Jump to content
Sunday 28 November 2021
Sign in to follow this  
Berka81

V8 5,7 läcker glykol

Recommended Posts

Tog upp båten förra veckan, och körde den på land med spolmuff igår. Den startade direkt och gick fint. Efter 4-5 minuter på tomgång så hörde jag ett svagt skrikande ljud ett par gånger och blev lite misstänksam och stängde därför av motorn.

 

kunde inte hitta något avvikande och avslutade därmed felsökningen. Idag på morgonen ligger det en pöl med glykol under båten som runnit ut i kölsvinet och ut på marken genom den öppna dyvikan.

 

Får såklart panik, vad kan ha hänt och vart börjar jag att felsöka????

 

 

 

 

56F3312E-298C-4016-8C83-4AC5C91874CD.jpeg

0E4679F6-31CA-4317-8126-D5BF22166556.jpeg

644859C0-423F-4E55-9233-BED01BF60125.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev excel319:

Börja med att kolla vattenpumpen.

Cirkulationspumpen menar du? 
 

borde det inte droppa från den om läckaget skulle vara där? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är ingen expert på V8:or i marina applikationer, men normalt har en motor en "vattenpump" som sitter fram på motorn i blocket. Den drivs av en agregatrem, fläktrem,. Skär lagren i den så brukar den börja läcka vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev excel319:

Jag är ingen expert på V8:or i marina applikationer, men normalt har en motor en "vattenpump" som sitter fram på motorn i blocket. Den drivs av en agregatrem, fläktrem,. Skär lagren i den så brukar den börja läcka vatten.

Har inte hunnit kolla mer på detta idag men kan konstatera att läckan måste sitta långt ner på motorn då den i princip är tömd på kylarvätska nu (ställde en hink under dyvikan).

 

är svårt att komma åt att titta undertill men funderar på om det finns frostpluggar även fast den här slutet system? Kan ju vara en sån som läcker… 

 

antar att jag måste fylla upp systemet igen innan jag vågar starta motorn igen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fyll upp och kolla var det rinner ut, verkar vara en bra idé.

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev excel319:

Fyll upp och kolla var det rinner ut, verkar vara en bra idé.

Räcker det att fylla expansionskärlet löpande när man startar eller bör jag fylla även på andra ställen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börja med att fylla upp utan att starta. Stannar inte kylvätskan kvar i motorn är det dumt att chansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Gausafeten:

Börja med att fylla upp utan att starta. Stannar inte kylvätskan kvar i motorn är det dumt att chansa.

Fyllde upp direkt i värmeväxlaren och det är ju inget snack om vart det läcker (se video)

 

https://youtube.com/shorts/-gR3ne-DCEI?feature=share

 

läcker ur ett hål fram på vatten/cirkulationspumpen! Betyder detta att hela pumpen är skrot eller beror läckaget ur detta hål på något annat?

 

sitter det en impeller inuti pumpen som gett upp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det sitter et skovelhjul i pumpen.

Bara att byta hela pumpen, ett ganska enkelt jobb.

Kolla på hansen marine. 

 

Edit: Tittade lite närmare på filmen, det har inte ramlat bort en plugg där hålet är? Om så är fallet behöver inte pumpen bytas.

 

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Gelis:

Tittade lite närmare på filmen, det har inte ramlat bort en plugg där hålet är? Om så är fallet behöver inte pumpen bytas.

Jag kan inget om V8:or och deras pumpar, men på min motors pump sitter det tätningar som hindrar att kylvattnet rinner in i motorn. Om den ena (den närmast impellern) pajar finns ett skvallerhål som visar detta genom att vattnet rinner ut. 
 

Inte otroligt att det är samma här, och då får man packa om eller byta pumpen. 
 

Tillägg; på min motor hade den hjälpsamme tidigare ägaren ”lagat” problemet genom att täta skvallerhålet med kemisk metall, vilket resulterade i att jag fick in kylvatten i motoroljan med en motorrenovering som följd. 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev Gelis:

Det sitter et skovelhjul i pumpen.

Bara att byta hela pumpen, ett ganska enkelt jobb.

Kolla på hansen marine. 

 

Edit: Tittade lite närmare på filmen, det har inte ramlat bort en plugg där hålet är? Om så är fallet behöver inte pumpen bytas.

 

Kan inte mycket om denna motor då båten är ny för säsongen (för mig). Inbillar mig dock att hålet som vattnet rinner ut ur är menat som just skvallerhål för att inte få in vatten på mer kritiska ställen.

 

frågan är bara vad det beror på och vad som sannolikt måste åtgärdas.

 

har ju inte tummen mitt i näven så frågan är om man vågar sig på att montera ner värmeväxlare mm för att komma åt pumpen, eller om man bär lämna bort det till en firma 🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där är cirkulationspumpen och INTE impellerpumpen.

Cirkulationspumpen har ingen beröring med oljan överhuvudtaget inte ens om den totalhavererar så finns det inga planer i helv.... att vatten skulle kunna komma i beröring med oljan.

Fyra skruv o lite slangar och den är borta.

 

Men igen kolla så det inte ska sitta en plugg i hålet.

image.png.97cdf17bc1d21b7b554466f399c6cf36.png

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du tar bort drivremmen till pumpen och sedan vickar på remskivan så är jag ganska säker på att du upptäcker ett glapp. Det gnisslande ljudet du hörde var när lagren i pumpen havererade och då blir axeln sned och packboxen börjar läcka. Alltid svårt att ge råd på distans, men jag sätter en 5:a på detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev excel319:

Om du tar bort drivremmen till pumpen och sedan vickar på remskivan så är jag ganska säker på att du upptäcker ett glapp. Det gnisslande ljudet du hörde var när lagren i pumpen havererade och då blir axeln sned och packboxen börjar läcka. Alltid svårt att ge råd på distans, men jag sätter en 5:a på detta.

Får demontera och se vad jag kan komma fram till, men låter som worst case handlar det om en ny cirkulationspump? 
 

men känns som sagt att hålet är ämnat för dränering, frågan är bara till följd av vad och varför?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy