Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

SeaSeas skrovduk Cover Light något att ha?

Rekommendera Poster

Har någon provat den skrovduk som SeaSea säljer? https://www.seasea.se/protector-cover-light-6-6-8-5m

Det verkar vara denna som SeaSea blivit återförsäljare av? https://www.marinprodukter.se/produkt/coverlight/

 

Prismässigt tycker jag den ligger där den borde, eftersom både CleanBoats och Marinprodukters andra skrovskyddsdukar ligger på 10-15 tusen för en båt strax över 7 meter. Samtidigt står det på Marinprodukters sida att Cover Light passar i insjöar eller platser ”som är förskonade från havstulpaner”. Hmm…

 

Det vore intressant att veta om det räcker med investering på knappt 8000 kr för att slippa beväxning eller om man måste upp i det dubbla för att det ska funka. På tillverkarnas egna sidor finns inga tester som visar under vilka förhållanden man ska ha vad, man får gissa sig fram men nån sorts indikation om vad som krävs på väst- respektive östkust.

 

Kan också diskuteras i tråden: kostar material och arbete för en serietillverkad skrovduk verkligen 15000 kr? Det låter osäljbart i mina öron. Med en livslängd på ca 5 år låter en skrovduk för 5000-7000 kr möjligt för mig, dvs en tusenlapp per år. 15000 kr för 8-10 års livslängd hos en dyrare modell är väldigt mycket, men det gäller ju att de funkar också. Ordentliga testresultat hade varit bra…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Kan också diskuteras i tråden: kostar material och arbete för en serietillverkad skrovduk verkligen 15000 kr?

Självklart inte. Då skulle försäljningspriset varit på en annan nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Självklart inte. Då skulle försäljningspriset varit på en annan nivå.

Ja, alltså, jag kanske var otydlig i trådstarten, men:
 

Nu såg jag att Erlandsons sålde Medium-modellen också för knappt 12000 kr. Påstås enligt Marinprodukter hålla i 6-7 år vilket då är 2000 kr om året. Lite saftigt ändå? https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg___Batvard/Bottenfarger/Miljovanliga_Alternativ/COVERMEDIUM_BAT_7,1-7,5_METER?id=22381

 

Varianten som har ”ett extra skyddande lager” och påstås hålla i 10-12 år går loss på 15500 kr för en båt 7,5 x 2,5 m. Det var det priset jag syftade på i första inlägget och det låter dyrt. https://cleanboat.se/bestall/cover/

 

24 kvm standard-presenning på 650 g/m2 kostar ju bara drygt 2000 kr, men jag fattar att det krävs lite extra för att få den att flyta och så. Det låter som ändå som att skrovdukar är dyrare än de borde vara, men jag missar kanske nåt, typ att det är för små serier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Presenning och några fastsydda liggunderlag (klippta till små bitar för att ge mer följsamhet) borde kunna approximera en köpeskrovduk. För en bråkdel av priset.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev raol:

Presenning och några fastsydda liggunderlag (klippta till små bitar för att ge mer följsamhet) borde kunna approximera en köpeskrovduk. För en bråkdel av priset.

 

 

Antar det. Jag skulle i och för sig gärna slippa det hantverket, men inte till vilket pris som helst. Blir bara förvånad att skrovdukarna ligger så högt i pris, ungefär som att nån fått för sig att det är värt över 10000 kr att slippa bottenmåla eller bottentvätta. Eller så förstår jag inte vad det är som är så dyrt att tillverka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men för att inte göra det här till en tråd där jag gnäller över höga priser:

 

Har någon erfarenhet av skrovduk Light, Medium eller vanlig och kan berätta om de är prisvärda för att slippa tulpaner och gegg?


Det kanske hade varit smartare av mig att fråga efter upptagning i oktober i och för sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inte finnas skrovduk för segelbåtar, bara för motorbåtar. 

Funderar på om detta skulle vara möjligt att åstadkomma men då naturligtvis med en skåra för köl och roder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev per_62:

Verkar inte finnas skrovduk för segelbåtar, bara för motorbåtar. 

Funderar på om detta skulle vara möjligt att åstadkomma men då naturligtvis med en skåra för köl och roder.

På en båtmässa för några år sen snackade jag med chefen för ett svenskt företag som gör och säljer skrovdukar. På frågan om det kommer till segelbåtar med nedstickande köl var svaret nej. De har experimenterat och testat, men inte hittat nån lösning som funkar, så det såg han som uteslutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...