Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Berka81

V8 5,7 läcker glykol

Rekommendera Poster

Tog upp båten förra veckan, och körde den på land med spolmuff igår. Den startade direkt och gick fint. Efter 4-5 minuter på tomgång så hörde jag ett svagt skrikande ljud ett par gånger och blev lite misstänksam och stängde därför av motorn.

 

kunde inte hitta något avvikande och avslutade därmed felsökningen. Idag på morgonen ligger det en pöl med glykol under båten som runnit ut i kölsvinet och ut på marken genom den öppna dyvikan.

 

Får såklart panik, vad kan ha hänt och vart börjar jag att felsöka????

 

 

 

 

56F3312E-298C-4016-8C83-4AC5C91874CD.jpeg

0E4679F6-31CA-4317-8126-D5BF22166556.jpeg

644859C0-423F-4E55-9233-BED01BF60125.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev excel319:

Börja med att kolla vattenpumpen.

Cirkulationspumpen menar du? 
 

borde det inte droppa från den om läckaget skulle vara där? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på V8:or i marina applikationer, men normalt har en motor en "vattenpump" som sitter fram på motorn i blocket. Den drivs av en agregatrem, fläktrem,. Skär lagren i den så brukar den börja läcka vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Jag är ingen expert på V8:or i marina applikationer, men normalt har en motor en "vattenpump" som sitter fram på motorn i blocket. Den drivs av en agregatrem, fläktrem,. Skär lagren i den så brukar den börja läcka vatten.

Har inte hunnit kolla mer på detta idag men kan konstatera att läckan måste sitta långt ner på motorn då den i princip är tömd på kylarvätska nu (ställde en hink under dyvikan).

 

är svårt att komma åt att titta undertill men funderar på om det finns frostpluggar även fast den här slutet system? Kan ju vara en sån som läcker… 

 

antar att jag måste fylla upp systemet igen innan jag vågar starta motorn igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev excel319:

Fyll upp och kolla var det rinner ut, verkar vara en bra idé.

Räcker det att fylla expansionskärlet löpande när man startar eller bör jag fylla även på andra ställen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att fylla upp utan att starta. Stannar inte kylvätskan kvar i motorn är det dumt att chansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Gausafeten:

Börja med att fylla upp utan att starta. Stannar inte kylvätskan kvar i motorn är det dumt att chansa.

Fyllde upp direkt i värmeväxlaren och det är ju inget snack om vart det läcker (se video)

 

https://youtube.com/shorts/-gR3ne-DCEI?feature=share

 

läcker ur ett hål fram på vatten/cirkulationspumpen! Betyder detta att hela pumpen är skrot eller beror läckaget ur detta hål på något annat?

 

sitter det en impeller inuti pumpen som gett upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter et skovelhjul i pumpen.

Bara att byta hela pumpen, ett ganska enkelt jobb.

Kolla på hansen marine. 

 

Edit: Tittade lite närmare på filmen, det har inte ramlat bort en plugg där hålet är? Om så är fallet behöver inte pumpen bytas.

 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Gelis:

Tittade lite närmare på filmen, det har inte ramlat bort en plugg där hålet är? Om så är fallet behöver inte pumpen bytas.

Jag kan inget om V8:or och deras pumpar, men på min motors pump sitter det tätningar som hindrar att kylvattnet rinner in i motorn. Om den ena (den närmast impellern) pajar finns ett skvallerhål som visar detta genom att vattnet rinner ut. 
 

Inte otroligt att det är samma här, och då får man packa om eller byta pumpen. 
 

Tillägg; på min motor hade den hjälpsamme tidigare ägaren ”lagat” problemet genom att täta skvallerhålet med kemisk metall, vilket resulterade i att jag fick in kylvatten i motoroljan med en motorrenovering som följd. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Gelis:

Det sitter et skovelhjul i pumpen.

Bara att byta hela pumpen, ett ganska enkelt jobb.

Kolla på hansen marine. 

 

Edit: Tittade lite närmare på filmen, det har inte ramlat bort en plugg där hålet är? Om så är fallet behöver inte pumpen bytas.

 

Kan inte mycket om denna motor då båten är ny för säsongen (för mig). Inbillar mig dock att hålet som vattnet rinner ut ur är menat som just skvallerhål för att inte få in vatten på mer kritiska ställen.

 

frågan är bara vad det beror på och vad som sannolikt måste åtgärdas.

 

har ju inte tummen mitt i näven så frågan är om man vågar sig på att montera ner värmeväxlare mm för att komma åt pumpen, eller om man bär lämna bort det till en firma 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är cirkulationspumpen och INTE impellerpumpen.

Cirkulationspumpen har ingen beröring med oljan överhuvudtaget inte ens om den totalhavererar så finns det inga planer i helv.... att vatten skulle kunna komma i beröring med oljan.

Fyra skruv o lite slangar och den är borta.

 

Men igen kolla så det inte ska sitta en plugg i hålet.

image.png.97cdf17bc1d21b7b554466f399c6cf36.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort drivremmen till pumpen och sedan vickar på remskivan så är jag ganska säker på att du upptäcker ett glapp. Det gnisslande ljudet du hörde var när lagren i pumpen havererade och då blir axeln sned och packboxen börjar läcka. Alltid svårt att ge råd på distans, men jag sätter en 5:a på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev excel319:

Om du tar bort drivremmen till pumpen och sedan vickar på remskivan så är jag ganska säker på att du upptäcker ett glapp. Det gnisslande ljudet du hörde var när lagren i pumpen havererade och då blir axeln sned och packboxen börjar läcka. Alltid svårt att ge råd på distans, men jag sätter en 5:a på detta.

Får demontera och se vad jag kan komma fram till, men låter som worst case handlar det om en ny cirkulationspump? 
 

men känns som sagt att hålet är ämnat för dränering, frågan är bara till följd av vad och varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...