Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Kielkanalen alias Nord-Ostsee Kanal

Rekommendera Poster

Imorgon är det dax för oss att slussa in i NOK.

Bästa websidan om kanalen finner du här

https://www.sailingisabell.nl/svenska/Kielkanalen.php

 

Om man behöver ta ett stopp finns det 3 platser på väg västerut:

  • ankarvik söder om kanalen, Flemhudersee
  • marina i Rendsburg
  • naturskön sidoflod, Gieselau-kanal

 

Innan slussen ut till tidvattnet tänkte vi ligga en natt (Brunsbuttel) och slussa ut mtp tidvattnet för att ta oss till Cuxhafen.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev skippeer:

Imorgon är det dax för oss att slussa in i NOK.

Då är du på gång nu. Fantastiskt roligt! Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kul, Nu börjar äventyret!

Rendsburg är ett trevligt ställe och där finns också diesel och bra proviantering (sen glesnar det mellan tankningsställena och det går åt en hel del soppa åtminstone till Norderney, - Cuxhafen kan med fördel hoppas över, - Du når Norderney på en lång dag om du timar riktigt tidigt högvatten i Brunnsbuttel).
Tankmöjlighet finns även i kanalen ca 1nm före Brunnsbuttel på norra brinken. Ser inte ut som en mack, spana efter cisterner och en bit kaj.

Ha nu jävligt kul, kanske vi ses!

 

/mats

Tips: Brunnsbuttel, trädgårdstomtarnas mecka, - värt en promenad i kvarteren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kastade loss strax efter kl 12, kom till slussen precis när ett fartyg körde ut tänkte vilken tur vi har. Blinkade rött länge, konstigt, kollade AIS info på plottern visst låg det ett lastfartyg kvar. Slutligen fick vi vitt blinkade ljus, på VHFn rabblades instruktioner på tyska och 4 tyska båtar körde först och vi hängde på sist. Standard är att förtöja på höger sida men nu såg vi att fartyget låg i vägen och hastigt skulle tampar/låga fendrar över på babordsidan,

fartyget i slussen rapporterade att motorproblemet var löst men eftersom fritidsbåtarna var på väg in fick de ligga kvar.

Vi hade läst att de flytande pontonerna skulle ha en kant på 2 dm men det var mer 5 cm kant och sedan 10 cm med 45 graders träkant. Vilken fender funkar då?

 

Jag stod på flytpontonen och höll ut båten, kanske ett spring hade varit bra för att hålla ut fören.

Vi märkte aldrig om vattnet steg, plötsligt ringde klockorna och slussporten öppnades i sidled.

Mtp klockan gick vi till marinan Riverside i Rendsburg, förtöjde runt 17:30 tiden.

Rendsburg verkar ha flera varv och annan industri så miljön är inte så vacker.

Lite förvånande var att det fanns så många segelbåtar vid diverse bryggor, nästan alla erbjöd gästplatser.

 

Snackade en stund med Malin/Johan på Ran II som råkade ligga 5 meter från oss. Lika trevliga i verkligheten som på YT.

 

#

Tack för tipset om trädgårdstomtarna och dieselmackarna.

Vi har nog kvar 100 liter så tanken var att fylla på billigt bränsle på Helgoland.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kajen med järnbalkar som kajkant lite norr om Kielkanalens början har vi nu hört är okej att ligga en natt.

Dock en liten varning efter snack med en båt som låg där med tight förtöjning, vattnet kan diffa 3 dm, de fick skära av en tamp som de hängde i...lärorkt.

En ”snabbseglare” med köl på 2,30 m fick vänta på högre vattenstånd innan de kunde gå till slussen.

(vi kör alltid med lite slack för vind och lufttryck kan ändra vattennivån men alla är inte lika.)

 

Brunnsbuttel marinan hade fräscha duschar och WC däremot inget vatten eller el, fanns några få 4 A uttag på delar av kajen. Priset var okej, 10 euro för 10-14 m. Lägsta priset i år.

Normalt 20 euro eller 200 DKK, klart lägre än i Bohuslän och bra skyddade hamnar.

Vi har legat på några med 6 amp, majoritet 10 amp och några md 13 amp. Danmark och Tyskland utklassar generellt Svenska hamnar avseende pris/prestanda.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på all den tunga industritrafik som tränger sig fram genom en sådan här kanal - seglar ni igenom, eller går för motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du ligger inte och kryssar i NOK, är vinden från ”rätt” håll så segla men tänk på att  hålla undan och ha konen uppe om du går för motor+segel (ordnung muss sein).

 

Eftersom kanalen har sidobankar ser man inte så mycket av landskapet (vilket man gör på Skottlands Kaledonian kanal och på Stående mastrutten i NL). 

 

2021 kostade det inget för fritidsbåtar att gå NOK, betalapparaterna på slussens kaj var övertäckta.

 

Övernattning kan ske på ytterligare ett ställe, låg på styrbord sida nära HOCHDONN, har för mig att det fanns stolpar som kanske går att förtöja vid, ankring funkar nog bra. Men varför inte unna sig en marina för 10 euro, nästan gratis.

Staden vid Brunsbuttel marinan var trevlig, ladda gärna ner appen för Covid spårning, jag fick användning av den Luca appen även i år då jag bilade genom Tyskland nu i april.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...