Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Roger_J

Slirande framväxel 280 DP drev

Rekommendera Poster

Hej! efter ca 300 sjömil med nya båten så har drevet börjat slira på fram växeln. Vad jag har läst så är det växelkonan (skjuthylsan) som är dålig. Någon som har instruktioner hur man byter denna? åtragningsmoment / sprängskisser

 

Mvh /// Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

300 timmar låter som en kort tid. Jag fick ett liknande problem med mitt DPH-drev som hade gått 600tim och fick en kommentaren att den borde hållit i 700h. Där tog det 20 sek innan framväxeln lades i. Jag hade tänkt att fixa det själv och köpte lämplig manual. Det finns till och med Youtube-klipp som visade hur man skulle göra. Men det krävs den del specialverktyg och man skulle chimsa in dreven med kontrastvätska. Kändes lite för komplicerat.

Så jag ändrade mig och lämnade in den till Marinteknik Torslanda. Eftersom det är lämpligt att packa om drevet när man ändå tar isär den drog hela kostnaden iväg på 20kSEK. Då ingick den årliga servicen och vinterförvaring. Halva kostnader var materialet. 

 

280DP är kanske billigare i material. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev anuba:

300 timmar låter som en kort tid. Jag fick ett liknande problem med mitt DPH-drev som hade gått 600tim och fick en kommentaren att den borde hållit i 700h.

Nu hade ju TS kört 300 sjömil med sin nyinköpta båt och inte 300 timmar och dessutom kan ju drevet ha varit kört åtskilliga timmar innan dess eftersom det var länge sedan 280 DP tillverkades 🙂

I Pentas verkstadshandbok står ju utförligt hur man gör om du hittar den, annars finns ju en del klipp på Youtube som redan nämnts.

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo drevet är ju från -81 så det är garanterat inkört :) blir att försöka få tag i en rep handbok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. För att byta växelkona behöver man inte shimsa några kugghjul. Man bör slipa ur konorna med gamla konan. OBS att övre muttern på stående axeln  är vänstergängad.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej. För att byta växelkona behöver man inte shimsa några kugghjul. Man bör slipa ur konorna med gamla konan. OBS att övre muttern på stående axeln  är vänstergängad.

Ingemar

Behövs inga specialverktyg för detta?

Måste man ta bort drevet från båten?

Redigerad av Roger_J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett verktyg att sätta splinesaxeln i vid demontering och montering av muttern men det går att klämma fast axeln i ett skruvstäd med mjukbackar.

Det går att ta bort överhuset utan att ta av hela drevet.

Observera vilka åtdragningsmoment som gäller!

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lyfter gammal tråd. Kan även en sliten kona vara orsaken till att båten inte kommer upp i planing, utan den varvar och vibbrerar vid acceleration ? Jag fick information från varvet att denna bör bytas ut. Kan det vara det som är felet eller hur yttrar sig felet?

 

Redigerad av Alicia1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Alicia1:

Lyfter gammal tråd. Kan även en sliten kona vara orsaken till att båten inte kommer upp i planing, utan den varvar och vibbrerar vid acceleration ? Jag fick information från varvet att denna bör bytas ut. Kan det vara det som är felet eller hur yttrar sig felet?

 

Ja så kan det vara.

Men det kan även vara så att det är propellern som slirar i sitt nav.

Och vibbarna kan ju även orsakas av en skadad propeller, som då inte kan ge full kapacitet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proppen och axeln verkar intakt, Blir beställa nya delar och be till nån där uppe att något varv kan hjälpa mitt i semestern😲

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-09 vid 09:45 skrev Alicia1:

Lyfter gammal tråd. Kan även en sliten kona vara orsaken till att båten inte kommer upp i planing, utan den varvar och vibbrerar vid acceleration ? Jag fick information från varvet att denna bör bytas ut. Kan det vara det som är felet eller hur yttrar sig felet?

 

Jag skulle tro att det är navet i propellern som släppt. Om det skulle vara konan som slirar konstant, skulle det inte hålla länge.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-07-09 vid 11:55 skrev Georg_Ohm:

Ja så kan det vara.

Men det kan även vara så att det är propellern som slirar i sitt nav.

Och vibbarna kan ju även orsakas av en skadad propeller, som då inte kan ge full kapacitet.

Fick samma svar från varvet jag va i kontakt med i dag, proppen slirar i navet.  Prova och byt. Så nu måste jag få tag i B5 proppar för att prova. Konan till växeln har inget med detta fel att göra. 

 

Redigerad av Alicia1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Alicia1:

Fick samma svar från varvet jag va i kontakt med i dag, proppen slirar i navet.  Prova och byt. Så nu måste jag få tag i B5 proppar för att prova. Konan till växeln har inget med detta fel att göra. 

 

B-serien har väl bytts ut med J-serie, där en av propellrarna är fyrbladig, och det är absolut ingen nackdel.

På en utombordare kan det ju vara enkelt att märka ut propellerns position i förhållande till muttern i centrum med en rits eller tuschpenna… du borde ju kunna göra ungefär likadant, rita eller rista ett sträck från noskonen ända fram mot den inre propellern, ja då kan du ju iallafall se om den yttre har slirat. Iallafall i teorin..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Alicia1:

Fick samma svar från varvet jag va i kontakt med i dag, proppen slirar i navet.  Prova och byt. Så nu måste jag få tag i B5 proppar för att prova. Konan till växeln har inget med detta fel att göra. 

 

Var håller du hus? Jag har reservproppar B5 eller B6 liggandes om du vill låna för prov? Skicka Dm 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha monterat ”nya” B5 proppar kvarstår problemet!! Hade hoppats på att det va det som va felet,. Båten beter sig likadant med att den segar sig sakta och ansträngt upp till planing. Tror mer på något i drevet då motorn går och låter bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...