Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Patta

Mercruser 4,3L MPI larmar och dör sporadiskt

Rekommendera Poster

Behöver tipps på motorproblem.

En mercruser 4,3L MPI -06 som larmar summerlarm och sen dör lr ibland bara larmar och sen dör motorn snabbt i sån sekund.

Körde i 25 knop ikväll och det larmade och motorn dog, gick att starta direkt efter sen körde vi som vanligt och allt gick bra.


Har bytt tempgivaren.

Fin drevolja.

Motortryck ok.

Temp ok.

 

Blir galen av detta försökande, hoppas någon här sitter på bra tipps;)

mvh Peter Nynäshamn 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste koppla upp motorn för att se vilken givare som spökar.

 

Kan hagla förslag på vilka givare som "kan" spöka, men det blir dyrt att byta en efter en...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert läst om alla andra här på Mg som håller på att bli tokiga på mercruisers larm.Att motorn dör är ovanligt för larmet ska tvärtom dra ner motorn till tomgång vid allvarligt fel har jag för mig.Enda gången min motor stannat är när en stor huvudsäkring som sitter bredvid styrenheten var ”glappig”.Har för mig att det var säkringshållaren som var dålig o den gick inte att köpa utan ingick i kabelaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja för detta kan hända när man kör sakta efter 5 minuter eller efter en timme, jag finner ingen röd tråd, skit svårt.

kanske att koppla upp den vore ju bra, ska se om jag hittar någon kring nynäshamn som kan hjälpa mig…någon här kanske;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla de grova matarkablarna från batteri till motor. Jag var med en gång då pressningen av den kontakt som anslöt till motorn hade börjat släppa. Detta gav just dessa symptom. Motorn slocknade någon sekund, men startade i det fallet om i nästa ögonblick. Hände särskilt vid hög belastning som stort gaspådrag och/eller trimning av drevet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan styrboxen känna av gamla larm som ligger kvar efter man ex bytt tempgivaren och den inte fattar att den är bytt och behöver rensa felkoderna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...