Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
johan44

Yamaha 40 4T går bra, men trögstartad

Rekommendera Poster

Jag har en 2014 Yamaha 40 hk som är ny för mig, den har gått 70 timmar och alltid varit på trailer. Den går fint på alla varv men jag måste köra startmotor en stund (i praktiken kanske max 20 sek) för att starta oberoende av kall, varm, stått still några sekunder eller 30 minuter. Tank och slang är nya och det är bra tryck i blåsan så bränsle finns. Tänker att den borde starta direkt. Nåt tips om vad jag kan kolla på först? mvh/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den borde starta direkt. Hör du om högtryckspumpen börjar jobba när du sätter på tändningen? Vad har du för startprocedur? Med en modern 4-taktare med EFI så ska du bara vrida om nyckeln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev johan44:

Tack för tips, låter rimligt. Inte en helt billig del...

Jag bara frågade om du hörde att pumpen började arbeta när du slog på tändningen, jag föreslog inte att pumpen var trasig.

Prova detta nästa gång du ska starta båten. Pumpa blåsan tills den blir hård, vrid om nyckel till tändningsläge ca 3 sek eller så länge du hör bränslepumpen arbetar. Slå av tändningen, och gör om proceduren 4 gånger (ink pumpning på blåsa).  Efter 4:e gången vrider du nyckeln till tändningsläge i 3 sek och sedan startar du. Detta är proceduren man brukar tillämpa när man ska mäta bränsletrycket på högtryckssidan, det säkerställer förhoppningsvis att du har rätt bränsletryck när du startar. Det kommer inte lösa problemet, men det kan utesluta andra felkällor om det skulle visa sig lyckosamt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev johan44:

Super, stort tack, det ska testas, återkopplar om hur det går!

En annan möjlig orsak kan vara att ett en av CKP sensorerna (vevaxellägesgivare) börjar ge upp. Det går att mäta sig till med en multimeter, men då måste man först skaffa servicemanualen så att man vet vilket intervall motstånd ska ligga inom.

Men börja med att kolla bränslesidan enligt tidigare förslag, en dålig fungerande bränslepump eller läckande reglerventil för bränsletrycket kanske kan ligga bakom felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälp. Har dålig karma just nu, du var inne och gav support när min andra motor krånglade också (suzuki 25) Jag har testat sekvensen med att pumpa osv nu. Det gav ingen skillnad i start och jag hörde knappt bränslepumpen. Nåt surrade i 2-3 sekunder men väldigt väldigt svagt ljud (hade huven på iofs) Ska den låta mer? Kan man utesluta nåt nu när det inte var lyckosamt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev johan44:

Tack för hjälp. Har dålig karma just nu, du var inne och gav support när min andra motor krånglade också (suzuki 25) Jag har testat sekvensen med att pumpa osv nu. Det gav ingen skillnad i start och jag hörde knappt bränslepumpen. Nåt surrade i 2-3 sekunder men väldigt väldigt svagt ljud (hade huven på iofs) Ska den låta mer? Kan man utesluta nåt nu när det inte var lyckosamt?

Ja, verkligen dålig karma. En så pass ny Yamaha borde fungera felfritt.

Inget konstigt med att bränslepumpen bara avger ett svagt ljud.

Det hade varit lättare att utesluta något om testresultatet hade varit det omvända tyvärr.

 

Om du vill fortsätta felsöka själv så skulle jag;

1, Testa kompressionen under startsekvensen för att se om den kommer upp i kompression som vanligt redan efter 3-4 vevhusvarv eller om det tar längre tid att bygga upp tillräcklig komp.

 

2, Kolla timingen under start. Den brukar vara ställd till ett fixerat värde vid start, runt 5° BTDC borde det vara. Exakt värde framgår av motorns Servicemanual.

 

3, Kolla motstånd på vevaxellägesgivarna. Även detta framgår av Servicemanualen.

 

För ovanstående felsökningar krävs, kompressionsmätare, multimeter, timing light, servicemanualen och framförallt en del tid. Det kostar en slant,  runt 1000kr för ovannämnda artiklar. Sannolikheten att du hittar felet kanske är 50%. Om du gillar att mecka så lär det vara lärorikt, annars hade jag lämnat in motorn till närmaste Yamaha verkstad för felsökning. 

 

Redigerad av Craycoat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla tips. Det blir att lämna in motorn till en yamahaverkstad inom rimligt avstånd med bra recensioner. Närmaste verkstad testade jag nyss med min suzuki, det verkar gå sisådär... 😉 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade startproblem på min F40 EFI 2009 så var det högtrycksbränslepumpen som behövde bytas. Hade tur att det låg en återkallelse på den pumpen som tidigare ägare hade missat, så Yamaha stod för bytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-03 vid 08:57 skrev johan44:

Stort tack för alla tips. Det blir att lämna in motorn till en yamahaverkstad inom rimligt avstånd med bra recensioner. Närmaste verkstad testade jag nyss med min suzuki, det verkar gå sisådär... 😉 

Hur gick det med detta har du lämnat in motorn än? Och tidigare nämnd återkallelse på högtryckspumpen kan ju vara värt att kolla upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips! Båten är i sjön och går att köra, även om det inte är så kul när det inte funkar som det ska. Siktar på att få in den på en bra marina nån gång under vintern när de har tid, båten står ju på trailer... Återkopplar när det händer nåt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling, Yamahaverkstaden bytte batteri. Trots att startmotorn snurrade ok och länge (fast jag vet ju inte hur raskt den ska snurra, ny motor för mig) så hävdar de att batteriet var uttjänt och att det ska funka nu. Hoppas på lätta starter till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-22 vid 13:12 skrev johan44:

Återkoppling, Yamahaverkstaden bytte batteri. Trots att startmotorn snurrade ok och länge (fast jag vet ju inte hur raskt den ska snurra, ny motor för mig) så hävdar de att batteriet var uttjänt och att det ska funka nu. Hoppas på lätta starter till våren.

Laddningen av tändspolarna sker med ström från statorn på din motor (alltså från laddning skapad när statorn roterar). D.v.s. så länge startmotorn roterar motorn i tillräcklig hastighet så borde uppstart av motorn inte påverkas. Det finns andra tändningssytem som använder direktström hämtad från batteriet, dessa blir mer känsliga för spänningsfallet som sker om startbatterier är dåligt.

Återkoppla hur det går i vår, hoppas att det är så enkelt som verkstan tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Craycoat:

Laddningen av tändspolarna sker med ström från statorn på din motor (alltså från laddning skapad när statorn roterar). D.v.s. så länge startmotorn roterar motorn i tillräcklig hastighet så borde uppstart av motorn inte påverkas. Det finns andra tändningssytem som använder direktström hämtad från batteriet, dessa blir mer känsliga för spänningsfallet som sker om startbatterier är dåligt.

Återkoppla hur det går i vår, hoppas att det är så enkelt som verkstan tror.

@CraycoatHåller med i allt, men tror du inte att det inte vara så att det är insprutningen som lägger av när spänningen sjunker. Optimaxmotorer är omvittnat väldigt petiga med batteriprestanda, men på dessa drar säkert insprutningen betydligt mer än på en standard EFI som denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev guestsson:

@CraycoatHåller med i allt, men tror du inte att det inte vara så att det är insprutningen som lägger av när spänningen sjunker. Optimaxmotorer är omvittnat väldigt petiga med batteriprestanda, men på dessa drar säkert insprutningen betydligt mer än på en standard EFI som denna.

Jo det kan nog mycket väl vara så att insprutningen påverkas av ett dåligt startbatteri. Spridarna brukar ha en krets som matas med batteriström. När spridaren ska öppnas så bryts kretsen av CDIn och då laddas spolen i spridaren och öppnar. Om batterispänningen minskar då startmotorn går så kan det säkert påverka spridarnas funktion. Högtryckspumpen drivs även den av batteriström, men jag tror inte att problemet ligger däri, då TS har provat att köra högtryckspumpen några gånger inför startförsök (alltså säkrat upp att bensintrycket var korrekt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...