Jump to content
Saturday 04 December 2021
Sign in to follow this  
fredde7

Lite hjälp med inkoppling AQ 130

Recommended Posts

Hej. Äntligen är det dags att lyfta i och installera min nyrenoverade kära B20.

Det var så otroligt länge sedan jag tog ur den så det är som att uppfinna hjulet på nytt.

 

Jag skulle behöva hjälp med vilka kablar som ska gå vart?

jag har lite olika färger på kablarna (som tur är)

Svart, Röd, Vit, Grå, Grön.......... ett par från fördelaren, några från manöverpanelen..mm

Har drevlyft, misstänker att några kablar ska till den med?

 

Helst hade jag önskat mig ett begripligt EL schema, någon som har?

 

Är tacksam för all hjälp, så ös på, självklarheter för många av er är rena grekiskan för mig så;)

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen.

Var visst rena grekiskan för hela forumet..

 

Kanske ska förtydliga frågeställningarna:

Vilka kablar skall gå till startmotorn? färger?

Från till generatorn? färger?

Från/till tändspolen?färger?

Jordflätor vart på motor/drev?

 

Någon som har lite bilder på sin aq130 får gärna posta så kanske det löser sig med färgerna.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

nja inte är det grekiska inte, men det ska finnas ett kopplingsschema nånstans det har jag bestämt för mig. sen om färgerna stämmer är kanske mer tveksamt.

 

Det är ju inte så många kablar som tur är :) Ska se om jag kan fixa någon info, undrar om jag inte faktiskt har gamla papper på orginalet liggande någonstans.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen. Tack för bilden /schemat i ovanstående..

Denna bild jag bifogar var den jag sökte.. lite mer pedagogisk 

mvh

fredrik

IMG_0083.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen...

Nu kommer en fråga om drevet/skölden som är ett 280 med drevlyft.

Någon som vet vad hålet jag pekar på  är för något? kan inte förstå vad som varit där?

 

IMG_0084.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sedan har jag en fråga till, Jag har skaffat brytarlöst system från 123 Ignition.

Någon som kopplat in detta? som vet om det funkar med originalvarvräknaren på vanligt vis, eller om jag måste koppla in den annorlunda?

Mvh

Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det funkar med 123 ignition på gammal varvräknare. Vi har en AQ170 i en Bayliner och den visar "rätt"

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. Senare B30-motorer har en bypass-slang från avgaskröken och den ansluts där. B20 har inte det så att du får plugga igen hålet.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det gick åt fanders. eller egentligen gick det bra, motorn startade och tändning justerades,

tyvärr när jag skulle varva upp till 2000rpm så sa det Pam Pam Pam kadOOOOOOONK!

och detta blev resultatet.

Verkar som ett knutkors skurit och levt rövare...

Vad tror ni? vad har orsakat detta?

IMG_0098.jpeg

IMG_0097.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knutarna ser nya ut. Förmodligen har någon missat låsringen till en av lagerhållarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rollen: Låter rimligt. Tur i oturen att inte struten sprack också. Då hade jag varit på ruta ett igen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy