bara ett bra ställe att montera den så tror jag det blir klockrent. Dessutom ett antal tusen billigare eftersom den inte är märkt: \För fritidsbåtsbruk\.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis!

Lite plåtar runt den bara, och gasflaskan utanför ruffen. Bättre lösningar finns helt säkert, men ingenting såhär billigt. Gasvarnare kostar bara någon hundralapp, och sedan har man ett system som borde funka fint även när man seglar.

Eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju det där med \när man seglar\. Vet inte. Har den en låga inuti eller ett \utblås\ med lite tryck. Lågan lutar ju inte med kaminen och skulle kunna värma fel ställen. Finns säkert i beskrivningen, eller om du mailar tillverkaren och frågar hur mycket den får luta. Finns det tippskydd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändsäkring är också en viktig del i en gasolinstallation! Skall finnas på allt som monteras i båten.

MVH/Dragos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den där gasolkaminen med hjul är nog inte tänkt för små utrymmen som en båt. Den verkar sakna skorsten.
 
Utan skorsten är det risk att ny luft inte kommer in i båten och syret tar slut. Med skorsten sker ventilationen automatiskt då förbränningsluften som går upp i skorstenen ersätts med ny luft utifrån. En fläkt skulle kunna göra samma sak men du får kvar fukten från förbrännngen.
 
En sådan kamin blir inte mycket bättre än gasolspisen. Kan användas för att få lite varmt innan man lägger sig men ska inte vara igång när man sover. Då finns risk att man inte vaknar mer.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har bott i båt och även vänner som bor i båt.
Det vattenburna systemet ger en jämn och behaglig temperatur -25 ute och 23 inne är väl inte dummt.
Men de luftburana har för stora diffar mellan på och av i grader trots att det bara skall skilja lite men icke då.
Åter till pannor   storebrovarvet använder Kabola pannan som även tål lutning och är väldigt driftsäker. 2 kompisar satte in Kabolavärmare i sina båtar och de fungerade alldeles ypperligt. De bor året runt på båt! Jag hade i sista båten en webasto luftburen 9kw den bullrade och visst blev det varmt när den just gått , men luften kändes kall innan den satte på igen ( provade olika tempvakter) En av leverantörerna av luftvärmare ville inte sälja sin produkt om den skulle sitta i en båt som beboddes hela året. 2000 tim livslängd  och det var en av de kända märkena.
Nu har Adle kommit med en vattenburen värmare till båtar också. Den är på ungefär 3 kw den sitter även i husbilar och husvagnar.
Podn är ju bra om du har bra luft tillförsel men den luktar tycker jag.
Sen finns det faktiskt en liten vedkamin i rostfritt. Tyvarr kommer jag inte ihåg leverantörens namn. De har även pannar liknande Poden.
Till de element man skall ha kan man köpa beg busselement billigt o bra.
tack för ordet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...