fredde7 7 Posted August 31, 2021 Hej. Äntligen är det dags att lyfta i och installera min nyrenoverade kära B20. Det var så otroligt länge sedan jag tog ur den så det är som att uppfinna hjulet på nytt. Jag skulle behöva hjälp med vilka kablar som ska gå vart? jag har lite olika färger på kablarna (som tur är) Svart, Röd, Vit, Grå, Grön.......... ett par från fördelaren, några från manöverpanelen..mm Har drevlyft, misstänker att några kablar ska till den med? Helst hade jag önskat mig ett begripligt EL schema, någon som har? Är tacksam för all hjälp, så ös på, självklarheter för många av er är rena grekiskan för mig så;) /Fredrik Share this post Link to post Share on other sites
fredde7 7 Posted September 20, 2021 Hej igen. Var visst rena grekiskan för hela forumet.. Kanske ska förtydliga frågeställningarna: Vilka kablar skall gå till startmotorn? färger? Från till generatorn? färger? Från/till tändspolen?färger? Jordflätor vart på motor/drev? Någon som har lite bilder på sin aq130 får gärna posta så kanske det löser sig med färgerna. Share this post Link to post Share on other sites
Gausafeten 32 Posted September 20, 2021 nja inte är det grekiska inte, men det ska finnas ett kopplingsschema nånstans det har jag bestämt för mig. sen om färgerna stämmer är kanske mer tveksamt. Det är ju inte så många kablar som tur är Ska se om jag kan fixa någon info, undrar om jag inte faktiskt har gamla papper på orginalet liggande någonstans. Share this post Link to post Share on other sites
fredde7 7 Posted October 23, 2021 Hej igen. Tack för bilden /schemat i ovanstående.. Denna bild jag bifogar var den jag sökte.. lite mer pedagogisk mvh fredrik Share this post Link to post Share on other sites
fredde7 7 Posted October 25, 2021 Hej igen... Nu kommer en fråga om drevet/skölden som är ett 280 med drevlyft. Någon som vet vad hålet jag pekar på är för något? kan inte förstå vad som varit där? Share this post Link to post Share on other sites
fredde7 7 Posted October 25, 2021 Sedan har jag en fråga till, Jag har skaffat brytarlöst system från 123 Ignition. Någon som kopplat in detta? som vet om det funkar med originalvarvräknaren på vanligt vis, eller om jag måste koppla in den annorlunda? Mvh Fredrik Share this post Link to post Share on other sites
Janne_G 21 Posted October 25, 2021 Det funkar med 123 ignition på gammal varvräknare. Vi har en AQ170 i en Bayliner och den visar "rätt" Share this post Link to post Share on other sites
sanktanna 166 Posted October 25, 2021 Hej. Senare B30-motorer har en bypass-slang från avgaskröken och den ansluts där. B20 har inte det så att du får plugga igen hålet. Ingemar Share this post Link to post Share on other sites
fredde7 7 Posted October 25, 2021 👍tack båda två. uppskattas Share this post Link to post Share on other sites
fredde7 7 Posted November 3, 2021 Det gick åt fanders. eller egentligen gick det bra, motorn startade och tändning justerades, tyvärr när jag skulle varva upp till 2000rpm så sa det Pam Pam Pam kadOOOOOOONK! och detta blev resultatet. Verkar som ett knutkors skurit och levt rövare... Vad tror ni? vad har orsakat detta? Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 398 Posted November 4, 2021 Knutarna ser nya ut. Förmodligen har någon missat låsringen till en av lagerhållarna. Share this post Link to post Share on other sites
fredde7 7 Posted November 5, 2021 Rollen: Låter rimligt. Tur i oturen att inte struten sprack också. Då hade jag varit på ruta ett igen. Share this post Link to post Share on other sites