Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
johan_sjobjorn

Byta termostat Mercruiser

Rekommendera Poster

Hej, 

 

har köpt en annan termostat, tycker motorn går lite svalt (66C) med tanke på att jag har slutet kylsystem (halvsystem). Motorn är en Mercruiser 383 MPI, troligen är det samma impellerhus som på en vanlig 350 MPI.

 

mina frågor är:

1.) kommer jag behöva en ny packning / tätmedel eller kan jag bara återanvända den packning som redan sitter där ?

 

2.) jag gissar att en del av glykolen kommer rinna ut när jag demonterat impellerhuset. Räcker det att jag bara fyller på glykol i värmeväxlaren efter? / måste jag lufta systemet etc?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du menar termostathus inte impellerhus  ... jo du kan kanske återanvända packningen...Men varför en ny kostar inte många kronor.

Silicone funkar osså.

Eftersom termostathuset sitter högst upp på motorn bör det inte rinna ut några stora mängder...återfyll i värmeväxlaren...Du ska inte behöva lufta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev stelben:

Antar att du menar termostathus inte impellerhus  ... jo du kan kanske återanvända packningen...Men varför en ny kostar inte många kronor.

Silicone funkar osså.

Eftersom termostathuset sitter högst upp på motorn bör det inte rinna ut några stora mängder...återfyll i värmeväxlaren...Du ska inte behöva lufta.

Ja exakt, temostathus menar jag såklart.

 

Värmeväxlaren sitter något ovanför termostathuset i höjd och det går ju slangar ner därifrån, så misstänker att det kommer rinna ut när jag demoterar dem. Byter såklart gärna packningen men har ingen så måste anskaffa den isåfall.

 

Men det räcker med packningen, såg nån youtube video där de la på detta på packningen:

https://froggy.se/se/marin/mercruiser-delar-alpha-one-gen-ii~136/quicksilver-perfect-seal-_-tätningsmassa~1239/

 

Tänke om det är det fackmannamässiga sätter att göra det eller bara nått påhitt-.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl inge fel o använda nåt klet...

Skitsamma bara det blir tätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev stelben:

Är väl inge fel o använda nåt klet...

Skitsamma bara det blir tätt

Det är inte fel om man garanterat vet att inget av kletet hamnar i kylsystemet och stör termostatfunktionen och kylningen! Det finns väl en anledning varför man kör med packning som original.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packning brukar medfölja vid köp av ny termostat.

 

Jag själv kör med biltermostat (kommer inte ihåg temperatur). Fick upp bättre temperatur på motorn. 

 

Har helsats kylsystem.

 

Något kladd behöver man inte!

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är nya termostaten monterad (170F versionen). Tempen enligt smartcraft ligger på mellan 75-76C i drift och ligger stabilt även vid fullgas.

 

Kollade även termostathus, block och oljetråg med IR temp. Thermostathuset visar ca 80C, blocket ca 65C och oljetråget (d.v.s oljetemp) ca 90C. 

 

Funkar fint och förhoppningsvis går motorn lite effektivare nu. Blev mer kräm i gångvärmen också vilket inte är fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget kladd! Det blir bara krångligare nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...