Jump to content
Wednesday 27 October 2021
2715e

Biltemas inpeller

Recommended Posts

Är det fler än jag och min kompis som har märkt att Biltemas inpellerar har blivit sämre de senaste åren.

Har kört 2 till 3 år med samma inpeller förr och när man bytte så såg inpellrarn bra ut, i år fick jag kokande motor efter ca 400Nm.

spacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.png

DSC_0412.JPG

DSC_0412.JPG

Har det funnits tillräckligt med kylvatten hela tiden? 

Tätt intag / sil... 

18 minuter sedan skrev Hybro:

Tätt intag / sil... 

Ja det ser ut som om den har gått torrt.

Inte märkt någon försämring av deras impellrar, vare sig de senaste åren eller åren innan. Kört med Biltemas i 20 år.

Men som sagt - den impellern ser ut att ha gått torrt och blivit varm. Håller med @Hybro i frågan - något som blockerat intaget ?  Eller glömt öppna kylvattenintaget en eller flera gånger under dessa 400nm ?

• Like 1

Har du möss i  kylsystemet, det ser som om något gnagt på den?

/B

• Haha 1

2 timmar sedan skrev Hybro:

Tätt intag / sil... 

Det har funnits kylvatten hela tiden, kompisens inpellrar i båda maskinerna var dåliga förra året.

Har själv kört Biltemas inpellrar i mer än 20 år men nu får det bli ett annat fabrikat.

Käns som att Biltema har bytt leverantör eller en annan gummiblandning.

• Like 1

Säkerligen en sån däringa miljö vänlig variant😅

• Like 1
  • Haha 1

45 minuter sedan skrev IngemarE:

Inte märkt någon försämring av deras impellrar, vare sig de senaste åren eller åren innan. Kört med Biltemas i 20 år.

Men som sagt - den impellern ser ut att ha gått torrt och blivit varm. Håller med @Hybro i frågan - något som blockerat intaget ?  Eller glömt öppna kylvattenintaget en eller flera gånger under dessa 400nm ?

För tillfället har jag en annan piratimpeller (och en original i reserv) och liksom @IngemarE har jag i många år haft Biltemas impellrar, men de första åren... ja sedan dom öppnat butik på Hisingen, kan ha varit runt 1999?? köpte jag en impeller som höll endast 99 M, och då jag oftast gick i 10 knop blev det väl drygt tio timmar, (många femknopsbegränsningar). Den impellern havererade i Kosterskärgården. men jag tror, vet inte, att Bt bytt leverantör sedan dess, detta har det ju också spekulerats i här på forumet tidigare. 

Hursomhelst, om man har original eller ej, så skall man ha minst en impeller med sig i reserv, samt lämpliga verktyg att byta denna med.