Jump to content
Sunday 28 November 2021
DeO

AQ130 x2 i Coronet 26 Family

Recommended Posts

Hej, finns någon som har eller har haft en Coronet 26 Family med dubbla AQ130? Vår är av årsmodell -78 med 280-drev. Jag är intresserad av vad ni har för bränsleförbrukning och vad ni gjort för att sänka den? Jag har gjort uppskattning med hjälp av analoga bränslevisaren över längre sträckor. Vill skaffa en digital flödesmätare för säkrare mätning och momentan förbrukning. I 6,5 kn - 2600 v/min och endast en motor igång dras 1,6 l/nm, den andra uppfälld. I 17 kn - 4300 v/min med båda motorerna totalt 2,4 l/nm och i 20 kn - 4800 v/min 3,3 l/nm. 2 vuxna ombord, semesterpackning, fulla tankar. Är det rimliga siffror för 40 år gamla motorer? Jag ska testa lågfartsläget med båda motorerna igång, men tror inte jag kommer lägre än med en. Testdata från tillverkaren säger totalt 1,84 l/nm i 6,8 kn vid 2000 v/min båda motorerna igång. Motorolja byttes i våras. Tändning och förgasare är troligen inte justerade på länge, vad skulle det kunna ge? Skrovet är epoxi-behandlat, som i sig är bra, men jag tycker mig känna att ytan är lite sträv. Måla med lågfriktions bottenfärg? En sak som redan gett bättre ekonomi är viktfördelningen. Flyttade fram vikt i fören, som gav 1 kn bättre fart vid samma gaspådrag. Trimplanen är tyvärr ur funktion (det ena lossnat), ska åtgärdas i vinter. Drevens trimvinkel (tre fasta lägen) är injusterad till max lyft av aktern. Har inte powertrim. Propellertypen verkar vara den som är avsedd med tanke på att maxvarvet är 5100 enligt tillverkarens rekommendation. Finns fler aspekter? Luftfilter? 

Nja något hög är förbrukningen om du nu får ut rätt siffror på ditt sätt att mäta.

20kn vid 4800rpm känns lite lågt, når du maxvarv på 5100rpm om du ger fullt? och vad blir farten i så fall?

Är 4800rpm vid fullt skaft så har du helt klart något fel och förklaringen till hög förbrukning.

17 kn är för lågt för att båten helt ska komma upp ur vattnet, är det din marschhastighet?

Vilken Aq130 har du A,B,C eller D, för D är maxvarvet 5500rpm.

Tändning är A och O på en båtmotor, förtändningen är avgörande för att motorn ska ge den effekten som behövs, naturligtvis under förutsättningen att maskinen i övrigt är ok.

Tack, Gelis! Enligt instr.boken för AQ130D och 280-drevet verkar maxvarvtal vara 5100, som jag även uppnår vid ca 22 kn. Däremot nämns 5500 för snabba båtar över 30 kn. Se bild. Testdatan från båttillverkaren Botsved Boats, säger att ekonomiläget uppnås vid 16,7 kn - 3600 v/min - 1,93 l/nm. Dock verkar datan vara från -74 med 270D-drevet och 15” x 16”-propeller, så en annan konfiguration än på vår båt. 

0AFBDCE8-69EA-4F3F-B400-3B3EEF903091.jpeg

Posted (edited)

Jag tror att dina maskiner inte mår så bra, men bara tror. Ta ett kompprov och kolla tändningen så att vikterna i fördelarna slår ut fullt. Kommer inte ihåg exakt vilka grader och varvtal som gäller för AQ130 men går att googla på. Men någonstans 25-28° vid 2500-3500 rpm.

När det är kollat beroende på resultat så får man kolla vidare.
Kolla även vad det sitter för propellrar.

Då 26:an är ganska platt i baken så bör den göra mer än 22 kn med friska Aq130

Edited by Gelis

Tack, jag har fått ett namn på en mekaniker med lång erfarenhet av Penta-motorer som får titta på det hela. Tills dess är motorerna fullt tillräckliga. Just bytt limpa på den ena för att få tillr kylning. Båda är lättstartade och går jämt och fint. Bifogar tänddatan ur instr.boken. Läser i testet från 70-talet att vid 4800 varv 25,5 kn och 2,21 l/nm. 

4AC83C87-1A42-4AA5-A3DE-06E0759D8AA0.jpeg