Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Norska gränsen på vatten och inreseregler

Rekommendera Poster

Jag kollade runt på eniros sjökort nyss och hamnade efter en stund i Idefjorden. Då blev jag nyfiken på hur gränsen går mellan länderna just där, och hur den ligger i förhållande till broar, grundområden och andra hinder.

 

I stort sett kom jag fram till att det är svårt, kanske omöjligt, för en större båt att färdas från havet in till Idefjordens nord-sydligt orienterade del i öster, utan att passera gränsen. I alla fall som svensk intill fyren Svarte Jan, där gränslinjen går vid den gröna pricken som markerar sexmeterslinjen. Inget djupgående som ställer till det för de flesta fritidsbåtar, men med marginal för sjöhävning och vattenstånd kan de med tre meter få bekymmer.
Vid broarna vet jag inte hur det ser ut när det gäller fundamenten, för det visar inte sjökorten, men "farlederna" (de som markeras med rött och grönt ljus) ligger helt och hållet på svenskt vatten för den nya Svinesundsbron.

 

Inget inreseförbud från Norge till Sverige föreligger, så från svensk sida händer förstås inget. Men hur kan norska myndigheter tänkas agera? Kommer kystvakten med patrullbåt och haffar en och sen är man inlåst i karantän i Norge i tio dygn? Eller är det först när man kliver iland på norsk mark som det är en fråga för myndigheterna? Och vad kan tänkas gälla för en stackars norsk som tuffar ut med snekken och åker ett tag på svenskt vatten vid en bropassage? Har de formellt sett åkt till Sverige och tvingas till samma inlåsning som de som anländer med bil?


Ska för sakens skull tillägga att jag inte har några som helst intentioner att själv besöka Norge, nu eller i framtiden. Deras hantering av mänskliga rättigheter i samband med pandemin har gjort att jag för alltid kommer att förakta dem.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...