thomasx 4 Posted August 28, 2021 Denna typ av travare, gör den någon skillnad mot en utan hjul? Man har ju fortfarande delen som löper i likrännan. Share this post Link to post Share on other sites
raol 1,652 Posted August 28, 2021 Fast delen som löper i likrännan är ju "avlastad" när hjulen ligger emot. Såna används väl när man har fullängdslattor, som kan ge ett avsevärt tryck in mot masten. Hjulen minskar friktionen. 2 Share this post Link to post Share on other sites
thomasx 4 Posted August 28, 2021 Är det verkligen så att det enbart bli ett ortogonalt tryck in mot masten när man hissar/revar seglet, och varför blir det i så fall så? Share this post Link to post Share on other sites
McLasse 696 Posted August 28, 2021 (edited) 1 timme sedan skrev thomasx: Är det verkligen så att det enbart bli ett ortogonalt tryck in mot masten när man hissar/revar seglet Nej. Edited August 28, 2021 by McLasse Tog bort en lite väl generaliserad förklaring. Share this post Link to post Share on other sites
thomasx 4 Posted August 28, 2021 Så då är vi tillbaka på ursprungsfrågan. Gör den någon skillnad med en vanlig travare? Hur stor skillnad i så fall? Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 3,508 Posted August 29, 2021 9 timmar sedan skrev thomasx: Så då är vi tillbaka på ursprungsfrågan. Gör den någon skillnad med en vanlig travare? Hur stor skillnad i så fall? Ser raols svar. De är absolut nödvändiga vid fullattor. De gör stor skillnad vid en fullängdslatta, men i princip ingen skillnad om det inte är fullängdslattor. 1 Share this post Link to post Share on other sites
sajjen 193 Posted August 29, 2021 Jag har fullattor i storseglet, som förvisso är litet på en Johnson 26. Vad skulle jag vinna på att byta till travare med hjul? Share this post Link to post Share on other sites
raol 1,652 Posted August 29, 2021 3 minuter sedan skrev sajjen: Jag har fullattor i storseglet, som förvisso är litet på en Johnson 26. Vad skulle jag vinna på att byta till travare med hjul? Om du lätt kan dra upp och få ner seglet: inget alls! Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 3,508 Posted August 29, 2021 48 minuter sedan skrev raol: Om du lätt kan dra upp och få ner seglet: inget alls! Nja… Den avlastar bl a också de brytkrafter som uppstår av fullängdslattan när man seglar, vilket minskar risken för skador på likrännan i masten. Share this post Link to post Share on other sites