Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Mewsen

Motor HK, jag förstår inte...

Rekommendera Poster

Hej, 
Jag har kollat lite på Volvos olika diesel motorer och jämfört specar. Lite för att jag också kollar på ny båt. 
Låt säga att vi har en båt som väger 9ton. Man vill kunna glida fram i 8-12 knop. Gör motorstyrkan någon skillnad då, eftersom man kör på låga varvtal. 
image.png.2c60e3c65f9a82ecdf0c6506ba1e5231.png

 

Enligt spec ovan och om man klickar in sig på t ex D11, så har den bara ett topp varvtal på 2100. Medan t ex D4 260hk har en topp på 3500 varv. 

tänker jag rätt att det krävs lägre varv för en D11 att driva båten i t ex 10knop, än vad en D4 gör? 

Jag förstår, men ändå inte. Hur ska man tänka kring bränsle förbrukningskostnad i glidarfart på dom olika motorerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid samma effektuttag kommer en större motor att dra mer bränsle förutsatt att det är liknande motorer.

Större motor är tyngre, har tyngre komponenter som kolvar, stakar, vevaxel osv, kraftigare lager mm.

Allt detta gör att den drar aningen mer än en mindre motor vid samma effektuttag.

Och du behöver ju veta hur många hk det går åt att driva ditt skrov i 12 kts.

Går det åt 230hk så är det ju dumt att köpa en motor på 240hk men lika tokigt att köpa något med 600hk.

Utöver förbrukning så kommer ju dyrare service, dyra delar och i en del fall mer komplicerad motor och installation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, var ska jag börja?

En båtmotor utrustas med backslag/drev och sedan propellrar som driver den framåt. Både dreven och backslagen har olika utväxlingar som ger olika snabb fart på propelleraxeln. Propellrar har olika storlekar och är olika mycket ”vridna” vilket ger olika egenskaper och fart genom vattnet. 

Man kan se både dreven och backslagen samt propellrarna som växellådor, dock med bara en växel.


Olika motorer kräver olika kombinationer av det andra för att fungera optimalt och sedan anpassas det hela till vilken båt det handlar om. Vissa båtar är gjorda för att gå i +25 knop, andra 10-20.

Generellt kan man säga att en planande båt går bäst antingen i samma antal knop som skrovlängden i vattenlinjen eller när den har kommit helt upp i planing. 
Deplacerande/halvplanande båtar kan gå bra även fortare än sin vattenlinjelängd men kräver då mer effekt för denna fart. Bäst går de oftast i en fart som är samma eller lägre än sin längd i vattenlinjen. 
Generellt alltså.
Ska du åka i 8-12 knop bör du därför ha en båt på minst 12 meter i vattenlinjen. Vikten spelar mindre roll än tex skrovformen. 
Så, ja du tänker ”rätt” när du tänker att en D11 behöver lägre varvtal för att driva en båt i samma fart som en D4 men, som sagt, det är en väldig massa andra faktorer som spelar in. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för era svar. Blev förvirrad när jag hittade en båt på just 12meter, där man bytt ut båda orginalmotorerna á 320hk till två stycken nya á 575hk. Något som förvirrade mig. Kan orginalmotorerna varit så underdimensionerade? 
Men jag tror jag släpper den här tråden. Det är alldeles för många faktorer som spelar in ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mewsen:

Blev förvirrad när jag hittade en båt på just 12meter, där man bytt ut båda orginalmotorerna á 320hk till två stycken nya á 575hk.

Gissar att det är någon som vill åka fort - men som nu tröttnat på det eller på kostnaden att driva en större båt med stora maskiner.

PS. Att båten uppges vara 12 meter betyder inte att vattenlinjen är det. Förmodligen uppåt en meter kortare. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mewsen:

Hej, 
Jag har kollat lite på Volvos olika diesel motorer och jämfört specar. Lite för att jag också kollar på ny båt. 
Låt säga att vi har en båt som väger 9ton. Man vill kunna glida fram i 8-12 knop. Gör motorstyrkan någon skillnad då, eftersom man kör på låga varvtal. 
image.png.2c60e3c65f9a82ecdf0c6506ba1e5231.png

 

Enligt spec ovan och om man klickar in sig på t ex D11, så har den bara ett topp varvtal på 2100. Medan t ex D4 260hk har en topp på 3500 varv. 

tänker jag rätt att det krävs lägre varv för en D11 att driva båten i t ex 10knop, än vad en D4 gör? 

Jag förstår, men ändå inte. Hur ska man tänka kring bränsle förbrukningskostnad i glidarfart på dom olika motorerna. 

Och Emma Maersk huvudmaskin har 80 rpm och levererar 109 000 hk!! Hur går det ihop? Svaret är HP = Vridmoment x RPM / Nån jävla konstant (Som jag inte kommer ihåg)

 

Kom i håg, en trasig motor förbrukar inget bränsle och är således billigare i drift!

 

Redigerad av Kaj_Bjorkhagen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att driva båten i deplacerande hastighet, 11 knop ungefär, bör det krävas ungefär 45 hk. Om man får tro formeln 5 hk per ton båt, som ofta används för segelbåtar och snipor. 
Så ja, båten är ordentligt motoriserad. 
Det här säger också en del om hur enorm skillnad det är på bränsleförbrukningen för båtar att åka långsamt eller att åka fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...