Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pseudonym

Hur långt?

Rekommendera Poster

Anytec 1221 spd drar ca 580l/h med 4x400 vid fulla spätt 72 knop enligt spec. Lär vara något liknande här. 
 

På en hundring? Blir nog knepigt att få alla snurror att starta med 6 liter soppa😅

 

Mvh,

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu kör och funderar på hur långt man kommer på sex liter så räcker sex liter i ungefär 36 sekunder.

 

72 knop är 72 M på en timme eller 0,02 distans på en sekund.

 

0,72 M för 100:- kronor alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev SkeppOhoy:

Anytec 1221 spd drar ca 580l/h med 4x400 vid fulla spätt 72 knop enligt spec. Lär vara något liknande här. 

Sjuk bränsleförbrukning på den. Drar som en större yacht i låga farter.

3,23 l/sjömil per motor vid 1000 rpm....

image.png.cf9043e0899f6fb33c35a032687168f2.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ju vara intressant att jämföra med exempelvis en Candela C-8, där jag (utan att alls ha räknat på det) kan tänka mig att man kommer bra många mil för en hundring...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min skuta tar sig i fem knop,

d v s fem sjömil på en timme, ca 1 mil på 0.8 liter diesel. 

 

Räkna om till en hundring får ni göra, själva. 

 

Detta om jag inte seglar. 

 

Har inget behov avatt ligga på topp😆

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Sjuk bränsleförbrukning på den. Drar som en större yacht i låga farter.

3,23 l/sjömil per motor vid 1000 rpm....

image.png.cf9043e0899f6fb33c35a032687168f2.png

Ser nu att det är kraftigt felräknat av Anytec/Mercury. Klantigt!

Förbrukningen borde vara från 3,2 l/sjömil vid 1000 rpm till 8 l/sjömil vid 7000 rpm.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknat och plottat från de två första tabellkolumnerna:

image.thumb.png.f314dcfa44c0c9b36aaa29c4f99c736e.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjukt sexigt detta, i rådande klimatkris och what not ska dom tjockskalligaste börja kriga i hur många hästkrafter FABRIKSTILLVERKAD FÄRDIGMOTOR som går att hänga på en styrpulpet. Visst hade en blivit imponerad om du hade byggt motorerna själv, men detta är ju bara nyrik pengaonani för Ica-handlare.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev brunsson:

Sjukt sexigt detta, i rådande klimatkris och what not ska dom tjockskalligaste börja kriga i hur många hästkrafter FABRIKSTILLVERKAD FÄRDIGMOTOR som går att hänga på en styrpulpet. Visst hade en blivit imponerad om du hade byggt motorerna själv, men detta är ju bara nyrik pengaonani för Ica-handlare.. 

 

Nja, även Polisen har fattat tycke för denna båttypen. Så det gäller väl att ha något som håller Polisen bakom? https://www.hamnen.se/artiklar/motor/marell-m15-sjopolisens-nya-monsterbat/

 

92CF9404-A295-4353-A57E-A6BDCA66CB80.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev pseudonym:

92CF9404-A295-4353-A57E-A6BDCA66CB80.jpeg

Snygg båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Nja, även Polisen har fattat tycke för denna båttypen. Så det gäller väl att ha något som håller Polisen bakom? https://www.hamnen.se/artiklar/motor/marell-m15-sjopolisens-nya-monsterbat/

 

92CF9404-A295-4353-A57E-A6BDCA66CB80.jpeg

Fast det där är ev D6 driven polisbåt för tjänstgöring i hela skärgården, gränsbevakning mm som är god för 45kn. Ursäktar om jag inte förstår poängen med ditt inlägg.. Fin är den dock, helt i min stil som delta-ägare ( 25fot, också med diesel, 30kn 0,8 i förbr) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev brunsson:

Sjukt sexigt detta, i rådande klimatkris och what not ska dom tjockskalligaste börja kriga i hur många hästkrafter FABRIKSTILLVERKAD FÄRDIGMOTOR som går att hänga på en styrpulpet. Visst hade en blivit imponerad om du hade byggt motorerna själv, men detta är ju bara nyrik pengaonani för Ica-handlare.. 

 

Vad har ICA-handlare med detta att göra 😞

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev excel319:

Vad har ICA-handlare med detta att göra 😞

Får ursäkta mig, trodde det var ett vedertaget begrepp i hela landet, men tänk nyrik person som vill visa det, (ref https://www.expressen.se/dinapengar/har-ar-ica-handlarnas-lyxliv-beter-sig-som-lottovinnare/

 

Nu ser jag inte vilken modell av D6 Polisen valt, men ponera 2 st D6 435 så är förbrukningen med max gas ca 162L/h, dvs 1/5 av en Anytec med ovan spec. redigerat ovan enligt kommentarer nedan. 

Redigerad av brunsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev brunsson:

Får ursäkta mig, trodde det var ett vedertaget begrepp i hela landet, men tänk nyrik person som vill visa det, (ref https://www.expressen.se/dinapengar/har-ar-ica-handlarnas-lyxliv-beter-sig-som-lottovinnare/

 

Nu ser jag inte vilken modell av D6 Polisen valt, men ponera 2 st D6 435 så är förbrukningen med max gas ca 81L/h, dvs 1/5 av en Anytec. såklart inget sagt om hastigheten då. 

Vill inte förstöra kärleken folk har till diesel men du glömde nämna att dina siffror är per snurra. Så om det hade varit möjligt med 4st D6 under durken i båten så blir det ca 325l/h, dvs hälften av Anytec 😃 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev brunsson:

Nu ser jag inte vilken modell av D6 Polisen valt, men ponera 2 st D6 435 så är förbrukningen med max gas ca 81L/h, dvs 1/5 av en Anytec. såklart inget sagt om hastigheten då. 

2 x 435 hk ger 870 hk, vilket är ca 54 procent av 1600 hk som 4 x 400 hk ger. Det motsvarar ungefär 4000-4500 varv i diagrammet, vilket ger ungefär 140-170 L/h. Räknar man om 81 liter diesel till samma volym i vikt för bensin blir det 90 liter bensin. Som lägst kanske 50 procent snålare för dieseln jämfört med bensinen. Även det låter högt, för skillnaden i verkningsgrad bör inte vara större än kanske 30 procent.

Alldeles oavsett, så är inte 81 L/h för dieselmotorerna en femtedel av det fyrmotoriga monstrets förbrukning vid samma effekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev raol:

2 x 435 hk ger 870 hk, vilket är ca 54 procent av 1600 hk som 4 x 400 hk ger. Det motsvarar ungefär 4000-4500 varv i diagrammet, vilket ger ungefär 140-170 L/h. Räknar man om 81 liter diesel till samma volym i vikt för bensin blir det 90 liter bensin. Som lägst kanske 50 procent snålare för dieseln jämfört med bensinen. Även det låter högt, för skillnaden i verkningsgrad bör inte vara större än kanske 30 procent.

Alldeles oavsett, så är inte 81 L/h för dieselmotorerna en femtedel av det fyrmotoriga monstrets förbrukning vid samma effekt.

 

Ni har så rätt!

Förtydligat i mitt inlägg ovan. Sen ser vi det olika då jag menade på jämförelsen av båt vs båt som gjordes ovan. 
Tack för nyttig input!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev brunsson:

Får ursäkta mig, trodde det var ett vedertaget begrepp i hela landet, men tänk nyrik person som vill visa det, (ref https://www.expressen.se/dinapengar/har-ar-ica-handlarnas-lyxliv-beter-sig-som-lottovinnare/

 

Nu ser jag inte vilken modell av D6 Polisen valt, men ponera 2 st D6 435 så är förbrukningen med max gas ca 162L/h, dvs 1/5 av en Anytec med ovan spec. redigerat ovan enligt kommentarer nedan. 

Ja, tänk vad livet vore enkelt om det bara vore att starta en ICA-butik och bli miljonär. Att jag inte tänkt på det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev excel319:

Ja, tänk vad livet vore enkelt om det bara vore att starta en ICA-butik och bli miljonär. Att jag inte tänkt på det.

Precis, men det är nog för sent nu.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Annat var det på viggens tid när inte bränslepumparna orkade med vid fullt gaspådrag. 

När jag låg i lumpen förbrukade vi 18m3/h vid 35knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev excel319:

När jag låg i lumpen förbrukade vi 18m3/h vid 35knop.

Sprit? Eller va det bara öl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Wildeside:

Sprit? Eller va det bara öl

Eldningsolja 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Annat var det på viggens tid när inte bränslepumparna orkade med vid fullt gaspådrag. 

Lite som den ena av mina "sportbilar" innan jag bytte pump :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...