Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
magnuslarsson

Växel funkar ej MD5 volco penta

Rekommendera Poster

Hej  

 

Hämtade min nyinköpta sunwind 26 idag. Körde 20 min sedan lät set som metallgnissel och motorn stannade. Är en Volvo Penta MD5 från 1981. Motorn startar och går att gasa på tomgång. men får inte i växel. Dvs ingen fram eller backdrift  när jag knixar lite får jag ibland i backväxel men nör jag ska föra fram reglaget mot framdrift då antingen klonkar metallsjud som kuggar som ej går i vaeandra. Och den stannar. Eller så bara gasar den utan att ha fått i växel. Fråga: vad kan det vara. Växelhus som är paj? Kan man fixa när den är i sjön innifrån eller måstw den lyftas? Så tacksam för svar. Står i gästhamn ditbogserad. Någon som har tips på mek i stockholm som kan kolla? Mvh: Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev magnuslarsson:

Hej  

 

Hämtade min nyinköpta sunwind 26 idag. Körde 20 min sedan lät set som metallgnissel och motorn stannade. Är en Volvo Penta MD5 från 1981. Motorn startar och går att gasa på tomgång. men får inte i växel. Dvs ingen fram eller backdrift  när jag knixar lite får jag ibland i backväxel men nör jag ska föra fram reglaget mot framdrift då antingen klonkar metallsjud som kuggar som ej går i vaeandra. Och den stannar. Eller så bara gasar den utan att ha fått i växel. Fråga: vad kan det vara. Växelhus som är paj? Kan man fixa när den är i sjön innifrån eller måstw den lyftas? Så tacksam för svar. Står i gästhamn ditbogserad. Någon som har tips på mek i stockholm som kan kolla? Mvh: Magnus

Vad är det för backslag? MS?

Är det olja i backslaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först bör du kolla att inget fastnat i propellern. Om det inte är så har det hänt något i drevet. För att undersöka detta måste båten lyftas upp, och drevet demonteras. Har du tittat på oljestickan? Kanske har gamle ägaren glömt att fylla olja. Kan tänka mig att drevet håller 20 minuter utan olja innan det skär. Vilken otur du har. Det händer nästan aldrig något med S-drev. Speciellt inte när motorn bara lämnar 7,5HK. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  

 

Menar du oljestickan på drevet så kan jag se det först när båten är upptagen eller har jag fel? Förra ägaren va noga så tror han fyllde på drevolja som sig bör. Vet ej om det finns någon växelhusolja man ska kolla? Låter dum kanske men är första dagen med båten och inte haft en md5 innan. Att något fastnat ev i propeller...kan det leda till att det låta som att kuggar skär i varandra? Började mär jag gick från back till fram...skärande ljud sen stanna motorn. Sen startade jag och hade bra framdrift 15 min sen skärande ljud igen och motor stanna. Motorn stardade igen men sen fick jag aldrig någon växel att bita. Kan flytta reglaget och gasen ökar men som sagt ingen drift...känns som det inte hakat i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev magnuslarsson:

Menar du oljestickan på drevet så kan jag se det först när båten är upptagen eller har jag fel?

Du har fel 🙂 

Det sitter en liten oljesticka ovanpå drevet. 

82BB8349-FE74-42D9-9683-D43E4EB65C9B.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj ja där ser man. Dum fråga men var fyller man på? Och...tror du det kan hjälpa att fylla på eller är det kört dvs det har skurit? Va först bara problem från back till fram. Kan det va kuggar som pajat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev magnuslarsson:

Dum fråga men var fyller man på?

Samma ställe. 
 

6 timmar sedan skrev magnuslarsson:

Och...tror du det kan hjälpa att fylla på eller är det kört dvs det har skurit?

Du skall inte fylla på om det inte är för lite olja, så börja med att kolla nivån. Det är inte ens säkert att något HAR skurit. 
 

6 timmar sedan skrev magnuslarsson:

Va först bara problem från back till fram. Kan det va kuggar som pajat?

Vet ej. Det kan, som någon skrev, också vara något som fastnat i propellern. Eller så har det hänt något med växelföraren, eller växelvajern. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...