Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
coderbob

Paja generatorn genom att bryta strömmen?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har sett lite YT videos där det nämns att generatorn förstörs ("alternator will blow") om man bryter strömmen när motorn är igång. Kan någon kunnig utveckla detta lite?

 

Jag har en en tändningsnyckel (glöda, av, på, start), en huvudbrytare (0,1,2, All) och en knapp för att stänga av motorn. instinktivt vrider jag gärna på tändningsnyckeln men jag har fått instruktionen "GÖR INTE DET, ANVÄND KNAPPEN"! Följa instruktioner är lätt men jag vill gärna fatta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vrider om tändningsnyckeln ska ingenting hända men om du bryter huvudbrytaren är faran överhängande att du blåser generatorn. När batteriet försvinner ur kretsen försvinner också referensspänningen och generatorn krämar vad den kan och den höga spänningen blåser dioderna i likriktarbryggan. Så har jag fått det förklarat men är ingen elektriker men farbror Ohm kommer säkert att berätta om det stämmer.

Redigerad av excel319
Skrev fel beteckning på dioderna
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vart fall dioderna, eller en IC i modernare regulatorer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är speciellt "enklare" ("dumma") generatorer som detta kan hända på, alltså när batteriet kopplas bort. Dock är det nog inte så att "referensspänningen" försvinner men däremot all form av belastning på utgången, dvs det som kan "drar ner" spänningen. Generatorn i sig kan ju bara dra upp den/putta ut ström. Batteriet fungerar helt enkelt i viss mån stabiliserande.

 

Utan någon som helst last är risken stor att spänningen sticker så dioderna, som likriktar växelspänningen från lindningarna, kan fara illa då de ofta inte har speciellt hög spänningstålighet.

 

Däremot skulle jag nog vilja påstå att problemet är mycket mindre med en "modern" generator, med mer elektronik i regleringen. Dock bör man ändå ta det säkra före det osäkra och ALDRIG bryta huvudbrytaren till motorspänningen med motorn igång. För är generatorn "modern" kan ju motorn vara det också. Och motorelektronik som bara försörjs av en halvinstabil generator lär inte må bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

Om du vrider om tändningsnyckeln ska ingenting hända men om du bryter huvudbrytaren är faran överhängande att du blåser generatorn. När batteriet försvinner ur kretsen försvinner också referensspänningen och generatorn krämar vad den kan och den höga spänningen blåser dioderna i likriktarbryggan. Så har jag fått det förklarat men är ingen elektriker men farbror Ohm kommer säkert att berätta om det stämmer.

Räckte det inte med att klicka på ”gillarikonen”? 🤗


Batteriet fungerar litet som en buffert som stabiliserar laddningskretsen. När batteriet är bortkopplat tror generatorns regulator att det istället finns ett totalt oladdad batteri och som redan sagts höjer spänningen ordentligt och de likriktande dioderna tål inte detta.

 

När man stänger av på tändningslåset däremot, så kopplar man bort generatorns magnetfält, och då blir det varesig någon laddning eller någon hög spänning.

 

Om det låter enkelt så vänta tills jag förklarat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket raskt för oss in på ämnet om det är klokt eller inte att ens ha en brytare mellan motorn o batteri. 
Jag har ett skiljerelä mellan batteribankerna men ingen brytare. 
Då kan jag inte klanta till den saken iaf.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det finns tillfällen när man snabbt vill kunna koppla bort all spänning, kanske vid en olycka eller en brand så det finns visst en poäng med att ha brytare. 

 

Sen finns det väl lite regler och kanske även försäkringar som ställer krav.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är absolut klokt att inte ha brytare mellan generator och startbatteri. Däremot är kretsen till startmotorn förstås helt separat, så där är det bra med brytare.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Det är speciellt "enklare" ("dumma") generatorer som detta kan hända på, alltså när batteriet kopplas bort. Dock är det nog inte så att "referensspänningen" försvinner men däremot all form av belastning på utgången, dvs det som kan "drar ner" spänningen. Generatorn i sig kan ju bara dra upp den/putta ut ström. Batteriet fungerar helt enkelt i viss mån stabiliserande.

 

Utan någon som helst last är risken stor att spänningen sticker så dioderna, som likriktar växelspänningen från lindningarna, kan fara illa då de ofta inte har speciellt hög spänningstålighet.

 

Däremot skulle jag nog vilja påstå att problemet är mycket mindre med en "modern" generator, med mer elektronik i regleringen. Dock bör man ändå ta det säkra före det osäkra och ALDRIG bryta huvudbrytaren till motorspänningen med motorn igång. För är generatorn "modern" kan ju motorn vara det också. Och motorelektronik som bara försörjs av en halvinstabil generator lär inte må bra.

Förklara gärna likriktning... 

 

Det sägs att i fjärran länder, så läggs liken så att de skulle kunna se solen, när de ev vaknar. 

Alltså fötterna mot öst. 

 

Men så var det detta med likström. 

Koppling till människokroppen? 

 

Ja det kan man ju undra efter att ha jobbat som Ellärare. 

 

Men si.... eleverna begrep... 

 

 

 

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En växelströmsgenerator genererar en växelspänning, trefas, det är tre lindningar som gör var sin fas. Växelström har man hemma i eluttaget, i båten har vi likström. Därför finns det en likriktare i generatorerna, denna består av ett antal dioder, minst tre, men i moderna generatorer kan det vara flera. En diod fungerar som en backventil, den släpper bara igenom ström åt ett håll och därigenom han man likrikta de tre faserna så att man får en likspänning ut, nåja, en pulserande likspänning blir det, men batteriet jämnar ut topparna. Du kan säkert läsa mer om du googlar på ordet ”växelströmsgenerator”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Det är absolut klokt att inte ha brytare mellan generator och startbatteri. Däremot är kretsen till startmotorn förstås helt separat, så där är det bra med brytare.

 

Kollade på min installation och det är precis så. Från generatorn till laddfördelaren och sedan direkt till batterierna, utan att passera huvudbrytaren. Så där händer ingenting med generatorn om jag bryter huvudbrytaren. Det jag får tänka på i stället, vilket jag inte gjort tidigare, är att jag har en spänningförande punkt på generatorn även när brytare är frånslagen. Lite obra att vifta runt med ett verktyg och förorsaka en kortslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev raol:

Det är absolut klokt att inte ha brytare mellan generator och startbatteri. Däremot är kretsen till startmotorn förstås helt separat, så där är det bra med brytare.

 

En bra tankegång. Speciellt med tanke på den låga kvalitet många huvudbrytare har. De flesta ser inte ut att ha någon som helst form av korrosionsskydd. Man kan tänka sig att de som säljs billigt i båttillbehörsaffärerna egentligen är tänkta att sitta i bilar. 

 

Letade nyligen fel i ett solpanelsystem på en sommarstuga. Ägaren hade bytt huvudbrytaren för två år sedan så vi utgick från att den var ok. Det var den inte. När vi körde all tänkbar belastning, ca 45 ampere en stund så var brytaren så varm att man inte kunde hålla fingret på den. Den var märkt max 250 A. 

 

De där billiga brytarna i plast med röd nyckel verkar variera i kvalitet en hel del. Man kan tänka sig att en ärgad decenniegammal huvudbrytare kan till slut vara så dålig att man får problem även med generatorns dioder som är snabba på att falera i normalfall. I det läget är inte huvudbrytaren den säkerhetsdetalj som många ser den som.

 

Det finns säkert en hel del trådar här på MG där mysko elfel slutligen kunnat härledas till just dåliga huvudbrytare.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst skall man inte bryta huvudbrytaren osv. då motorn går. 

MEN: Det är sällan eller aldrig någon rapporterar att en rimligt modern (30år) generator har blåst några dioder på grund av detta.

Orsaken till varningen är att då växelströmsgeneratorer först kom ut på marknaden så vad deras dioder sämre på att hantera hög backspänning. Dessa dioder var ibland gjorda med Gemanium som halvledande material.

Numera är dioderna baserade på Kisel, och tål väsentligt högre backspänningar, så riskerna att de skadas av bruten huvudbrytare är låg. Men spänningstransienter i systemet kan ändå ske vilket kan drabba annan ansluten elektronik.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan jag tala om för dig att just detta inträffade när +kabeln bröts av på generatorn, (förmodligen av vibrationer) så det är nog inte så ovanligt. Ovanligare är säkert däremot att man bryter huvudströmbrytaren med flit/ misstag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har rätt nyligen fått en generator förstörd, men det kanske inte räknas då det var i en bil från 2019? Men det kanske ändå var en fransk flintstonegenerator med germaniumdioder?

Det var en snabbkoppling på batteriets pluspol som lossnade då den inte var ordentligt fastklämd. Vid färd över en vägbula slocknade allting och motorn stannade. Vid felsökning fann jag felet, men det tog en himla lång tid att hitta batteriet... Efter åtgärd lyste alla tänkbara varningslampor, men motorn kunde startas, men generatorn laddade inte, det gick iallafall att köra bilen till den verkstaden som hade ”hjälp” mig att byta batteri, en ganantiåtgärd, nu fick de även byta en generator för omkring 15.000 kr... plus kostnad för hyrbil, men jag betalde ingenting.

En ny generator till båten gick på litet drygt 2000 kr och jag bytte den själv....

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-04 vid 15:51 skrev Gantika:

Då kan jag tala om för dig att just detta inträffade när +kabeln bröts av på generatorn, (förmodligen av vibrationer) så det är nog inte så ovanligt. Ovanligare är säkert däremot att man bryter huvudströmbrytaren med flit/ misstag.

Såklart ökar risken att dioderna ger upp om man har driftvarvtal då man bryter huvudkretsen. Vid nära tomgång blir överspänningarna måttligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...