Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
KimR

VP 290 powertrim bara klickar

Rekommendera Poster

Hej alla båtägare,

Jag är ny båtägare och har en Flipper 640 Ht 1989, drev VP 290 och motor AQ151.

 

Jag undrar om någon skulle kunna ge mig några tips på hur jag kan lösa tilten på drevet.

 

Tilten fungerade ett tag för att sedan lägga av, nu klickar det endast i motorrummet, tror att klick-ljudet kommer intill tiltmotorn.

 

Vad jag har förstått så är det gamla tiltmotorn som jag har, alltså den utan behållare under. Är det dags att byta motorn eller kan det vara nån säkring alternativ reläerna som är dåliga?

 

Hur gör jag för att testa vad som är fel?

 

Mvh Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG! :)

Klicket du hör intill powertrim-pumpen är reläna/ kontaktorerna vilket betyder att dessa får styrström från panelen.

Först kollar du att huvudsäkringen är hel, den brukar sitta ungefär vid startmotorn, mät med en multimeter.

bild.png.fab2057de0ad9a56d2077fa2d5720e09.png

 

Är säkringen hel så mät om reläna vid powertrim-pumpen inte har bränt, det görs enklast med en medhjälpare som kör trimmet medan du mäter på reläts utgående stift till pumpen.

Jag fick själv byta just ett sånt relä i höstas.

Relät ser ut så här: och finns att köpa på bl.a drev.se

https://drev.se/produkter/asw565?ref=4659

 

Även Northwest marine har trimpumpar och relä till bra pris:

http://northwestmarine.se/?page_id=1009

bild.png.9de1a562e5773c976d9b60d806b909d1.png

Redigerad av Makro
la till länk
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Makro!

stort tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg!

 

Som du skrev så testade jag säkringen, 55A och den visade sig vara trasig. Bytte den igår kväll och nu funkar trimmet som det ska.

 

tack för hjälpen!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev KimR:

Hej Makro!

stort tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg!

 

Som du skrev så testade jag säkringen, 55A och den visade sig vara trasig. Bytte den igår kväll och nu funkar trimmet som det ska.

 

tack för hjälpen!

Härligt att du fick ordning på trimmet 😃

Det är bara roligt att kunna hjälpa till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev KimR:

Hej Makro!

stort tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg!

 

Som du skrev så testade jag säkringen, 55A och den visade sig vara trasig. Bytte den igår kväll och nu funkar trimmet som det ska.

 

tack för hjälpen!

 

2 minuter sedan skrev Makro:

Härligt att du fick ordning på trimmet 😃

Det är bara roligt att kunna hjälpa till

Ja säkringar kan ju gå sönder eller lösa ut utan anledning. 
Men var uppmärksam på om säkringen löser ut igen, det kan ju vara så att trimpumpens motor går trögt och förbrukar mer ström än vad säkringen är dimensionerad för. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Ja säkringar kan ju gå sönder eller lösa ut utan anledning. 
Men var uppmärksam på om säkringen löser ut igen, det kan ju vara så att trimpumpens motor går trögt och förbrukar mer ström än vad säkringen är dimensionerad för. 

Tack det ska jag hålla koll på! Då är man lite förberedd på att man kanske ändå får byta pumpen längre fram!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev KimR:

Tack det ska jag hålla koll på! Då är man lite förberedd på att man kanske ändå får byta pumpen längre fram!

Kan nu vara ett annat elektriskt fel också.

Min hade också löst ut en gång, jag återställde den och glömde bort detta, tills nu... och det var tre-fyra år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev KimR:

Tack det ska jag hålla koll på! Då är man lite förberedd på att man kanske ändå får byta pumpen längre fram!

Ja och se till att drevets alla mekaniska leder och bussningar är väl infettade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute igår en sväng och åkte, trimmet funkar nu att tilta bra. Men det är som så att drevet sjunker snabbt när man kör.

 

Läste nån stans att det kan vara nån backventil i själva trimpumpen?

 

Vad tror ni? Har nån bytt sånna packningar i pumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag har läst någon tråd där man bytt oringar men jag minns inte om det var denna?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev KimR:

Tack jag ska prova detta!

 

Dock verkar deras webshopp (drevdelar.se) vara stängd fram till 1 nov. Får bli ett vinterprojekt och se om det fungerar.

Ett råd från mig köp en ny pump istället, de där pumparna är skit faktiskt. Därför byttes de ut, husen pallar inte för trycket och blir ovalt. Byter du tätningar så funkar det ett tag, för att sedan börja trilskas igen. Med de nyare pumparna står drevet i ett år som du ställde det innan. Drevdelar har utbytespumpar med. De har en betydligt större oljebehållare. Detta är min erfarenhet och finns säkert de som tycker på annat vis. // Lycka till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådlån.

Undrar vilken pump jag har?

Båten är från 2003, drev och motor kan vara något år äldre.

Pumpen har en separat oljebeållare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Trådlån.

Undrar vilken pump jag har?

Båten är från 2003, drev och motor kan vara något år äldre.

Pumpen har en separat oljebeållare.

Ja men det är de nyare pumparna, de gamla satt på rödblockarna 290 A och så vidare, är svarta ser ut som en konservburk typ, fyller olja i pumpen direkt. du har den nya varianten med behållare och gul skruvkork till påfyllningen. Tror aldrig den tidigare pumpen hållt när en 43 as kompressor nyper till. Vet inte vilket år de gamla pumparna ersattes i drevproduktionen, men det kan jag kolla upp har hela pentas drevserie schematiskt om vad som förändrats under tid.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...