Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
1stPeregrine

En eller två VHF-antenner?

Rekommendera Poster

Jag har en Vhf-antenn som först går till Ais:en som har inbyggd splitter, sedan till en Ltc-splitter som delar till Vhf:en & radion. Detta fungerar bra men radion lider nog lite av allt innan den får signalerna.

Nu funderar jag på att skaffa en Vhf-antenn till för att sära systemen & då ge Ais:en en egen antenn eller skall jag lägga radion tillsammans med den istället för Vhf:en? 

Har tidigare haft separat antenn till radion men det har inte varit så himla bra.

Vad är bästa/smartaste lösningen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En antenn för radion och en för AIS:en, helt klart!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimalt, enligt min mening, är en antenn till varje ändamål. En till VHF, en till AIS och en till radion. Dessutom kanske man har en TV-antenn också. 
Min TV-antenn kan ta emot radio-sändningar också. Har dock kvar en separat radio-antenn men har funderat på att köra även radion på TV-antennen. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort tv-antennen tidigare så den vägen kan jag inte gå längre.

Det blir då att Ais:en får en egen antenn. Tidigare fungerade det mkt bra med Vhf & radion på gemensam antenn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade splitter mellan VHF antennen, VHF radion och vanliga FM-radion, kasst, särskilt på FM radion, sannolikt förlorade nog VHFen på det också.

Min AIS har en helt egen kombinerad GPS och VHF-antenn, och det fungerar bra!

Eller ”kombinerad” är nog fel ord, det är två ihopbyggda antenner med varsin kabel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en bra splitter fungerar det alldeles utmärkt att dela VHF och FM-radio. Procom har tex en modell som dämpar under 1dB på FM, som jag använt bl.a. i bilar där FM-stereon fått dela antenn med amatörradion /VHF/UHF. Men den är dyr. Mycket dyr (>1200:-).

 

Har nu just en LTC, så FM-stereon delar antenn med AIS - som du också tänkt. Enligt de som säljer LTC kan man läsa allt från "förlustfritt" (=teoretiskt omöjligt) till LTC:s egna datablad där dock förlusten är specad till mycket liten.

Jag har kontrollmätt dämpning och filterkarakteristik, och det finns exemplar som i alla fall kommer i närheten av LTC:s spec. Dvs fungerar bra. Men då det mesta av märket "LTC" bara är ommärkta och prisdubblade dussinvaror tillverkade i Kina, dessutom utan någon närmare kvalitetskontroll (jo, jag har erfarenhet), så är spridningen mellan enskilda exemplar tyvärr enorm. Men man har märkligt nog fått marin-ÅF med sig, trots att prylarna inte alls är så "marinanpassade" som man kan tro....

 

Kan du inte mäta upp filtret/splittern (och inte många har ju radiomätinstrument för det) eller inte tror dig ha tur, så undvik "LTC" - Lejon Trading Co. Eller köp direkt från Kina för en bråkdel av priset, så kan du köpa flera och hoppas någon fungerar....

 

OT:

En varning för "Smart-TV" från LTC. Operativet är en kinakopia av Android som inte är godkänt, varvid en rad appar och playtjänster helt naturligt inte fungerar. LTC skyller på TV4 m.fl., men problemet är alltså deras produkt. Man får dock med flera förinstallerade appar, varav ett flertal ryska....😦. Inte heller HDMI-ingången är fullt kompatibel med standarden, och har stora problem med t ex Google Chrome och liknande mediaenheter.

Men visst är menyer på svenska. Tro dock inte att det borgar för någon användbarhet. En av de största tabbarna är 5V-matningen till aktiv antenn. Den menyn kommer man nämligen inte åt om det inte redan finns en kanallista i TV:n. Men hur skall man kunna ha en kanallista innan man fått antennen att funka, för vilket man behöver få på 5V-matningen ?!?!?  Jo, man får köra igång TV:n hemma mot en annan antenn som inte kräver 5V, första gången. Hur tänkte LTC här ?  Inte alls....😒.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Har nu just en LTC, så FM-stereon delar antenn med AIS - som du också tänkt. Enligt de som säljer LTC kan man läsa allt från "förlustfritt" (=teoretiskt omöjligt) till LTC:s egna datablad där dock förlusten är specad till mycket liten.

Jag har kontrollmätt dämpning och filterkarakteristik, och det finns exemplar som i alla fall kommer i närheten av LTC:s spec. Dvs fungerar bra. M

Jag har ingen utrustning eller kompetens att mäta dämpningen, det hade varit intressant att se dämpningsgraden, men tänker att då det fungerade bra tidigare utan Ais på slingan så går jag tillbaka till så det var. Min Ltc splitter har flertalet år på nacken & Stockholm radio har inte klagat på mina sändningar tidigare, men i år var det lite brus enligt dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Stockholm radio har inte klagat på mina sändningar tidigare, men i år var det lite brus enligt dem.

Tänk på att en splitter som dämpar signalen gör det för att den är missanpassad i frekvens/impedans till sändarsignalen.

 

För en mottagare som t ex FM-stereon blir det "bara" sämre mottagning som resultat och inget riskerar att gå sönder. Men för AIS/VHF (om det är den porten som är kass) innebär det alltså inte bara lite sämre räckvidd i mottagning, utan även att sändaren riskerar att fara illa. Ungefär som att den sände mot en rejält missanpassad antenn, och det är ju något man normalt inte skulle acceptera.

Nu är en räckviddskoll som du gjort rätt subjektiv, men om det verkligen är så att du är brusigare p.g.a. sämre kräm ut från VHF-sändaren via splittern så far sändaren garanterat illa.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en LTC-splitter som jag tog bort. Nu är det ju svårt att lyssna på SR ändå i Bohuslän, sändarna är svaga och det finns en del geologiska grejer av i huvudsak gnejs och granit vägen.,  berg uppe på öar och fastland...

 

Nu blev det en Clarion ”marinradio” den har inte trafikinformation, och man kan hålla displayen avstängd när radion är qvstängd men fortfarande ansluten till elsystemet.

 

Men litet ot, har sändaren i Kungshamn stängts ned? 
Vi låg på Hållö (nästan ensamma) en natt, och det gick inte att lyssna på riksradion, visserligen skall ju kungshamnssändaren sända horisontalpolariserat, min antenn pekar rakt upp, https://www.teracom.se/privat/Support/frekvenstabeller-radio/ men jag tycker ändå man borde hört någontingen, Det är fri sikt från Hållö in till Kungshamn, och uppskattningsvis kanske max 2M... men det var tyst på de angivna frekvenserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det var en LTC-splitter som jag tog bort. Nu är det ju svårt att lyssna på SR ändå i Bohuslän, sändarna är svaga och det finns en del geologiska grejer av i huvudsak gnejs och granit vägen.,  berg uppe på öar och fastland...

 

Nu blev det en Clarion ”marinradio” den har inte trafikinformation, och man kan hålla displayen avstängd när radion är qvstängd men fortfarande ansluten till elsystemet.

 

Men litet ot, har sändaren i Kungshamn stängts ned? 
Vi låg på Hållö (nästan ensamma) en natt, och det gick inte att lyssna på riksradion, visserligen skall ju kungshamnssändaren sända horisontalpolariserat, min antenn pekar rakt upp, https://www.teracom.se/privat/Support/frekvenstabeller-radio/ men jag tycker ändå man borde hört någontingen, Det är fri sikt från Hållö in till Kungshamn, och uppskattningsvis kanske max 2M... men det var tyst på de angivna frekvenserna.

1. Har du mobiltäckning så är det väl enklare att bara lyssna via en mobil. Jag lyssnar bara "analogt" på radio i bilen. Hemma och i båten är det via mobilen.

2. Jag får in Kungshamns-mastens frekvenser i Hunnebo, så den är nog aktiv, men förmodligen har de kraftigt sänkt sändareffekten, eftersom P1 (som alltid är styvmoderligt behandlad av SR och Teracom) är brusig eller försvinner helt inne i Hunnebo, när jag kör nere i samhället. Så var det inte förr. Och P4 (som verkar vara SR/Teracoms älsklingsbarn och alltid tilldelas absurda sändareffekter) får jag oftast in Brudaremossens sändare (101.3) och inte den lokala (100.9).

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

1. Har du mobiltäckning så är det väl enklare att bara lyssna via en mobil. Jag lyssnar bara "analogt" på radio i bilen. Hemma och i båten är det via mobilen.

2. Jag får in Kungshamns-mastens frekvenser i Hunnebo, så den är nog aktiv, men förmodligen har de kraftigt sänkt sändareffekten, eftersom P1 (som alltid är styvmoderligt behandlad av SR och Teracom) är brusig eller försvinner helt inne i Hunnebo, när jag kör nere i samhället. Så var det inte förr. Och P4 (som verkar vara SR/Teracoms älsklingsbarn och alltid tilldelas absurda sändareffekter) får jag oftast in Brudaremossens sändare (101.3) och inte den lokala (100.9).

 

Vi är nu mer ot...

Kan det vara så att sändaren är riktad så att man inte sänder ut över havet?

 

Jo nya radin har blåtand, så det är lätt att koppla upp telefon eller surfplatta, om man nu har kontakt med internet och har surf kvar på simkortet...

 

Men två VHF antenner, tja det ser ju fräsigt ut på en del större motorbåtar, med en sb- och en bb-antenn om båda kopplas till VHFradion över en sån där box jag glömt namnet på så kan man ju få riktverkan åt olika håll. 
Men på dessa båtar är antennerna vinklade omkring 10° bakåt, och då båten gräver ned sig i

sjön, många förstår inte nyttan med trimplan, så minskar ju räckvidden en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vi är nu mer ot...

Kan det vara så att sändaren är riktad så att man inte sänder ut över havet?

Kan inte tänka mig annat än att de har rundstrålande antenner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man ha så lång räckvidd som möjligt så ska man ju sträva efter att antenn står så rakt upp det går. Har man då en båt som gräver ner akter så bör ju antennen i så fall lutas framåt, ser inte lika coolt ut. Förr när man körde PR 27Mhz så kopplade jag ihop två antenner med ett vanligt T-stycke och sedan fick man trimma antenn och kabel med en swr mätare. Jag fick en jäkla skjuts på signalen i foronets längdriktning.

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Elegancej:

Ska man ha så lång räckvidd som möjligt så ska man ju sträva efter att antenn står så rakt upp det går. Har man då en båt som gräver ner akter så bör ju antennen i så fall lutas framåt, ser inte lika coolt ut. Förr när man körde PR 27Mhz så kopplade jag ihop två antenner med ett vanligt T-stycke och sedan fick man trimma antenn och kabel med en swr mätare. Jag fick en jäkla skjuts på signalen i foronets längdriktning.

//Janne

Nja....Verkligheten är lite mer komplicerad än så. HF (0-30MHz) har en annan vågutbredning och beter sig lite annorlunda än VHF, så den jämförelsen bör nog lämnas därhän.

 

Men på höga frekvenser (marin VHF t ex, som tråden gäller) är polarisationen viktig, dvs att antennen vänds på samma håll som den man kommunicerar med samt att strålningsloben skall peka så rundstrålande som möjligt. Varken upp i himlen eller ner i vattnet. Så på den punkten håller jag med att antennen bör sitta så vertikalt som möjligt - om det är VHF (däremot sänder SR t ex i allmänhet horisontellt när det kommer till FM rundradio).

 

I alla fall i teorin. För i praktiken har dock en "grundantenn" av typ 1/4-vågsantenn med jordplan eller 1/2-vågsdipol utan (=typiska VHF-antenner max 1,5m långa) väldigt stor vertikal strålningslob. Så om antennen lutar 20-30° gör det nästan ingenting på effektiviteten. Tänk en "donut", vars genomskärning syns till höger (horisontellt till vänster och vertikalt till höger):

bild.png.86ef5e00091eb4a2db72216f5a29a8df.png

Ett passivt antennsystem som har "förstärkning", t ex en längre antenn för VHF (stackad 5/8 eller liknande), får det alltid genom att loben koncentreras. Dvs trycks ihop i vertikalled på en "pinne" (plattare "donut"), eller riktas åt ett visst håll (Yagiantenn, typisk TV-antenn). Kan vara jättebra om man vet vartåt det man vill nå ligger, men på en båt är det oftast dumt. T ex en segelbåt har ingen nytta av en antenn med förstärkning, då loben ju är känslig för lutningen och får inte vara för smal.

Men en förkortad antenn är heller inte bra. En VHF-antenn på 20cm kan kanske verka smidigt, men då den egentligen är våglängdsmässigt för kort blir den inte riktigt lika effektiv som sina "lagom" långa kusiner. Visserligen lite mer rundstrålande. Kompromisser som vi får leva med på t ex handapparater, där en antennpinne på en halvmeter eller mer vore opraktiskt.

 

När det gäller att koppla ihop antenner med T-stycken o.s.v.:

Man KAN stacka antenner på det sättet, men det kräver i så fall exakt och specifikt avstånd mellan dem beroende på vilken riktverkan man vill ha. Och det man vinner på gungorna förlorar man på karusellerna, dvs i en riktning där antennerna hamnar "efter varandra" riskerar man istället få total utsläckning (i synnerhet på VHF där antennavståndet handlar om någon enstaka m). I dessa sammanhang och användningsområde (VHF på en båt) är det helt förkastligt.

 

Sedan kan/skall man inte använda vanliga kablar och parallellkoppla med T-stycke på det sättet som beskrivs, det krävs lite mer avancerat för inte förlora mer än man vinner. Att mäta SWR med ett enkelt instrument kan också vara är bedrägligt i en sådan uppsättning, då det kan visa olika på olika ställen utefter kabeln och t.o.m. ok - utan att det är bra för det. Och det som tar stryk är sändaren.

 

Men bland "27MHz-folket" fanns många myter som så småningom blev sanningar. En sådan var också att "italienarna" körde med våldsamt hög uteffekt och därför hördes så störande starkt. Hade man haft lite kunskap om vågutbredning hade man förstått att det var andra saker som spelade in (gynnsamt avstånd för studs m.m.). Italienarna hade f.ö. samma uppfattning om oss Skandinavier ..;)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...