Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
2715e

Biltemas inpeller

Rekommendera Poster

Är det fler än jag och min kompis som har märkt att Biltemas inpellerar har blivit sämre de senaste åren.

Har kört 2 till 3 år med samma inpeller förr och när man bytte så såg inpellrarn bra ut, i år fick jag kokande motor efter ca 400Nm.

spacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.png

 

DSC_0412.JPG

DSC_0412.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det funnits tillräckligt med kylvatten hela tiden? 

 

Tätt intag / sil... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Hybro:

Har det funnits tillräckligt med kylvatten hela tiden? 

 

Tätt intag / sil... 

Ja det ser ut som om den har gått torrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte märkt någon försämring av deras impellrar, vare sig de senaste åren eller åren innan. Kört med Biltemas i 20 år.

 

Men som sagt - den impellern ser ut att ha gått torrt och blivit varm. Håller med @Hybro i frågan - något som blockerat intaget ?  Eller glömt öppna kylvattenintaget en eller flera gånger under dessa 400nm ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möss i  kylsystemet, det ser som om något gnagt på den?

/B

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Har det funnits tillräckligt med kylvatten hela tiden? 

 

Tätt intag / sil... 

Det har funnits kylvatten hela tiden, kompisens inpellrar i båda maskinerna var dåliga förra året.

Har själv kört Biltemas inpellrar i mer än 20 år men nu får det bli ett annat fabrikat.

Käns som att Biltema har bytt leverantör eller en annan gummiblandning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev IngemarE:

Inte märkt någon försämring av deras impellrar, vare sig de senaste åren eller åren innan. Kört med Biltemas i 20 år.

 

Men som sagt - den impellern ser ut att ha gått torrt och blivit varm. Håller med @Hybro i frågan - något som blockerat intaget ?  Eller glömt öppna kylvattenintaget en eller flera gånger under dessa 400nm ?

För tillfället har jag en annan piratimpeller (och en original i reserv) och liksom @IngemarE har jag i många år haft Biltemas impellrar, men de första åren... ja sedan dom öppnat butik på Hisingen, kan ha varit runt 1999?? köpte jag en impeller som höll endast 99 M, och då jag oftast gick i 10 knop blev det väl drygt tio timmar, (många femknopsbegränsningar). Den impellern havererade i Kosterskärgården. men jag tror, vet inte, att Bt bytt leverantör sedan dess, detta har det ju också spekulerats i här på forumet tidigare. 

 

Hursomhelst, om man har original eller ej, så skall man ha minst en impeller med sig i reserv, samt lämpliga verktyg att byta denna med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...