Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
adam_

Ny septiktankspump

Rekommendera Poster

Tänker byta ut min manuella pump till en elektrisk.

Toan är en klassisk jabsco med manuell spolning.

klarar denna : https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Toalett_Sanitet/Septiktank_Avfallspump/SEPTIKPUMP_38MM_12V?id=04494

att pumpa ut septiktanksinnehållet eller behöver jag något som slår sönder ”skiten” innan den pumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Toan har med all sannolikhet en pump med inbyggd kvarn som finfördelar det du spolar ned.

Du har rätt om det är denna pumpen som du menar, det är en kraftig membranpump som man kan ha för nödtömning ut i havet, som då inte är tillåtet om man nu inte är ute på internationellt vatten.

Jag har en likadan, men jag behöll den manuella, så nu ligger dessa i serie med varandra och det fungerar bra, när jag då testat att tömma septiktankens innehåll långt utanför kusten på internationellt vatten, förstås.

Men du har väl förstås också en lagstadgad däcksgenomföring avsedd för,sugtömning av tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En manuell toa maler ju inte det som spolas, så jag tror @Georg_Ohm tolkade din text lite fel precis som jag först gjorde, att du skulle byta till elektrisk toa, men det var ju tömningspumpen du skulle byta 🙂

Jag har alltid kört med kvarn på både toa och tömningspump och har aldrig haft problem med stopp i ledningarna, sen anses ju membranpumpen som det länkades till vara mer driftsäker men om risken för stopp ökar kan jag inte säga.

I övrigt anser jag att toasystemet ska hållas så enkelt som möjligt med så få ventiler, förgreningar och annat som det bara går.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt om jag skrev lite svårtolkat, det var sent och ingen hade vägrat sova!

 

Men precis som du säger Makro så är det tömningspumpen jag ska byta och då undrar jag om det går med pumpen jag länkade när jag endast har manuell spolning och således inget som maler ner det i hela systemet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En manuell toa mal/finfördelar inte som en eltoa gör - som redan avhandlats. 

I länkade membranpump finns - enligt min mening - en viss risk att det kan fastna saker då du som sagt inte har något i kedjan som finfördelar. Du bör då egentligen ha en tömningspump med kvarn. Dessa är å andra sidan lite känsliga för torrkörning.

 

Edit: Återigen såg jag bara de 2-3 första inläggen när jag öppnade tråden och valde att svara, trots att flera tillkommit över en halvtimme innan. Irriterande.....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev adam_:

Tänker byta ut min manuella pump till en elektrisk.

Det känns ju som helt bortkastade pengar att skaffa en elektrisk tömningspump som inte ska/får användas, men jag tror det kommer att funka.

Risken är ju att en elpryl som inte används bara riskerar att "förfalla".

 

Vi har en manuell Jabsco-toa och en manuell membranpump och det har aldrig varit några problem att tömma toan innan vi började sugtömma 2012 och det borde det ju inte vara med en elektrisk membranpump heller.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det känns ju som helt bortkastade pengar att skaffa en elektrisk tömningspump som inte ska/får användas, men jag tror det kommer att funka.

Risken är ju att en elpryl som inte används bara riskerar att "förfalla".

 

Vi har en manuell Jabsco-toa och en manuell membranpump och det har aldrig varit några problem att tömma toan innan vi började sugtömma 2012 och det borde det ju inte vara med en elektrisk membranpump heller.

Beroende på var i landet man bor så kan man ju tvingas ut på internationellt vatten för att nödtömma ganska frekvent, så bortkastat behöver det ju inte vara 😏

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Beroende på var i landet man bor så kan man ju tvingas ut på internationellt vatten för att nödtömma ganska frekvent, så bortkastat behöver det ju inte vara 😏

Jo, det är lite glest längs norrlandskusten...

Screenshot_20210830-135925.thumb.jpg.9ee1cc3deee6002762281e4ef83d7a6e.jpg

 

Vid enstaka tillfälle kan det ju vara så att en anläggning är trasig och det är väldigt långt till nästa och då har elpumpen hunnit kärva ihop.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jo, det är lite glest längs norrlandskusten...

Screenshot_20210830-135925.thumb.jpg.9ee1cc3deee6002762281e4ef83d7a6e.jpg

 

Vid enstaka tillfälle kan det ju vara så att en anläggning är trasig och det är väldigt långt till nästa och då har elpumpen hunnit kärva ihop.

För att undvika pumphaveri kan man efter varje tömning fylla septiktanken med rent vatten som man sen tömmer med "nödtömningspumpen" för att motionera den och rensa slangar.
De föroreningar som skulle råka följa med då måste anses vara försumbara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev adam_:

Toaletten jag har är en https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Toalett_Sanitet/Toalett/BAT_WC_TWIST_LOCK?id=04242

 

du menar alltså att den maler skiten när man spolar så man inte behöver vara orolig att det fastnar i pumpen som du så fint hjälpte mig att länka till?

Självklart har jag däckstömning som prio-tömning!

 

5 timmar sedan skrev Makro:

En manuell toa maler ju inte det som spolas, så jag tror @Georg_Ohm tolkade din text lite fel precis som jag först gjorde, att du skulle byta till elektrisk toa, men det var ju tömningspumpen du skulle byta 🙂

Jag har alltid kört med kvarn på både toa och tömningspump och har aldrig haft problem med stopp i ledningarna, sen anses ju membranpumpen som det länkades till vara mer driftsäker men om risken för stopp ökar kan jag inte säga.

I övrigt anser jag att toasystemet ska hållas så enkelt som möjligt med så få ventiler, förgreningar och annat som det bara går.

 

5 timmar sedan skrev adam_:

Ber om ursäkt om jag skrev lite svårtolkat, det var sent och ingen hade vägrat sova!

 

Men precis som du säger Makro så är det tömningspumpen jag ska byta och då undrar jag om det går med pumpen jag länkade när jag endast har manuell spolning och således inget som maler ner det i hela systemet!

Ja jag misstolkande, ingen fara.

Men det är ju klart att skiten iallafall trycks ihop och blandas upp med spolvattnet, så den blir mer eller mindre viskös av en manuell pump, detta sker i ”struten”, backventilen alltså jokerventilen som sitter precis i utloppet på pumpen. Men det kan fastna hårda fekalier där och då blir det ingen pumpverkan.

Det är de elektriska som har en pump med kvarn.

 

4 timmar sedan skrev Mackey:

Det känns ju som helt bortkastade pengar att skaffa en elektrisk tömningspump som inte ska/får användas, men jag tror det kommer att funka.

Risken är ju att en elpryl som inte används bara riskerar att "förfalla".

 

Vi har en manuell Jabsco-toa och en manuell membranpump och det har aldrig varit några problem att tömma toan innan vi började sugtömma 2012 och det borde det ju inte vara med en elektrisk membranpump heller.


Ja man kan ju tycka att en sådan pump är skitdyr, och kanske o-nödig, om nu dessa uttryck tillåts i detta sammanhang.

Är väl egentligen en onödig utgift. Men jag har ju gjort sålunda då ute på Skagerack, halvvägs till Skottland... att jag tömt tanken under gång med hjälp av den elektriska pumpen. Annars måste man kommendera en besättningsmedlem ner under däck för att pumpa.

 

Men jag kanske har tappat bort mig i diskussionen, har du ingen däcksgenomföring för sugtömning nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har däckstömning men vill ha en elektrisk pump ifall den skulle behöva användas någon gång.

allt jag undrar är om en sån jag länkade till klarar av att pumpa ut skiten som aldrig gått genom en kvarn utan bara pumpats in i septin från den manuella toaletten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev adam_:

Jag har däckstömning men vill ha en elektrisk pump ifall den skulle behöva användas någon gång.

allt jag undrar är om en sån jag länkade till klarar av att pumpa ut skiten som aldrig gått genom en kvarn utan bara pumpats in i septin från den manuella toaletten..

När jag köpte den förra båten var det en manuell toa, samma som din, och en manuell membranpump, och det fungerade! Senare kopplades det en elektrisk i serie, samma som i nuvarande båt, det fungerade ennu bättre, och senare blev den en eltoa.

 

Så svaret på din fråga, ju det går att pumpa ut urin, fekalier och toapapper med en membranpump, även om det inte finfördelats i en kvarn.

Det blir ändå rätt så fördelat då det passerar jokerventilen, sedan luckras det upp ännu mer när det får skvalpa runt i septiktanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilken pump man använder, så fördelas korvarna som kan bli om man är hård i magen.

Det blir således inga korvar på stränderna, som den kvinnliga utredaren påstod. Vilket bl a låg till grund för tömningsförbudet. 

 

Oavsett, så spola aldrig ned typ våtservetter, bindor, tamponger o liknande. De kan sätta sig i kvarnen, om pumpen har sådan... 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte Hjertmans dyrare Marcerator septikpump, med stålkvarn. 

Artikelnummer: 4713-2, ca 2800 kr. 

 

Stänger av sig själv vid torrkörning, vilket jag aldrig gör i o f s. 

 

Den var det drag i!

 

Hade den billigare och svagare under 13 år.  

 

Drar ca 20 A, så ordentlig kontakteringar och 6 mm2 ledare krävs. Jag har ca 1.5 m till batterierna. 

Duger inte med enklare strömbrytare. 

Ska montera relä. 

 

Läste på forum att nån fått i just en våtservett, vilket pumpen inte klarade. 

Blev att fiska med en böjd ståltråd efter att ha lossat ingående septikslang efter däckstömning. 

Blev slaskigt ändå. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...