Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Stoffe79

VP MB2/50s stendöd

Rekommendera Poster

spacer.png

Hej

 

Har en gammal MB2/50s Motor i en Birdie 24a, som gick ok igår till en början, sen helt plötsligt tappade den varv och dog. Sen var den helt stendöd och gick inte att starta.  Det första jag gör är att kolla tändstiften, och märker då att ena stiftet inte får nån gnista. Testade med det andra tändstiftet också, och det är konstaterat att det inte blir någon gnista på ena stiftet.

 

Det första jag tänkte på är ju tändspolen?  Men finns det någonting annat som kan orsaka att det bara kommer gnista på ena stiftet. Finns det någonting annat jag kan kolla på?

 

Nedan finns en bild på elschemat..

spacer.png

 

spacer.pngspacer.png

MB2 j.jpg

Redigerad av Stoffe79

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har googlat en hel del.

 

Och som jag förstått det, så om det finns gnista på ett av stiften så är det inte fel på själva tändspolen.

 

Då är det troligen, CDI boxen?  Så som jag förstått det så finns det en förtändnings mekanism under själva svänghjulet.  Kan det vara nått som spökar där också eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att tändstiftet är helt..?

Och att kablarna inte har brott?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon vart man ev kan få tag i en begagnad tändspole till en sån här motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Stoffe79:

Vet någon vart man ev kan få tag i en begagnad tändspole till en sån här motorn?

Motorn är till stora delar samma som Honda B75. Emilssons motor servade förr och kanske har de något liggandes på hyllan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...