Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mathias12

Hellwig triton ts

Rekommendera Poster

Hej

har skaffat mig en gammal båt som långsamt ska renoveras det är en Hellwig Triton TS.

det kommer att arbetas med denna under långtid och utan att ha bråttom. Detta beror på många andra stora projekt som jag håller på med samtidigt.

//Mathias

AA548CBE-58F8-4628-85A1-7429DB86F85F.jpeg

078E83A1-E242-42FF-B1FA-61ACAA6949FC.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

fick tag i 2 gamla motorer , tyvärr så är den ena helt stum. Det är den som ser bra ut som är stum. Så den kommer fungera som reservdelsmotor. Den andra motorn har gått i saltvatten och den mesta färgen ser hemsk ut. Den är inte uppstartade men ska enligt uppgift starta.

//Mathias

D1FDB375-84A6-400E-99D0-B3F6D66998F6.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Gamla motorn ser inte så trevlig ut, men det är mest färgen som har lossnat

//Mathias

910880D0-BBEC-43E3-A467-68E41A6DBABF.jpeg

D5BA0D12-C16B-4C29-BC79-806FFBBAD5EA.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

slippa och sen ett lager diskret epoxigrund. Jag råkade ha knallgrön epoxigrund hemma från ett annat projekt och använde det på detta projekt

//Mathias

43FCD4DF-554F-4595-837F-23222B3F46BC.jpeg

527C66CA-A183-4EEF-ADF2-8B54BE7C4DD6.jpeg

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag börjar med att lägga på några tunna klibblager med färg på delarna, detta för att ett tjockare lager ska fästa bättre. Ca 3 min mellan de tunna lagren.

//Mathias

06F1B711-4178-456F-B9D1-08D31CB54C9D.jpeg

A4504437-48B0-45D2-8194-E03D7CFDE9E3.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan klibblagret  har torkat så lägger jag på ett tjockare lager med färg och upprepar detta efter behov för att täcka ordentligt. Man får vänta lite längre mellan lagerna när man lägger tjockare lager med färg. Denna färg är Toyota bli steel metallic. Så den ska även klarlackas innan den är färdig. Klarlacket lägger jag på precis när den vanliga färgen är yttorr och börjar bli lite matt. Samma procedur med flera tunna klibblager innan tjockt lager med klarlack.

//Mathias

DB6721DE-9153-4179-BEF9-784722FAA864.jpeg

00F8240F-F578-4013-84DC-1949AC8E807E.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Så lite skillnad vart det på motorn från det jag börja, jag har även bytt impeller , det hade inte behövts för den gamla var jättefin. 
kvar är nya tändstift byta olja i underhuset, fixa lite i motorn samt fixa startmotorn. Så det börjar närma sig en provstart.

sen kan man ju tycka att jag skulle startat motorn före lack, men lusten att lacka upp motorn gick före.

//Mathias

C5F51171-10DF-4145-9C9D-84EF3F044068.jpeg

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

på en husvagnsfirma  hittade jag en avloppsslang, chansade på att den skulle passa hyfsat som kabelskydd från motor och in i båten. Det blev faktiskt helt ok.

//Mathias

D2DD62D1-C421-4B2C-87EA-7D3DCFFB6CA5.jpeg

716A1AED-756E-4AC7-BF27-0F30F24A3809.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Båten behöver en liten brygga att ligga vid. Denna byggde jag som ett av de många projekt jag håller på med denna byggdes för ett par år sedan, säg till om ni vill ha fler brygg bilder.

//Mathias

906C5E80-B665-4D19-8DA8-E1995733D9F9.jpeg

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

idag har vi testkört startmotorn, ska titta över kablaget och fixa lite skavanker tyckte att det var lite nöt på en del ställen. Den ena startmotorn gick inte alls men den andra funka fint. Eventuellt byter jag solenoiden. Ska bara testa av den andra solenoiden. Den hade lite bättre kablage.

//Mathias

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi bytt solenoiden och tagit komptest på cylindrarna. Jag tycker att det verkar ok. Vet däremot inte vad kompet ska vara för att allt ska vara ok, någon som har koll på normalt komp?
//Mathias

 

DFD1F6B5-3141-4101-B0F7-D8D4C7647C49.jpeg

27877295-403D-48E0-AABB-58F5F332A2B3.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag kikat lite på tändningslåset, blir till att löda om det lite grann. En kabel som släppt samt lite allmänt nött. Får se sen om man byter ut det till ett nytt eller inte, just nu vill jag bara ha funktion inför uppstart av motorn.

//Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

i förrgår bytte jag olja i växelhuset på Yamahan. Den gamla oljan såg nästan ny ut. Så trots sitt risiga utseende från början så har jag goda förhoppningar att det faktiskt varit en välskött motor.

 

Utöver det så bytte jag kamrem och olja på en liten 8hk Yamaha också.

//Mathias

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Motorn är startad!!

Den låter bra, vilket är skönt. Men det blev som jag trodde, förgasarna behöver demonteras och rengöras. Motorn ville inte gå på tomgång så lite mer pyssel blir det.

/:Mathias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

förgasarna är nu rengjorda och återmonterat dessa på motorn. Provstart får vänta till våren då det är varmare ute . Samt att det känns onödigt att det blir bensin kvar i förgasarna under vintern.

så nu blir det lite uppehåll.

//Mathias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolig tråd att följa.Kompressionen är bra på den motorn.Du kan köra motorn på oljeblandad akrylatbensin sista gången innan du du vinterparkerar den och låta förgasarna vara fyllda med den soppan,Fin båt som är värd att renovera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

igår bytte jag styrrör på motorn, blir en tripp till Biltemas för att inhandla ny styrning till båten, måste bara mäta längden på styrkabeln.

//Mathias 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

nu är båten hemma igen efter vinterförvaring. Det är juli så lång vinter 😂. I alla fall så har jag börjat att montera de nya ratt fästet och styrvajern. Har beställt ett motorbrunnsfäste för styrvajern. Eventuellt får jag vända på ratten och köra kabeln åt andra hållet. Hade först tänkt köra med styrrörs montage , men det var trångt i motorbrunnen så det tog i kanten. Så då tänkte jag kolla om jag kör motorbrunnsfäste istället. Har börjat plasta igen de gamla hålen från vajerstyrningen ( med vajer från båda sidorna). Om jag byter håll på vajern så beror det på om den är för lång om jag byter till motorbrunnsfäste.

 

Har även lött om kablarna till tändningslås  och monterat det i båten.  Inte hunnit koppla in det ännu men testat att det är helt. Det glappar lite inne i låset, där sitter det en gummipackning som är gammal och av, den behöver bytas ut. Efter det borde det fungera prickfritt. Ska bli intressant att prova det på motorn.

 

Målet i år är att få på motorn och testa båten i sjön. Finish får komma senare. Att det tar lite tid beror på att jag parallellt med detta även bygger ett stort garage samt bygger ut huset lite grann. Så båten blir lite avkoppling i från det övriga.

 

//Mathias 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaonfint jobb !! Kul att läsa.

Fortsätt posta och ha en fin sommar.

 

// Mats W

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu har jag lagt i glasfiberspackel där jag plastat. Nästa steg är att plasta insidan så att det håller i från andra hållet också. 
sen blir det till att slipa så att jag kan fin spackla innan lackering. 
 

har även skruvat fast grabbräcket fram.

//Mathias 

9E58A358-B00E-4EEC-ACC1-F43B5F807C1F.jpeg

41ED6EBC-C430-4955-9F08-F67C4F87673F.jpeg

04A8D3BE-0C61-4BFF-8F76-78795A2F1F1B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

nu har jag fyllt de gamla fästena för tidigare motor med glasfiberspackel samt slipat upp där jag ska plasta igen. Har kvar att slipa upp på insidan. Behövs egentligen inte, men det känns bra att göra det.

 

har även lagt på glasfiber på insidan av lagningen i motorbrunnen.

//Mathias 

2DC96244-3C1C-4169-A15C-EB7E162A9F11.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu är det grovslipat i motorbrunnen. Avvaktar med finspackling till det mesta är grovspacklat och grovslipat. Det går långsamt framåt.

//Mathias 

1FFB3DAE-65EC-4463-BD29-AB1E2A5FE676.jpeg

AD4EA8E3-CB87-4612-8B83-7EC1701EA0D3.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu är bulthålen för gamla motorn igenplastade. De ska slipas lite grann och sen läggas på lite glasfiberspackel.

//Mathias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

nu är det finspacklat slipat och diskret grundat med knallgrön epoxi. Nu ska det få torka och sen slipas och sen målat jag det i någon mörkgrå kulör tror jag. Hela motorbrunnen och ner efter akterspegeln. 
motorbrunnen har en tendens till att samla smuts och se eländig ut så jag tänkte prova mörkgrått och se vad jag tycker.

//Mathias 

AF96B5AB-B6A1-48B4-962E-38156283357F.jpeg

612DC25D-3BCD-4FBB-A6BC-057CADA95D35.jpeg

516B118F-F923-4BAC-B348-9ACB94B58707.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

nu har jag målat mörkgrått i motorbrunnen, samt ner på akterspegeln. 
nu ska det få torka . Sen ska motorn hängas på. Eller om jag ska borra upp nytt hål för motorbrunnsfäste för styrningen. har inte bestämt mig ännu.

//Mathias 

3BF9D37C-B934-4E71-BBAE-EA924A8DAB70.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu har motorn hittat hem. Den är inte fastbultad utan bara dithängd. Sen så råkade jag av en tillfällighet stöta på en Jonsson 2 hästare, så då kunde jag inte låta bli. Den ska få ny impeller och gås igenom och få sin plats som reserv motor på båten.  Lite skillnad på storlek.
//Mathias 

D32AF4EB-8718-4234-B0A3-CED366F1D594.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

nu är motorn fats bultad och elen inkopplad. Åtminstone det jag behöver för att få igång motorn. Men nu blir det lite uppehåll ett tag. Nya tag lite senare.

//Mathias 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

införskaffat en ny stävögla. Denna kommer monteras högre upp i fören.

av någon konstig anledning så sitter den gamla väldigt långt ner under nere på bottenfärgen. Nu har jag inte sett hur båten ligger i vattnet ännu, men dragit upp den på trailer från gräsmatta och då tar stävögla i trailern.

så den gamla ska bort och sen så en ny högre upp.

//Mathias 

bild på hur lågt stävögla sitter.

B67A9C1A-FFEB-4CCC-9CDA-D39B44133B6A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...