Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Chrille26

Reva storsegel på Maxi 77

Rekommendera Poster

Hej! Jag är total nybörjare som dessutom är helt självlärd med hjälp av Youtube och att läsa teori om segling. Nu i söndags var jag och min sambo ute på vår 3e seglats på Vättern och det gick väldigt bra! Vi hade långa stunder med en bit över 5 knop och skön krängning. Vi tränade lite på att kryssa och allt kändes bra.

Tyvärr vände vädret och påväg in i farleden började det blåsa ganska kraftigt och i vissa byar krängde vår Maxi en bit över vår bekvämlighetsnivå. Jag hade både storsegel och genua ganska hårt inskotade så jag lyckades släppa på skoten trots att båten krängde såpass att saker flög inne i salongen och vi fick hålla oss i i sittbrunnen!

Jag tror att mina segel är ganska gamla, båten är från 80-tal och vet inte om tidigare ägare bytt någon gång. Har beställt offert på nya segel men skulle ändå vilja veta hur jag revar storseglet om vi skulle fastna i snabbt växlande och kraftig vind igen.

Alla tips och råd är uppskattade!

DA0E6BDA-A544-4D87-89A2-313A067DB48D.thumb.jpeg.f61300049c30d743cbef4b00931eca88.jpeg2048F9BA-7674-4D4C-9780-68EF1F726C0C.thumb.jpeg.522bd37d13ff9b2bb184948cd2053298.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar nån ha fäst en travare i första revöglan på ert segel. Den ska egentligen sitta i det lite mindre hålet 15--20 cm längre upp.

Men normalt sett så går man upp mot vinden, släpper kontrollerat ner storseglet tills den första revöglan når kroken vid bommen, och då hakar man på den och spänner upp seglet med storfallet igen.
Sen kommer nästa moment, och där saknar ni grejer, för då ska en lina löpa från ett fäste på bommen på ungefär samma avstånd ut från masten som den bakre revöglan är, upp genom den öglan, och sen ner på andra sidan, typiskt sett till ett block som leder linan bak till änden av bommen och sen in i till masten och ner till däck. Den linan spänner man för att dra seglets bakre hörn bakåt och ner mot bommen.
När det är klart kan man snygga till det lite genom att löst binda upp den överflödiga delen av seglet med tunna linor genom de tre hål som ligger på rad mellan revöglorna. Här är det viktigt att förstå att dessa linor inte är till för att ta nån belastning, utan bara ska hålla upp den överflödiga segelduken för att minska fladder och undvika att seglet skymmer sikten.

Det krävs alltså lite fix innan ni har riggat seglet så att det kan revas.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som raol skriver så fäster du revöglan fram vid masten i kroken nere i bommen.

 

Den blåa linan du har längs med bommen är troligen en revlina, har du ett block i ungefär samma höjd som öglan den blåa linan sitter i bak i bommen?

 

Isf ska den linan gå från öglan upp i revöglan i storseglets bakkant ner till blocket och fram till en knap.

 

Den agerar då som uthal på seglet när det är revat.

 

Kan du ta bild på andra sidan av bommen? sitter det två block på en skena där längs med bommen?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter säkert ett liknande fäste bak på bommen som det den blåa linan sitter i och du kanske tom har en knap även på den sidan bommen. Ta den blå linan och dra igenom hålet i seglet och ned genom hålet på bombeslaget på andra sidan och sedan fram till knapen. I övrigt gör du som tidigare skribenter skrivit. De aktre fästena på bommen bör också flyttas fram så att de är ca. 1dm akter om revhålet i seglet. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla utförliga och bra svar! 
Jag ska se till att flytta travaren från revöglan, det hade jag missat. Jag har inte möjlighet att ta kort på andra sidan bommen innan lördag då jag ska dit, men jag hittade några mindre detaljerade bilder där man kan se hur andra sidan bommen ser ut. 
AA8FC313-3614-4B40-8E7A-379B10D655F5.thumb.jpeg.433d6bcfc9b096f7cf0afda8c038a1e6.jpeg
 

C333E5E1-67CE-4A34-A06B-855A208E9E8C.thumb.jpeg.19ea12c852e350c4b312ec062123d697.jpeg

 

Redigerad av Chrille26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Chrille26:

Tack för alla utförliga och bra svar! 
Jag ska se till att flytta travaren från revöglan, det hade jag missat. Jag har inte möjlighet att ta kort på andra sidan bommen innan lördag då jag ska dit, men jag hittade några mindre detaljerade bilder där man kan se hur andra sidan bommen ser ut. 
AA8FC313-3614-4B40-8E7A-379B10D655F5.thumb.jpeg.433d6bcfc9b096f7cf0afda8c038a1e6.jpeg
 

C333E5E1-67CE-4A34-A06B-855A208E9E8C.thumb.jpeg.19ea12c852e350c4b312ec062123d697.jpeg

 

Då gör du som jag beskrev ovan. Flytta fram öglan på styrbordssidan av bommen till en linje ca. en dm akter om det stora hålet i akterliket. Gör samma på babordssidan. Fäst den blå linan i öglan på styrbordssidan, genom seglet och ned genom öglan på babordssidan och sedan fram till knapen. När du revar får du spänna upp linan så hårt du orkar, efter att du har släppt ned seglet och krokat i framme vid masten. Är ni två ombord så kan det vara enklare att en person släpper i storfallet och den andra sträcker i revlinan tills seglet är nästan spänt och sedan krokar i framme vid masten och sedan sträcker upp det sista i revlinan och sist sträcker upp I fallet. Detta eftersom du inte har någon dirk som håller uppe bommen

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Chrille26:

Jag tror att mina segel är ganska gamla, båten är från 80-tal och vet inte om tidigare ägare bytt någon gång.

Nästa gång ni är ute kan ni testa tre enkla saker. Det finns mycket man kan greja med seglen (trimma) men man skall börja nånstans:

 

1. Spänn fallet till förseglet lite hårdare.

 

2. Det är svårt att se ordentligt men jag tycker det ser ut som att skotpunkten till förseglet sitter ganska långt fram. Prova att flytta bak den lite (blocket på skenan på däck). En bra utgångspunkt är att tänka att skotets förlängning skall träffa framkanten på förseglet något under mitten.

 

3. Det finns en ögla på storseglet framme vid masten ca 20 cm ovanför bommen.

Fäst ett rep på ena sidan vid bomfästet/masten.

Trä repet genom öglan.

Spänn repet neråt så ni sträcker upp (egentligen ner) framkanten på storseglet.

Gör fast repet. Repet skall inte dra öglan bakåt utan rakt ner eller något framåt.

Det ni gör med det här är att ni spänner upp Cunningham och det flyttar fram buken i storseglet närmare där den hör hemma. På så vis kan ett trött storsegel kännas något mindre trött.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev McLasse:

Nästa gång ni är ute kan ni testa tre enkla saker. Det finns mycket man kan greja med seglen (trimma) men man skall börja nånstans:

 

1. Spänn fallet till förseglet lite hårdare.

 

2. Det är svårt att se ordentligt men jag tycker det ser ut som att skotpunkten till förseglet sitter ganska långt fram. Prova att flytta bak den lite (blocket på skenan på däck). En bra utgångspunkt är att tänka att skotets förlängning skall träffa framkanten på förseglet något under mitten.

 

3. Det finns en ögla på storseglet framme vid masten ca 20 cm ovanför bommen.

Fäst ett rep på ena sidan vid bomfästet/masten.

Trä repet genom öglan.

Spänn repet neråt så ni sträcker upp (egentligen ner) framkanten på storseglet.

Gör fast repet. Repet skall inte dra öglan bakåt utan rakt ner eller något framåt.

Det ni gör med det här är att ni spänner upp Cunningham och det flyttar fram buken i storseglet närmare där den hör hemma. På så vis kan ett trött storsegel kännas något mindre trött.

Tack så mycket! Den här typen av tips uppskattar jag verkligen, jag saknar någon som kan ge dom här tipsen och feedbacken på plats så jag ska absolut testa samtliga punkter på lördag när vi ska ut igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Chrille26:


Tack för den! Perfekt läsning, kämpar fortfarande med alla benämningar, framförallt på olika ändar av seglet osv så illustrativa bilder är ett stort plus. Fick lite att beta igenom nu. 😊

Det blir förhör i vår, så plugga ordentligt nu!

🤨👆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Peter_K:

Det blir förhör i vår, så plugga ordentligt nu!

🤨👆


Fan nu blev jag svettig! 😁 Till våren borde det sitta, just nu är jag rejält vetgirig när det gäller segling. 

En annan fundering jag hade angående bommen. Senast vi har ute märkte jag att bommen hängde lite akterut. Finns det någon justering eller liknande jag skall göra på bommen eller storseglet för att få bommen att stå rakt? 
Jag har inte riktigt fått grepp om vilka justeringar jag kan göra på allt som sitter nedtill på masten och bommen?

3A22CB79-F0C5-4AF5-8B8F-9A650C5AFDFC.jpeg.0754345bf3b157a23dc944fd0c298cdc.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bommen pekar nedåt akteröver har det med seglets skärning att göra. Bara gilla läget tills man har ett nytt segel. Alternativt räta upp masten, men det kan förändra hur båten beter sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju också vara så att bommen är monterad lite för högt på masten. Om seglet inte går att sträcka upp ordentligt närmast masten så kan det vara så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, eller att man bytt till ett segel med för långt förlik.

 

- I fjol när jag beställde nytt försegel, sa segelmakaren att vi har alla, uppgifter om din Cumulus. 

 

Nej, det har Du inte! Jag Vill ha ett som har 15 cm kortare förlik. Mätte för säkerhets skull och mailade måtten. 

 

Det blev mycket bra😊

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte går det väl att välja vilken höjd man sätter bommen på, mot masten? 

 

Har jag kanske missat något?

 

Nu ser jag i o f s en talja mellan bom och mastfot, helt lodrätt intill masten. 

 

Vad, är funktionen för denna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilderna är den bommen flytande i höjdled. Sitter ett bomnedhal för att spänna seglet neråt istället för att dra uppåt i fallet. Det är en kvarleva från vajerfallens tid och reglerna för segeltävlingarna då.

 

Sitter troligen ett svart märke på masten i toppen liknande det du ser på masten vid bommen. seglet får bara spännas så att det ligger mellan märkena för att hålla sig inom dåvarande regler.

 

Ofta så var det en kula i vajern som man fäste i en klyka när seglet var i topp sedan justerade man mastliket med bomnedhalet. 

 

Idag är linorna till fallen så bra att metoden inte används så nu sitter bommen fast på masten och man kan sträcka förliket för lättvind med fallet och hårdvind med cunningham. på det sättet så kan man ha maxlängd på förliket i hela vindregistret. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...