Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Vad heter en sådan där "batteriskyddare"?

Rekommendera Poster

Jag skall installera en färdig, eller modifiera någon modul som avskiljer batteriet om spänningen blir för låg.

Jag kan bara inte komma på vad en sådan krets heter, jag har sökt på "battery saver" men finner inget som kan passa i en båts tolvoltssystem.

 

Tacksam on någon kan berätta vad en sådan heter och var man kan köpa en färdig respektive någon gds-lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Rollen:

Sök på underspänningsskydd.

Underspänningsskydd.jpg

TACK!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skall installera en färdig, eller modifiera någon modul som avskiljer batteriet om spänningen blir för låg.

Mera teknik, mera problem!

Fast jag har ju samma funktion via solcellsregulatorn så man kanske ska inte ska "gnälla".

 

Har inte du den funktionen också?

Då kan du ju koppla ett relä eller en kontaktor på lastutgången så kan du bryta även stora förbrukare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Mera teknik, mera problem!

Fast jag har ju samma funktion via solcellsregulatorn så man kanske ska inte ska "gnälla".

 

Har inte du den funktionen också?

Då kan du ju koppla ett relä eller en kontaktor på lastutgången så kan du bryta även stora förbrukare.

Ok, skall titta på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skall installera en färdig, eller modifiera någon modul som avskiljer batteriet om spänningen blir för låg.

Jag kan bara inte komma på vad en sådan krets heter, jag har sökt på "battery saver" men finner inget som kan passa i en båts tolvoltssystem.

 

Tacksam on någon kan berätta vad en sådan heter och var man kan köpa en färdig respektive någon gds-lösning.

Seawolf, som skriver här ibland, sålde den här. https://www.batterybrain.co.uk/ Jag tycker det är toppen att inte behöva ha något dedikerat startbatteri. Onödig vikt till liten nytta. Nu kör jag 3*112AH rakt av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

Seawolf, som skriver här ibland, sålde den här. https://www.batterybrain.co.uk/ Jag tycker det är toppen att inte behöva ha något dedikerat startbatteri. Onödig vikt till liten nytta. Nu kör jag 3*112AH rakt av.

Jag skall kolla den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en billig solcellregulator, PWM, som sitter mellan batteri och förbrukare.

Den är inställd för att stänga ner förbrukare om spänningen sjunker för mycket.

Startkretsen ligger utanför den.

Den tål 30A enl kinesiska uppgifter och funkar bra. 

Kostade en dryg hundring på ebay.de 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tacksam on någon kan berätta vad en sådan heter och var man kan köpa en

Jag har en Victron smart battery protect som jag köpte på Amazon.se.

 

Jag har 65A-varianten men det finns modeller som klarar högre strömmar om det behovet finns.

 

Att den heter "smart" innebär bla att den går att konfigurera precis som man vill själv med en smarttelefon via bluetooth. Det kan vid en första anblick tyckas vara en löjlig nördfunktion men det är faktiskt väldigt praktiskt. Bla kan man ställa in spänningsnivåerna precis som man själv vill.

 

De här värdena går att påverka via appen Victron connect:

 

Screenshot_20210828-221746.thumb.png.9abc87dadcfc314489cfe4ff9738ed77.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och den skall jag också titta närmare på.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Och den skall jag också titta närmare på.

 

Man kan ladda ner Victrons app och gå in i ett demo-läge och se vad man kan ställa in med de olika inställningarna. Finns rätt

mycket faktiskt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kört 10 år med Battery-brain, funkade perfekt för oss med en virtuell battbank. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev excel319:

Seawolf, som skriver här ibland, sålde den här. https://www.batterybrain.co.uk/ 

 

7 minuter sedan skrev skippeer:

Kört 10 år med Battery-brain, funkade perfekt för oss med en virtuell battbank. 

Om jag inte minns fel har battery brain en ganska låg spänningsnivå för frånslag, under 12V.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev skippeer:

virtuell battbank

??? Vad är virtuell batteri bank?

Virtuell = skenbar, inte verklig

😉😉😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skenbar batteribank låter bra.

Virtuell/Logisk batteribank som består av startbatteri och förbrukningsbatteribank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft den funktionen i några år på min Ctek D250SA. Den fungerar jättebra så länge den inte används. ;)

I somras upptäckte jag visa knäppa beteende ifall lågspänningsskyddet aktiveras på grund trasiga batterier.

Då slås utgången av när strömmen överskred några ampere, när spänningen gick under 11.5V. Då försvann lasterna så att spänningen gick upp över 12.0V. Då slog systemet på igen efter några sekunder. Detta ledde till en kakafoni av telefoner som började och slutade att ladda.

 

Men om batterierna är hela men bara urladdade fungerar det säkert bättre och spänningen håller sig under påslagströskeln.
 

Ett tips är att inte koppla dieselvärmaren till skyddet. Den gillar inte plötsliga avstängningar. De flesta bränslevärmare har ett eget underspänningsskydd som stänger av värmaren lite långsammare. 

Redigerad av anuba
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev skippeer:

Skenbar batteribank låter bra.

Virtuell/Logisk batteribank som består av startbatteri och förbrukningsbatteribank.

Jag förstod vad du menade… 👍🏻

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...