Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Zonaxen

Köpråd - Yamarin 5920/59dc, Ryds 18 dc eller Uttern d55

Rekommendera Poster

Tjena! Kollar runt på lite mindre dc-båtar efter -00 och dessa tre tycker jag ser väldigt trevliga ut, men vad döljer sig bakom den fina fasaden?

Vilken tar vågorna bäst? 

Vilken är bäst utrustad? 

Servostyrning? 

Mest lättmekad? 

Osv osv. 

 

Rydsen kommer ju med inombordare mercruiser 3.0 som även återfinns i vissa Uttern d55, det för ju med sig en trevlig badbrygga/fiskebrygga och det är ju trevligt men finns ju nackdelar med inombordare med?

 

Yamarinen kommer bara med utombordare med allt vad det innebär men har ju 2 "badplattformar/ståplattformar" på varsin sida aktern. 

 

Så.. vilken av båtarna är mest båt för pengarna? 

Redigerad av Zonaxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen egen erfarenhet av båtarna du nämner men en DC i den klassen funkar bra med utombordare. Kommer man upp i storlek föredrar jag inombordare. 
Har erfarenhet av några olika Yamarin. De jag sett/kört/ägt har förstklassiga köregenskaper (för sin storlek) och fina detaljer.
Uttern har jag lite blandade erfarenheter av. En del är fina och en del skulle aldrig ha sålts. 
Ryds, ja det finns en tråd om en mycket besviken Ryds-ägare här på MG. Själv har jag ingen erfarenhet. 
 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är Ryds dåliga även för 15 år sen eller var det på 80-90-talet? 

 

Det tester har jag läst, klar fördel till Yamarin. 

Fler med åsikter eller erfarenheter? 🤔

Redigerad av Zonaxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på min tredje Ryds båt en Ryds 23 DC och är nöjd med Ryds som fabrikat. Läser man trådar här kan man se att några stycken har haft problem med bubblor i gelcoten. Ryds 18 har ju inombordare vilket har sin för och nackdelar. Som sagt jag tror du kommer bli mest nöjd med Yamarinen i valet mellan dessa 3 båtar. Men Uttern D55 och Ryds 18 är absolut inga dåliga val.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min Uttern D55 med Mercury 115 EFI i tio år och är supernöjd! Bara ett relä som behövts bytas på motorn på alla år :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Sagitario:

Jag har haft min Uttern D55 med Mercury 115 EFI i tio år och är supernöjd! Bara ett relä som behövts bytas på motorn på alla år :)

 

 

Hur är den i lite stökig sjö? Värderar högt stabiliteten och gången i vattnet. Kör en Crescent 495 HT nu och får lite ångest ibland när det kommer svallvågor 😂 Speciellt om man står stilla och fiskar på svaj. 

Den kommer gå i Karlskronas skärgård. 

Redigerad av Zonaxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga som helst problem. Kör med den i Stockholms skärgård varje sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sagitario:

Inga som helst problem. Kör med den i Stockholms skärgård varje sommar.

Har läst att bottenvinkeln är lite lägre på D55an men det kanske inte är märkbart? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en d55. Mycket glädje och humor skänkte den. En liten båt har sina begränsningar såklart. Jag hade oavsett skippat inombordare på så liten båt. Allt stuvutrymme försvinner ju. Dessutom mera svårskruvat. Jag hade en 90 hk mercury. Det räckte men inte mer än så om man skulle plana med fem vuxna ombord. Båtar med v-botten blir betydligt trevligare med trimplan för att justera sidled, dvs slippa luta när det blåser eller lastad.  Kolla att akterspegeln är plan där man monterar dessa för sitter det inte kommer du vilja ha sådana. Jag monterade själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 59DC är en fantastiskt fin båt. Går fint i sjön och tar vågor och svall mjukt för sin storlek. Utombordare vinner i alla lägen på en båt av den här storleken! 99% av dessa har en Yamaha på aktergaveln och de grymt pålitliga. Se till att den kommer med största motorn, dvs en 115hk, för den behövs om du har lite mer lastat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Yamarin 59DC, den båten har samma skrov som min Yamarin 5820/58BR med 21 graders bottenvinkel, klyver grövre sjö hyfsat, har kört i Vänern med min 5820 bowrider i 15 år och där går det rätt stygga vågor ibland:


Här med lite mer fartfylld körning:
https://drive.google.com/file/d/1Q_cxrWCP4saTk1ULwd-kUvu2TFAVOhoT/view?usp=sharing

Båten har funnits i rätt många år och borde gå få tag i beg, helst med Yamaha F115 4-takt som passar som handen i handsken på den båten, även 100 hk funkar nog rätt bra.
Finns säkert folk som tycker Yamarin 59DC inte är så bra och att det finns bättre köregenskaper på nyare båtar idag. Tänk då på att skrovdesignen har snudd på 20 år på nacken. Beror väl lite på vilka krav du har. En 5,7 metersbåt klarar ju inte hur grov sjö som helst och utrymmena är som de är.
Lycka till med ev. båtval.
/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bossee:

Hej,
Yamarin 59DC, den båten har samma skrov som min Yamarin 5820/58BR med 21 graders bottenvinkel, klyver grövre sjö hyfsat, har kört i Vänern med min 5820 bowrider i 15 år och där går det rätt stygga vågor ibland:


Här med lite mer fartfylld körning:
https://drive.google.com/file/d/1Q_cxrWCP4saTk1ULwd-kUvu2TFAVOhoT/view?usp=sharing

Båten har funnits i rätt många år och borde gå få tag i beg, helst med Yamaha F115 4-takt som passar som handen i handsken på den båten, även 100 hk funkar nog rätt bra.
Finns säkert folk som tycker Yamarin 59DC inte är så bra och att det finns bättre köregenskaper på nyare båtar idag. Tänk då på att skrovdesignen har snudd på 20 år på nacken. Beror väl lite på vilka krav du har. En 5,7 metersbåt klarar ju inte hur grov sjö som helst och utrymmena är som de är.
Lycka till med ev. båtval.
/Bo

Det är Yamarinen jag lutat mest mot hela tiden men vill ändå höra åsikter om de andra. 

 

Kraven är inte superhöga direkt, kommer som sagt från en Crescent 495 HT från 1980 typ så en 20-25 år nyare båt hade nog räckt rätt bra. Vill att den ska vara tyngre, stabilare och modernare, hade velat ha möjligheten att fara iväg till typ Öland och Utklippan om man hade vågat det med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Zonaxen:

Flipper 630 DC -02

Nått att ha? 

Absolut, mycket trevlig kvalitetsbåt. Gärna med en 4-takt som är större än 115 hk. Något rymligare än de du tittat på tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Bella 620 DC är lite intressant, tyvärr verkar det dock vara som med Yamarin 6110 att många fortfarande har 2-taktare. Det känns lite sådär när man köper en så pass "ny" båt eller? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-03 vid 17:35 skrev Zonaxen:

Även Bella 620 DC är lite intressant, tyvärr verkar det dock vara som med Yamarin 6110 att många fortfarande har 2-taktare. Det känns lite sådär när man köper en så pass "ny" båt eller? 🤔

Annars ser Yamarin 6110 också jävligt trevlig ut, förutom 2-taktaren 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zonaxen:

Annars ser Yamarin 6110 också jävligt trevlig ut, förutom 2-taktaren 🤔

Kom på nu att den ej har kapellgarage, ingen bra bad/fiskeplattform i aktern heller och ruffen tycker jag ser konstig ut så räknar bort den nu.. 

 

Är det nån som haft en porta potti/kemtoa i ruffen på nån av dessa? 

Redigerad av Zonaxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...