Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
grilli4nt

Avstånd ut till skärgården - Hur tänka kring båtplats?

Rekommendera Poster

Hej MG!

 

Jag har börjat fatta intresse för det här med båtlivet och det är dags att börja ställa sig i kö / söka båtplatser i Stockholmsområdet för motorbåt. Jag bor centralt i Vasastan och närheten till båten lockar, samtidigt som jag förstår att avstånden att ta sig ut till "fritt vatten" både kan vara lite besvärligt och tidskrävande. Jag skulle jättegärna höra lite från era erfarenheter vilka områden ni rekommenderar om man ska ha båt i innerstan i Stockholm. Det jag har kollat lite på nu är Brunnsviken samt Karlbergs kanal / Pampas. Andra rekommendationer?

 

  • Hur lång tid tar det att ta sig från Pampas/Karlberg ut i Skärgården? Är det slussar som gäller?
  • Är Brunnsviken ett bättre alternativ om man vill ta sig ut på fritt vatten? 
  • Eller så kanske man kommer långt på att dra västerut in i Mälaren eller tror ni man tröttnar på detta fort? 
  • Om man vill utöva vattensporter som skidor/wakeboard, hur långt ut behöver man komma? 

 

Tacksam för alla svar / input. Är som sagt ny och försöker skaffa mig lite insight så jag vet vart jag ska ligga på för båtplats!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid det tar att komma ut i ”skärgården” beror naturligtvis på hur snabb båt man har och vart man tänker sig. Det spelar naturligtvis roll också vad det är för båt man har, tex om man ”bara” vill utöva vattensporter eller om man vill sova över i båten.
Min (ringa) erfarenhet är att man ganska snabbt ledsnar på Mälaren. Och, ja, för att komma från Mälaren ut i Saltsjön behöver man slussa - eller ta båten på en kärra och sjösätta på andra sidan. 
Ska du bara köra skidor & wakeboard så räcker det att du kommer en bra bit från naturreservat och bebyggelse. Det är ofta längre bort i Mälaren än i Saltsjön. 
Välkommen till MG!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet. Allting är relativt. Fördelen med Mälaren är att det inte är några havstulpaner. Däremot så kommer det alger, som på Saltsjön. Samt att du bara får ha biocidfrifärg, för att kunna ha en hemmahamn i Mälaren . Detta minskar utbudet av båtar, om du inte vill sanera.

 

Från Pampas/Karlberg är det slussning till Saltsjön: Södertälje, Hammarby eller Slussen (när den är klar). De brukar ha en slussningsavgift. Det är fartbegränsning och slussningen tar sin tid. Men säg 2h. Sen brukar förtöjning och sånt ta sin tid också...

 

Brunnsviken kräver ingen slussning. Däremot är det ju fartbegränsning där också, ut till Lilla Värtan, men man slipper slussa och man behöver inte åka "alltför långt " för att komma till "fritt vatten". Men säg 40 minuter, från Brunnsviken. 

 

Tror att det är lämpligt och åka vattenskidor i t.ex Stora Värtan, om man har plats i Brunnsviken. Mälaren vågar jag inte uttala mig om. Men det verkar vara smala leder i Mälaren tills du når "fritt vatten"

 

Men allt handlar om vart du vill åka. Samt spelar nog valet av båt stor roll och fundera igenom dina behov. Vill annars tipsa om waterparks, om du är ute efter att åka vattenskidor/wakeboard.

Lycka till

 

 

Redigerad av Busteri
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visserligen en segelbåt, men ställ dig frågan; hur vill du använda din båt? Vill du ha nära för en kvällstur, åka mellan gästbryggor och kolla in folkvimlet? Eller vill du ha en massa naturhamnar nära hemmahamnen, kunna sola och bada ogenerat, kunna sova kvar ostört?

 

Jag gillar ju det senare, och har min båt på Gålö. Det är en bilresa på 4,5 mil enkel väg, men det är värt det. När jag kastat loss så är jag ”ute”; ingen slussning, inga hårt trafikerade farleder med svall. Jag kan faktiskt åka några hundra meter från bryggan och hitta en fin natthamn (inte för att det hänt, men 4-5 sjömil har det blivit ibland…). Jag är på Utö på ett par timmar utan problem, och kan dagssegla till Huvudskär. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite O T. 

 

Jag har 11 mil till norra skärgården i Vänern och min hemmahamn på Hammarö. 

Tar mig 1 timme och en kvart att åka dit. 

 

Vissa, förundras över att jag åker bil... Så mycket och så långt! 

 

Nu är det så att bilen står stilla när jag är på sjön. 

Hemma kör jag betydligt mer, räknat per vecka eller månad. 

 

Så kanske välja en båthamn, där du direkt kommer ur på öppet vatten, utan slussning e t c?

 

BT. 

 

Såg nyss att Peter hann skicka i stort sett samma innan jag skrivit klart. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa för mycket bra input! Det var exakt sånt här jag kände att jag ville få ta del av för att få lite mer perspektiv och fler aspekter att ta i beaktning. Jag förstår att båten spelar roll och hur fort den går men jag har läst på lite sjökort och verkar som att det är väldigt strikt med hastighetsbegränsningar oavsett, så ditt inlägg Busteri var mycket värdefullt för att få ett hum om vad jag kan förvänta mig med hamn i Mälaren vs på andra sidan slussarna.

 

För er information är det en Yamarin 59/60/63 DC som jag har kollar mest på. 

 

Att ha den centralt är i nuläget ett krav men nu fick jag mig en tankeställare på "vilken sida" om slussarna jag vill ligga. Vattensport för all del, men jag är ju ute efter lite av varje. Att kunna ta sig ut till en mysig vik och bada. Fiska. Lägga ankar och sova en natt. Olika typer av utflykter, korta som långa. Snarare det än att hoppa mellan gästhamnar och kolla in vimlet. Tanken med att ha den i stan är ju just enkelheten och att kunna ta en kortare tur typ en sommarkväll efter jobbet och sticka och bada och fiska med kompisarna. Vilken sida av slussarna skulle ni då säga är att föredra? 

 

Kanske ligga i mälaren och slippa havstulpanerna och om man ska ut på kortare turer sticker man ut i mälaren helt enkelt. Och så om man ska ut i saltsjön och vidare får man då göra längre utflykter och räkna med mer tid för transport?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag värderat närheten till båten högst, så skönt att kunna knalla ner till båten och ta en tur om andan faller på, vilken den i mitt fall gör rätt ofta om vädret är trevligt. Ta med sig lite käk och åka iväg till någon vik, bada om det är säsong och sedan antingen slappa i båten med något bra i stereon eller ta en tur och bara njuta. Eller åka in till stan och tuffa runt öarna. Man kan ju åka till Mariefred eller andra små trevliga städer också. Men vill man vara ute och sova i båten mer än någon enstaka natt så skulle jag föredra Saltsjön, betydligt större frihet. Nu bor jag i Hässelby så då blir det Mälaren och oftast dags/kvällsturer, vilket jag är mer än nöjd med. Slussa kostar 260 ut/gratis in, årskort 1100:- någonting så det är mer tiden än pengarna som avgör där skulle jag säga.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev superpin:

Ta med sig lite käk och åka iväg till någon vik, bada om det är säsong

Jag tänker då… om man utgår från Hässelby så är det ju inte allt för långt (i tid) till den där badviken. Men - utgår man från ett centralt läge tar det ett rätt bra tag innan man kommer ifrån alla hastighetsbegränsningarna och kan ta sig till viken. 
 

Dvs; jag funderar över om det inte är lite ”att ha kakan eller äta den”, dvs du får ANTINGEN ha båten centralt ELLER kunna ta dig snabbt till mysiga badviken eller fiskestället. 
Men jag kan ha fel, det händer ibland 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag tänker då… om man utgår från Hässelby så är det ju inte allt för långt (i tid) till den där badviken. Men - utgår man från ett centralt läge tar det ett rätt bra tag innan man kommer ifrån alla hastighetsbegränsningarna och kan ta sig till viken. 
 

Dvs; jag funderar över om det inte är lite ”att ha kakan eller äta den”, dvs du får ANTINGEN ha båten centralt ELLER kunna ta dig snabbt till mysiga badviken eller fiskestället. 
Men jag kan ha fel, det händer ibland 🙂

Hej Peter! Nej, den här gånge har du absolut inte fel. Jag är dock medveten om att det är lite antingen eller i mitt fall. Men då är ju frågan, vart tror du jag får mest "kaka men samtidigt kan äta den?". På mälarsidan (pampas / karlberg, eller dyl) eller Saltsjösidan (Brunnsviken, annat?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade haft båten i mälaren i ert fall. I saltsjön är det så pass bebyggt längs stränderna en bra bit ut i skärgården innan det blir mysiga strandhugg, rent generellt. Det är en liten båt ni funderar på och med all tung båttrafik kommer det ofta vara stökig sjö i saltsjön innan ni kommit ganska långt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev -PLM-:

Jag hade haft båten i mälaren i ert fall. I saltsjön är det så pass bebyggt längs stränderna en bra bit ut i skärgården innan det blir mysiga strandhugg, rent generellt. Det är en liten båt ni funderar på och med all tung båttrafik kommer det ofta vara stökig sjö i saltsjön innan ni kommit ganska långt ut.

Stort tack PLM för din input! Lutar faktiskt mot Mälaren i nuläget och så framåt sett får jag utvärdera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker slå ett slag för Mälaren. Så illa som det låter här i tråden är det inte. 

Vattnet blir varmare tidigare på försommaren till exempel. 🙂 

 

Jag har båten i Ulvsundavikens 15 minuter hemifrån. Det gör att jag när som helst kan ta med lite käk, åka ut och få en riktigt fin eftermiddag och kväll och på så sätt förlänga dagarna och öka nyttjandet av båten. 

 

Fina platser för bad och övernattning finns också nära stan. En av våra favoriter är området kring Drottningholm där det finns flera olika öar och klippor att välja på. Endast 15 minuter från stan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Brorzan:

Jag tänker slå ett slag för Mälaren. Så illa som det låter här i tråden är det inte. 

Vattnet blir varmare tidigare på försommaren till exempel. 🙂 

 

Jag har båten i Ulvsundavikens 15 minuter hemifrån. Det gör att jag när som helst kan ta med lite käk, åka ut och få en riktigt fin eftermiddag och kväll och på så sätt förlänga dagarna och öka nyttjandet av båten. 

 

Fina platser för bad och övernattning finns också nära stan. En av våra favoriter är området kring Drottningholm där det finns flera olika öar och klippor att välja på. Endast 15 minuter från stan. 

Tack Brorzan för bra input! Jag har varit endel ute på öarna närmast (Kärsön, Drottningholm, Ekerö, Adelsö etc) landvägen och det känns ju väldigt naturnära med ganska lite bebyggelse. Så det blir säkert toppen att hänga runt där ute på vattnet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ kan ju vara att ha båten på trailer. Skippa båtplats och ha hitta en förvaring på land istället. Det är ju mer jobb när man ska ut, men jag tror man vänjer sig efter ett tag. Och om man ändå ska åka en bit till båtplatsen så är det ändå svårt med små spontana båtturer. Och man kan byta vatten om man vill.

Men det förutsätter ju att det är en båt som är smidig att traila, och gärna att trailern ingår i köpet. 80-kärror kostar ju en del.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner som så här, närheten till båten är viktig för mig.


Båten ligger längst in i Edsviken/Sollentuna som i sig kanske inte är så kul alla gånger men fungerar till korta sköna kvällsturer eller första bästa sjökrog :) , ska man ut en längre tur med övernattning mm, så spelar transporten på ~30min ut ur viken mindre roll, det är bara att ta liksom.

 

Jag har iofs bara 10 minuters promenad till båten vilket är super om man vill gå ner och småfixa lite eller kanske bara kolla att allt står rätt till vid bryggan, skulle nog inte bli så mkt för min del om avståndet var för stort och även många spontana kvällsturer skulle nog utebli.

 

;)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa lösningen är nog att flytta ut till någon skärgårdsö, så du får både nära till båten och ostörda vikar 🙂 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor också i Vasastan och har valt att ha båten ute i Svinninge. Det tar lite drygt 30 minuter med bil men snabbt ute på öppet vatten (Trälhavet/Saxarfjärden) istället. Dessutom nära till Vaxholm och diverse krogar och strandhugg. Upplever inte att avståndet till båten hindrat oss från att utnyttja båten för kvällsturer och liknande! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+ 1 på närhet till båten.

Har du båten inne i stan så har du ju dessutom oändliga valmöjligheter till hämtmat att plocka med dig på härliga kvällsturer.🙂

 

Har man en större båt som är mer lämpad för regelrätta semestrar spelar kanske inte avståndet så stor roll. Har man däremot en båt som främst kommer att användas för dagsutflykter så tror jag att allt som gör det lite lättare att komma iväg är att föredra.

 

Börja i närmast möjligt, visar det sig att du allt som oftast vill längre ut i skärgården så får du väl byta båtplats. Det är ju inte så att man hyr båtplats på livstid.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev grilli4nt:

Hej MG!

 

Jag har börjat fatta intresse för det här med båtlivet och det är dags att börja ställa sig i kö / söka båtplatser i Stockholmsområdet för motorbåt. Jag bor centralt i Vasastan och närheten till båten lockar, samtidigt som jag förstår att avstånden att ta sig ut till "fritt vatten" både kan vara lite besvärligt och tidskrävande. Jag skulle jättegärna höra lite från era erfarenheter vilka områden ni rekommenderar om man ska ha båt i innerstan i Stockholm. Det jag har kollat lite på nu är Brunnsviken samt Karlbergs kanal / Pampas. Andra rekommendationer?

 

  1. Hur lång tid tar det att ta sig från Pampas/Karlberg ut i Skärgården? Är det slussar som gäller?
  2. Är Brunnsviken ett bättre alternativ om man vill ta sig ut på fritt vatten? 
  3. Eller så kanske man kommer långt på att dra västerut in i Mälaren eller tror ni man tröttnar på detta fort? 
  4. Om man vill utöva vattensporter som skidor/wakeboard, hur långt ut behöver man komma? 

 

Tacksam för alla svar / input. Är som sagt ny och försöker skaffa mig lite insight så jag vet vart jag ska ligga på för båtplats!

Jag svarar som jag tycker även om andra redan svarat.

 

Det går oftast fortare och är billigare att transportera sig med bil än med båt.

  1. Första obebodda öarna ligger väl sådär 20 M från Pampas marina, så kanske max ett par timmar med fartbegränsningar och slussning skulle jag gissa och 400:- kronor i soppa, men tror att ett årskort för slussning är rätt billigt.
  2. Ja, om fritt vatten = skärgården.
  3. En dagstur på Mälaren tröttnar man nog inte på, men om man vill övernatta mer än en natt blir det snabbt lite tråkigt. En tur långt västerut är säkert intressant och det finns några kanaler att ta sig upp längs, men det är nog inte kul varje sommar.
  4. Vattenskidor kan man väl egentligen åka var som helst, wakeboard kräver ju mera svall och är kanske inte så populärt överallt. Sedan är frågan om det finns några förbud närmare centrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Peter_K:

Nu har jag visserligen en segelbåt, men ställ dig frågan; hur vill du använda din båt? Vill du ha nära för en kvällstur, åka mellan gästbryggor och kolla in folkvimlet? Eller vill du ha en massa naturhamnar nära hemmahamnen, kunna sola och bada ogenerat, kunna sova kvar ostört?

 

Jag gillar ju det senare, och har min båt på Gålö. Det är en bilresa på 4,5 mil enkel väg, men det är värt det. När jag kastat loss så är jag ”ute”; ingen slussning, inga hårt trafikerade farleder med svall. Jag kan faktiskt åka några hundra meter från bryggan och hitta en fin natthamn (inte för att det hänt, men 4-5 sjömil har det blivit ibland…). Jag är på Utö på ett par timmar utan problem, och kan dagssegla till Huvudskär. 

Och när det regnar och man vill hem skulle jag föredra att sitta en halvtimme i en varm bil i stället för att frysa i båten i två timmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på hur ni vill använda båten som många skriver. Jag har 800 meter till båten och tycker att det är perfekt oftast. Nu bor jag inte i Stockholm och har 25 nm till närmsta naturhamn. - men vi använder båten till kappsegling och småturer utanför hamnen. Att på 10 minuter vara ute på havet och kunna använda båten om man har två timmar över efter jobbet är guld.

 

En enda gång i sommar har vi varit i annan hamn. Förra sommaren var det mer. Men vi har använt båten minst en gång per vecka sedan vi la i den i påskas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har  under 100 meter till båten, kan inte tänka mig något annat 😂.  Dock är allt kompromisser.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu var hur långt till båten det handlar om så har jag 83 meter.

Men det hjälper ju inte om man inte har tid att åka ut på sjön så ofta.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars så prova med ett ställe först. Är det inget bra så byt. Vi talar ju inte life time kontrakt här.

Personligen värderar jag närhet till båt före "miljön" runt för det är så få dagar som vädret tillåter njutbara skärgårdsturer men desto fler bryggseglingar.

Som en skrev - kryllar av bra take away och jag vet inte hur många bryggseglingar jag har avnjutit i båten eller middagar med vänner.

Sedan om du vill ut i skärgården så är det ju inget större "arbete" annat än lite tid.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...