Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
JohanGBG

Ryds 568 plötsligt vobblande gång...

Rekommendera Poster

Hej,

 

har haft en Ryds 568 GTI (från 2012) i 2 säsonger med en 90HK Optimax. Jag tycker nu att den från att ha gått stabilt och bra helt plötsligt känns baktung och att den liksom vobblar fram och känns ostabil i svängar och över vågor. Först misstänkte jag att den tagit in regnvatten eller annat vatten men den ligger inte djupt i vattnet och jag har kollat mellan durk och skrov och det finns inte en droppe fukt någonstans. Någon som har någon teori? Jag har även börjat misstänka att det kan ha något att göra med motorn? Propellern verkar ju sitta fast som den ska osv... men något är det.... kanske också att den låter lite annorlunda. Men vart börjar man felsöka? Jag har inte stött i eller kört på något, men kanske att det började efter att jag buskörde med en av grabbarna och tog kraftiga svängar m.m. med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till att jag även tycker att båten vid körning lutar åt babord mer än vanligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Jorgen01 said:

Har du provat att trimma ned motorn?

yes, tack för tipset, trimmern använder jag hela tiden för att anpassa planingen så tror inte det är det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, jan_af_lisoe said:

Har du båten i salt eller bräckt vatten så låter det som massa havstulpaner, enkelt att kolla.....

Den ligger i salt vatten, men jag upplever att bottenfärgen gör sitt jobb rätt så bra och det är bara marginell påväxt/tulpaner. Tack för tipset - ska ändå dubbelkolla ännu mer noga så att jag kan utesluta det helt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan motorn vara för lågt monterad? Har du trots allt en propeller som fått en smäll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har kört en potent RIB, tillhörande en kompis,  några gånger de senaste åren.

Den kan bete sig precis som du beskriver, detta beteende brukar börja vid omkring 30 knop, och det är väldigt otrevligt, instinktivt drar jag då av på gasen ordentligt, men båtens ägare säger att det delvis är fel, man skall snabbt vrida ratten åt sb, sedan lika snabbt åt bb och sedan räta upp kursen. detta har jag aldrig vågat att testa, men jag besinnat mig och dragit ned på gaspådraget bara litet till omkring 20 knop... då går båten stadigt igen.

Men det finns en teori om att båten under vissa betingelser kommer i självsvängning, alltså vobbling, det kan bero på vinden, motorns trimvinkel, hur man fördelat lasten ombord och säkerligen många fler orsaker.

De gånger jag råkade ut för detta var det en lätt bris rakt emot, nästan spegelblankt eller med väldigt små vågor. Jag vågade inte trimma ned fören, men trimmade upp den istället, och accelererade igen, men fenomenet återkom.

Efter det höll jag mig runt 15-20 knop, jag hade inte bråttom.

 

När vi varit två eller fler ombord uppstår detta beteende också, men då mildare och i högre hastighet, då vill jag gärna vända och gå in i hamn, för det känns läskigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Freez said:

Kan motorn vara för lågt monterad? Har du trots allt en propeller som fått en smäll?

Isåfall har den "åkt ner" under säsongen, då den tidigare gått bra i vattnet. Men visst - kanske kan det vara en sak att fundera på - dvs att motorn på något sätt ändrat läge. Tack för förslag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Georg_Ohm said:

Hej!

Jag har kört en potent RIB, tillhörande en kompis,  några gånger de senaste åren.

Den kan bete sig precis som du beskriver, detta beteende brukar börja vid omkring 30 knop, och det är väldigt otrevligt, instinktivt drar jag då av på gasen ordentligt, men båtens ägare säger att det delvis är fel, man skall snabbt vrida ratten åt sb, sedan lika snabbt åt bb och sedan räta upp kursen. detta har jag aldrig vågat att testa, men jag besinnat mig och dragit ned på gaspådraget bara litet till omkring 20 knop... då går båten stadigt igen.

Men det finns en teori om att båten under vissa betingelser kommer i självsvängning, alltså vobbling, det kan bero på vinden, motorns trimvinkel, hur man fördelat lasten ombord och säkerligen många fler orsaker.

De gånger jag råkade ut för detta var det en lätt bris rakt emot, nästan spegelblankt eller med väldigt små vågor. Jag vågade inte trimma ned fören, men trimmade upp den istället, och accelererade igen, men fenomenet återkom.

Efter det höll jag mig runt 15-20 knop, jag hade inte bråttom.

 

När vi varit två eller fler ombord uppstår detta beteende också, men då mildare och i högre hastighet, då vill jag gärna vända och gå in i hamn, för det känns läskigt.

Ja... det låter ju lite samma faktiskt. Jag har också valt att dra ner på farten till 15-20knop och då minskar symptomen. Det hjälper ju tillfälligt, men fortfarande är man ju nyfiken på vad som skapar detta. Jag funderar på om det kan vara så att när jag "buskörde" med mina söner och tog några snabba, kraftiga svängar, att motorn helt enkelt ändrat position något. Den var ju avmonterad i vintras för service och sedan påmonterad igen av firman som gjorde servicen... kanske drog dom inte åt någon skruv/mutter tillräckligt.... kanske läge att se om dom kan komma förbi och kolla.... Tack för ditt utfylliga svar och dina teorier! //

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något är knas helt klart. Här själv ägt en 568 i nästan 10 år och den gick grymt bra i sjön🙂.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, Freez said:

Något är knas helt klart. Här själv ägt en 568 i nästan 10 år och den gick grymt bra i sjön🙂.

Yes - efter alla tips är jag nu mer och mer säker på att det är positionen på motorn som har blivit knas. Dvs att den har på något sätt fått sig en törn och jag har kontaktat dom som utförde service och påmontering inför säsongen och frågat om deras analys och potentiella åtgärder. Håller med dig fram tills nu så har den gått grymt bra i sjön! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev JohanGBG:

Yes - efter alla tips är jag nu mer och mer säker på att det är positionen på motorn som har blivit knas. Dvs att den har på något sätt fått sig en törn och jag har kontaktat dom som utförde service och påmontering inför säsongen och frågat om deras analys och potentiella åtgärder. Håller med dig fram tills nu så har den gått grymt bra i sjön! 

Instämmer, efter verkstadsbesöket återkoppla gärna med vad som hänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev JohanGBG:

Ja... det låter ju lite samma faktiskt. Jag har också valt att dra ner på farten till 15-20knop och då minskar symptomen. Det hjälper ju tillfälligt, men fortfarande är man ju nyfiken på vad som skapar detta. Jag funderar på om det kan vara så att när jag "buskörde" med mina söner och tog några snabba, kraftiga svängar, att motorn helt enkelt ändrat position något. Den var ju avmonterad i vintras för service och sedan påmonterad igen av firman som gjorde servicen... kanske drog dom inte åt någon skruv/mutter tillräckligt.... kanske läge att se om dom kan komma förbi och kolla.... Tack för ditt utfylliga svar och dina teorier! //

Monterade firman av motorn från båten för en service ? Låter ju väldigt osannolikt. Varför skulle man montera av en 90 hästare från båten för en service? En sån motor sitter rejält bultad - inga vingmuttrar här inte …

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minutes ago, Carrera86 said:

Monterade firman av motorn från båten för en service ? Låter ju väldigt osannolikt. Varför skulle man montera av en 90 hästare från båten för en service? En sån motor sitter rejält bultad - inga vingmuttrar här inte …

Alltså - den servades under vinterförvaring. Monterades på. Allt funkar bra fram till nu. Funderingen är om positionen på motorn kan ha fått en törn…. Inte att en vingmutter börjat darra….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har stegbotten. Så den lägger sig väldigt högt ovanpå vattenytan vid höga hastigheter. Är det rent mellan listerna och skrovet?

 

Men tänker spontant, om ni har kollat styrningen och reglagen?

 

Om styrningen glappar, så kanske det ger upphov till vobblande? Det är normalt att styrningen kan glappa lite grann, men det ska inte vara mycket. 

 

Styrreglage? Ojämnt varvtal kan ge känsla av vobblande.

Redigerad av Busteri
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att motorn har flyttat på sig! Den sitter bultad så den ska inte kunna flytta sig så pass mycket att det påverkar ngt. Kolla dock att alla bultar/muttrar är ordentligt åtdragna. Jag tror på styrningen och gissar att du har hydraulstyrning. Kontrollera mängden olja i rattpumpen först, du kan ha en läcka någonstans som gjort att reservoaren nu börjar bli tom och du har fått luft i systemet. I annat fall kan det vara att ngn ventil i pumpen inte håller helt tätt och släpper igenom olja vilket gör att motorn inte hålls stabil av styrningen.

Du kan testa hydralstyrningen genom att ha ngn som sätter ett finger försiktigt på kolven på styrningen vid motorn och samtidigt så kör du fort rakt fram utan att röra ratten. När båten börjar vobbla så ska motorn inte röra sig fram och tillbaka mer en ngn enstaka millimeter. Det är acceptabelt glapp. Min gissning är att den rör sig mer än så och att det är problemet. Detta kan man känna med ett finger, men är svårt att se ibland.

Men ngn ovan nämnde även havstulpaner. Dessa ställer till otroligt mycket även vid liten påväxt och förstör båtens sjöegenskaper.

En annan långsökt, men möjlig, orsak är att du har för dåliga (fel) bultar som håller fast motorn. Jag har varit med om bultar som sträckt sig vid hård körning. Dvs det verkar som att muttern släppt och motorn blir lite lös. Men vid mätning av bultarna noterades att dessa sträckt ut sig. Det ger samma symptom på båten.

 

När detta händer, dvs kraftig vobbling, trimma ner motorn direkt så minskar vobblandet. Att snabbt dra gas kan vara farligt och kan i värsta resultera i att båten sladdar runt och vänder aktern fram och en mycket otrevlig upplevelse inträffar! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev JohanGBG:

Ja... det låter ju lite samma faktiskt. Jag har också valt att dra ner på farten till 15-20knop och då minskar symptomen. Det hjälper ju tillfälligt, men fortfarande är man ju nyfiken på vad som skapar detta. Jag funderar på om det kan vara så att när jag "buskörde" med mina söner och tog några snabba, kraftiga svängar, att motorn helt enkelt ändrat position något. Den var ju avmonterad i vintras för service och sedan påmonterad igen av firman som gjorde servicen... kanske drog dom inte åt någon skruv/mutter tillräckligt.... kanske läge att se om dom kan komma förbi och kolla.... Tack för ditt utfylliga svar och dina teorier! //

Vi har en teori när det gäller den aktuella RIBen, den är på 21 fot (tror jag) och har en 150hk fyrtaktshonda. Vi misstänker att det bildas virvlar i vattnet bakom akterspegeln ömsom på sb, ömsom på bb sida, som på något vis påverkar gången i en kritisk hastighet. Dessa virvlar är ett helsike på min båt när man går långsamt, men vi gissar alltså att sådana kan förekomma även i högre hastigheter. Detta fanomen, dessa virvlar, turbulens har ett namn som jag nu glömt...

11 timmar sedan skrev Busteri:

Båten har stegbotten. Så den lägger sig väldigt högt ovanpå vattenytan vid höga hastigheter. Är det rent mellan listerna och skrovet?

 

Men tänker spontant, om ni har kollat styrningen och reglagen?

 

Om styrningen glappar, så kanske det ger upphov till vobblande? Det är normalt att styrningen kan glappa lite grann, men det ska inte vara mycket. 

 

Styrreglage? Ojämnt varvtal kan ge känsla av vobblande.

Glapp instyrningen låter ju väldigt sannolikt, också lätt att kontrollera.

Även då en turbulens under skrovet.

 

Oavsett om du har mekanisk eller hydraulisk styrning är ofta själva länken mellan styrningen och motorn en svag punkt, dessa kan se litet olika ut, en kullänk eller en gaffellänk, och min erfarenhet av styrpulpetbåtar med litet mindre motorer, är att det alltid var stort slitage i dessa länkar.

 

Möjligen kan även propellerns position i förhållande till vattenytan kunna ge oönskade köregenskaper... 

 

Men börja med att kontrollera styrningen, bra om man är två personer, en som vrider ratten, och en som försöker hålla emot på motorn och kanske även ruckar den sidledes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag tänker på är ifall du har fått en inbuktning eller utbuktning i skrovet.

 

Kolla vid 4:30 in i den här filmen.

https://youtu.be/7H2eugRAIxM

 

Men jag har ingen aning om hur stor inbuktning ett skrov behöver ha för att det ska bli ett reellt problem.

 

Redigerad av Kalle_Anka
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har vatten i skrovet. Ställ båten i en backe o lossa skruven i botten på båten så kommer 150l sötvatten komma ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/2/2021 at 9:59 PM, Busteri said:

Båten har stegbotten. Så den lägger sig väldigt högt ovanpå vattenytan vid höga hastigheter. Är det rent mellan listerna och skrovet?

 

Men tänker spontant, om ni har kollat styrningen och reglagen?

 

Om styrningen glappar, så kanske det ger upphov till vobblande? Det är normalt att styrningen kan glappa lite grann, men det ska inte vara mycket. 

 

Styrreglage? Ojämnt varvtal kan ge känsla av vobblande.

Bra tips! Verkar vara flera som är inne på styrningen - ska försöka kolla upp det! Tack //J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/3/2021 at 8:34 AM, Alanningen said:

Jag tror inte att motorn har flyttat på sig! Den sitter bultad så den ska inte kunna flytta sig så pass mycket att det påverkar ngt. Kolla dock att alla bultar/muttrar är ordentligt åtdragna. Jag tror på styrningen och gissar att du har hydraulstyrning. Kontrollera mängden olja i rattpumpen först, du kan ha en läcka någonstans som gjort att reservoaren nu börjar bli tom och du har fått luft i systemet. I annat fall kan det vara att ngn ventil i pumpen inte håller helt tätt och släpper igenom olja vilket gör att motorn inte hålls stabil av styrningen.

Du kan testa hydralstyrningen genom att ha ngn som sätter ett finger försiktigt på kolven på styrningen vid motorn och samtidigt så kör du fort rakt fram utan att röra ratten. När båten börjar vobbla så ska motorn inte röra sig fram och tillbaka mer en ngn enstaka millimeter. Det är acceptabelt glapp. Min gissning är att den rör sig mer än så och att det är problemet. Detta kan man känna med ett finger, men är svårt att se ibland.

Men ngn ovan nämnde även havstulpaner. Dessa ställer till otroligt mycket även vid liten påväxt och förstör båtens sjöegenskaper.

En annan långsökt, men möjlig, orsak är att du har för dåliga (fel) bultar som håller fast motorn. Jag har varit med om bultar som sträckt sig vid hård körning. Dvs det verkar som att muttern släppt och motorn blir lite lös. Men vid mätning av bultarna noterades att dessa sträckt ut sig. Det ger samma symptom på båten.

 

När detta händer, dvs kraftig vobbling, trimma ner motorn direkt så minskar vobblandet. Att snabbt dra gas kan vara farligt och kan i värsta resultera i att båten sladdar runt och vänder aktern fram och en mycket otrevlig upplevelse inträffar! 

Bra tips! Verkar vara flera som är inne på styrningen - ska försöka kolla upp det! Tack //J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 hours ago, Rolle85 said:

Du har vatten i skrovet. Ställ båten i en backe o lossa skruven i botten på båten så kommer 150l sötvatten komma ut.

Inte helt omöjligt... dock var den helt torr efter förra säsongen när jag gjorde den övningen... men det var min första tanke också. Dock så har jag kollat i skrovet (finns ett litet lock under sittdelen vid förarplatsen och tittar man in där och lyser så är det snustorrt... känns som att man borde ha sett något isåfall... men snart så ska den ju upp på land så då kommer jag givetvis att kolla. Tack //J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/2/2021 at 2:58 PM, Freez said:

Instämmer, efter verkstadsbesöket återkoppla gärna med vad som hänt.

Yes återkopplar i tråden när jag vet mer! //J

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min vobblar inte men går trögare i slutet av säsongen. Året därpå går den fint igen

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rolle85:

Min vobblar inte men går trögare i slutet av säsongen. Året därpå går den fint igen

Havstulpaner förstås!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...