Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gausafeten

Isolering på sitsarna.

Rekommendera Poster

Tjo.

 

Har nu blivit med gammal aluminiumbåt.

Aluminium är kallt att sitta på!

 

När den var ny hade den någon svart tunn isolering limmad på sitsarna. Nån som vet vad sånt heter och var man kan få tag på det?

Kollade på en nyare buster vid bryggan och den hade något annat material ungefär som ett tunt liggunderlag medan min har något som mera ser ut som halkskyddstejp, fast i hela mattor.

 

Vilket som hade funkat för min del. Det ska sitta i en öppen styrpulpetare så det ska inte ta åt sig fukt och vara lätt att torka bort måsskiten ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Gausafeten:

Tjo.

 

Har nu blivit med gammal aluminiumbåt.

Aluminium är kallt att sitta på!

 

När den var ny hade den någon svart tunn isolering limmad på sitsarna. Nån som vet vad sånt heter och var man kan få tag på det?

Kollade på en nyare buster vid bryggan och den hade något annat material ungefär som ett tunt liggunderlag medan min har något som mera ser ut som halkskyddstejp, fast i hela mattor.

 

Vilket som hade funkat för min del. Det ska sitta i en öppen styrpulpetare så det ska inte ta åt sig fukt och vara lätt att torka bort måsskiten ;)

 

Dynor i vinyl med stoppning borde funka. Vattentäta och mjuka. Lätta att torka av. Däremot vet jag inte om de tål att alltid ligga framme i solljus utan att bli stela och spricka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som sitter (har suttit) där är ju en knapp millimeter tjocka och fastlimmade. Nått sånt hade jag velat ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du verkligen en knapp millimeter? Inte en knapp centimeter då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä precis, det är bara en tunn matta på ca en millimeter. Den är ju itne mjuk utan mer som lite sandpapprig, fast med gummikorn istället. typ.

 

Tror jag sett liknande på gamla skidliftar.

Men det måste inte vara exakt samma, bara med samma funktion. Så om inte liggunderlag hade varit så attans hala hade det funkat att limma dit såna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta Buster och låtsas att gummiduken på din Buster fått duken förstörd och se om de kan tala om var du hittar ny. Nu har du kanske ingen Buster, men det behöver du ju inte erkänna...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo hittar jag inget annat får jag kolla med båthandlarn, men jag vill nog inte veta kvadratmeterpriset på bustertillbehör :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av mina första inlägg på MG handlade om gummimaterial till tofter.

 

Då kostade "bustertofternas" material 420:- kr/m2 på Kuntse.

 

Nu ville du ju inte ha riktigt det materialet, men de kan säkert ha något lämpligt om du pratar med dem.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte detta till en Buster. För säkerhets skull lade jag på lösningsmedelsbaserat kontaktlim på tofterna innan jag satte dit EVA-mattan. Det har nu suttit ute i två år och funkar bra.
https://www.wish.com/search/eva teak

Både WISH.COM och en del andra från Kina har nu priser inkl. svensk moms. Då kan heller inte posten kräva in sina 75:- för tullhantering, och leveransen blir snabbare.

Så här blev det:
 

EVA.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Ett av mina första inlägg på MG handlade om gummimaterial till tofter.

Då kostade "bustertofternas" material 420:- kr/m2 på Kuntse.

Kuntze hade jag glömt bort, har varit bort från det här för länge :) 420 per kvardrat är fullt acceptabelt, det är ju inte så mycket som går åt, max 2 meter skulle jag tro, beroende på rullbredder och såntdär.

 

7 timmar sedan skrev Seawolf:

Jag köpte detta till en Buster. För säkerhets skull lade jag på lösningsmedelsbaserat kontaktlim på tofterna innan jag satte dit EVA-mattan. Det har nu suttit ute i två år och funkar bra.

Jag är lite skeptiskt till EVA-skum som material till sitsar, jag tycker det är lite för ömtåligt men jag ska definitivt ta en titt till nästa gång jag är i en butik som säljer sånt.

 

Läste i en tråd här på forumet om en som hade problem med att det färgade av sig, det låter lite märkligt men jag är för dålig på kemin för att riktigt förstå hur blandningen av PE och PVC beter sig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Gausafeten:

Kuntze hade jag glömt bort, har varit bort från det här för länge :) 420 per kvardrat är fullt acceptabelt, det är ju inte så mycket som går åt, max 2 meter skulle jag tro, beroende på rullbredder och såntdär.

 

Jag är lite skeptiskt till EVA-skum som material till sitsar, jag tycker det är lite för ömtåligt men jag ska definitivt ta en titt till nästa gång jag är i en butik som säljer sånt.

 

Läste i en tråd här på forumet om en som hade problem med att det färgade av sig, det låter lite märkligt men jag är för dålig på kemin för att riktigt förstå hur blandningen av PE och PVC beter sig.

 

 

EVA är en förkortning av Etylen-vinyl acetat. Biltema säljer teakfärgad variant, där kan du kolla in det.

https://www.biltema.se/bat/teakdetaljer/teakplankor/eva-teak-2000045592

 

Wikipedia beskriver EVA utförligt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene-vinyl_acetate

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Yogamatta där jag behöver lite "mjukt". Har fått byta en ggn (4 1/2 år):

 

image.png.9bc60d7e8b2e8b8d9963d0191e3563e7.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...