Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Qetuop

Skillnad med antalet Hk?

Rekommendera Poster

Hej! Jag puttrar mest fram i älven, så har tänkt ersätta min 75hk 2-takt med en mindre motor, 4-takt. Till min fråga:

 

Finns det något syfte i att satsa på en 30-40hk, istället för säg en 15-20hk? Lär inte orka upp i planing oavsett, så finns det någon anledning till större än vad som krävs för att puttra fram? 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Qetuop

Jag har Buster S1 och M1 med 25 samt 40hk.

Min båda är fyrtaktare (Yamaha) men med två respektive 3 cylindrar.

40hk med tre cylindrar låter betydligt mindre och när jag gasar går den steglöst dvs den är väldigt enkel att krypköra med.

25hk låter lite mer, är svårare at krypköra med då gasen har en viss ketchup-effekt, jag antar att det finns en rent teknisk skillnad här, kanske att gasen på 40hk är elektrisk eller något annat.

 

Jag skulle satsa på 40hk.

hoppas det kan ge en viss vägledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Johannes1018:

Hej Qetuop

Jag har Buster S1 och M1 med 25 samt 40hk.

Min båda är fyrtaktare (Yamaha) men med två respektive 3 cylindrar.

40hk med tre cylindrar låter betydligt mindre och när jag gasar går den steglöst dvs den är väldigt enkel att krypköra med.

25hk låter lite mer, är svårare at krypköra med då gasen har en viss ketchup-effekt, jag antar att det finns en rent teknisk skillnad här, kanske att gasen på 40hk är elektrisk eller något annat.

 

Jag skulle satsa på 40hk.

hoppas det kan ge en viss vägledning.

Okej, ja, det ska ju trots allt vara bekvämt att köra båten. Tack för input! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting är relativt, så vad är din puttringsfart och vad är det för båt? Ligger du på 4-5 knop i en eka, så kan du välja en mindre motor. Det blir så lågt effektuttag att ingen 4-taktare för speciellt mycket väsen, om man inte väljer en riktigt liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 hk per ton båt för puttringsfart, så antagligen räcker det med typ 6 hk om jag killgissar rätt att din båt inte väger mer än ett ton. 
Fast det går väl knappt att få till fjärreglage o ratt på en så liten motor så det kanske behöver bli 15 ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk vill gärna överdriva effektbehovet för båtar. Kanske av en hästkraftsfetischism, jag vet inte.

 

Vår förra båt (Dominant 78), en segelbåt som ändå har ganska mycket rigg och överbyggnad, plus en djup köl, som ger motstånd i motvind och motsjö, och som också väger runt två ton, kunde ledigt köra rakt mot 10 m/s vind och halvmeterhöga, korta och branta vågor, i 4.5 knop. Detta med en utombordare på 6 hk. Jag är inte ens säker på att jag hade full gas då. I stiltje och platt vatten kom den upp i 6.5 knop på full gas, vilket nog i princip är skrovfart.

En motorbåt på 6-7 m, med slimmad överbyggnad och ganska platt botten, och som förmodligen väger hälften av vår förra segelbåt, kommer att ha lägre motstånd totalt i hårt väder.

Det krävs inte så många hästkrafter. 5 hk per ton är så innihelvitti överdimensionerat! Om man inte har tänkt att bogsera andra båtar regelbundet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev raol:

Folk vill gärna överdriva effektbehovet för båtar. Kanske av en hästkraftsfetischism, jag vet inte.

 

Vår förra båt (Dominant 78), en segelbåt som ändå har ganska mycket rigg och överbyggnad, plus en djup köl, som ger motstånd i motvind och motsjö, och som också väger runt två ton, kunde ledigt köra rakt mot 10 m/s vind och halvmeterhöga, korta och branta vågor, i 4.5 knop. Detta med en utombordare på 6 hk. Jag är inte ens säker på att jag hade full gas då. I stiltje och platt vatten kom den upp i 6.5 knop på full gas, vilket nog i princip är skrovfart.

En motorbåt på 6-7 m, med slimmad överbyggnad och ganska platt botten, och som förmodligen väger hälften av vår förra segelbåt, kommer att ha lägre motstånd totalt i hårt väder.

Det krävs inte så många hästkrafter. 5 hk per ton är så innihelvitti överdimensionerat! Om man inte har tänkt att bogsera andra båtar regelbundet.

 

Tack för svar! Båten i fråga är på ca 1 ton. Och i älven är det 5 knop som gäller för att vara laglydig, gör den ett par knop mer så är det klart ingen skandal. Men ser inte behovet av att ha en större motor än för ändamålet, tänker att en på ca 40 Hk bara kommer resultera i att man istället plogar fram om man gasar på lite extra?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju testa genom att köra befintlig motor på halvfart, det blir väl ungefär 40 hk effekt, lite mindre kanske. Och antagligen plogande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...