Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DeO

AQ130 x2 i Coronet 26 Family

Rekommendera Poster

Hej, finns någon som har eller har haft en Coronet 26 Family med dubbla AQ130? Vår är av årsmodell -78 med 280-drev. Jag är intresserad av vad ni har för bränsleförbrukning och vad ni gjort för att sänka den? Jag har gjort uppskattning med hjälp av analoga bränslevisaren över längre sträckor. Vill skaffa en digital flödesmätare för säkrare mätning och momentan förbrukning. I 6,5 kn - 2600 v/min och endast en motor igång dras 1,6 l/nm, den andra uppfälld. I 17 kn - 4300 v/min med båda motorerna totalt 2,4 l/nm och i 20 kn - 4800 v/min 3,3 l/nm. 2 vuxna ombord, semesterpackning, fulla tankar. Är det rimliga siffror för 40 år gamla motorer? Jag ska testa lågfartsläget med båda motorerna igång, men tror inte jag kommer lägre än med en. Testdata från tillverkaren säger totalt 1,84 l/nm i 6,8 kn vid 2000 v/min båda motorerna igång. Motorolja byttes i våras. Tändning och förgasare är troligen inte justerade på länge, vad skulle det kunna ge? Skrovet är epoxi-behandlat, som i sig är bra, men jag tycker mig känna att ytan är lite sträv. Måla med lågfriktions bottenfärg? En sak som redan gett bättre ekonomi är viktfördelningen. Flyttade fram vikt i fören, som gav 1 kn bättre fart vid samma gaspådrag. Trimplanen är tyvärr ur funktion (det ena lossnat), ska åtgärdas i vinter. Drevens trimvinkel (tre fasta lägen) är injusterad till max lyft av aktern. Har inte powertrim. Propellertypen verkar vara den som är avsedd med tanke på att maxvarvet är 5100 enligt tillverkarens rekommendation. Finns fler aspekter? Luftfilter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja något hög är förbrukningen om du nu får ut rätt siffror på ditt sätt att mäta.

20kn vid 4800rpm känns lite lågt, når du maxvarv på 5100rpm om du ger fullt? och vad blir farten i så fall?

Är 4800rpm vid fullt skaft så har du helt klart något fel och förklaringen till hög förbrukning.

17 kn är för lågt för att båten helt ska komma upp ur vattnet, är det din marschhastighet?

 

Vilken Aq130 har du A,B,C eller D, för D är maxvarvet 5500rpm.

 

Tändning är A och O på en båtmotor, förtändningen är avgörande för att motorn ska ge den effekten som behövs, naturligtvis under förutsättningen att maskinen i övrigt är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Gelis! Enligt instr.boken för AQ130D och 280-drevet verkar maxvarvtal vara 5100, som jag även uppnår vid ca 22 kn. Däremot nämns 5500 för snabba båtar över 30 kn. Se bild. Testdatan från båttillverkaren Botsved Boats, säger att ekonomiläget uppnås vid 16,7 kn - 3600 v/min - 1,93 l/nm. Dock verkar datan vara från -74 med 270D-drevet och 15” x 16”-propeller, så en annan konfiguration än på vår båt. 

0AFBDCE8-69EA-4F3F-B400-3B3EEF903091.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att dina maskiner inte mår så bra, men bara tror. Ta ett kompprov och kolla tändningen så att vikterna i fördelarna slår ut fullt. Kommer inte ihåg exakt vilka grader och varvtal som gäller för AQ130 men går att googla på. Men någonstans 25-28° vid 2500-3500 rpm.

När det är kollat beroende på resultat så får man kolla vidare.
Kolla även vad det sitter för propellrar.

 

Då 26:an är ganska platt i baken så bör den göra mer än 22 kn med friska Aq130

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag har fått ett namn på en mekaniker med lång erfarenhet av Penta-motorer som får titta på det hela. Tills dess är motorerna fullt tillräckliga. Just bytt limpa på den ena för att få tillr kylning. Båda är lättstartade och går jämt och fint. Bifogar tänddatan ur instr.boken. Läser i testet från 70-talet att vid 4800 varv 25,5 kn och 2,21 l/nm. 

4AC83C87-1A42-4AA5-A3DE-06E0759D8AA0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu är motorerna inspekterade och kompr.prov taget. Den ena inom fabriksvärdena och den andra strax under, men helt ok enligt mekanikern. Jag tror att boven gällande fart och bränsleförbrukning är drevens trimvinkel. Nu har de stått i innersta läget, vilket gör att de inte varit vinkelräta mot vattenytan i planing. I helt utställt läge (tredje läget) kommer de att stå bättre med mer kraft i färdriktningen. Har läst att det kan skilja 15 % i fart vid samma gaspådrag och därmed bränsleåtgång. Och räknar man just 15 % så skulle man komma hyfsat nära referensvärdena för vår båt. Förgasare och tändfördelare ska även renoveras. Den enas stroboskopvärden varierade onormalt. För övrigt behöver kuggarna ses över på ena startmotorn alt. kransen på motorn, eftersom startmotorn inte tar vid första försöket. Startmotorn går runt men inte motorn. Kanske även beror på att startmotorns kugghjul inte slår till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang trimläget så ses vår båt på övre bilden i 17 kn, med dreven max infällda. Nedre bilden har jag hittat på nätet från samma båtmodell, men har ingen fart där. Känns som nedre planar bättre. 

79BC4610-1478-4273-AD74-50F2C8B2C917.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att din båt är inte uppe ur vattnet till 100%, 17 kn är för  lågt

Den nedre bilden har nog en fart på runt 20-25 kn

Prova att ställa dreven i mittersta hålet.

Men det kan ju vara en anledning till att dom sitter i innersta hålet. Motorerna, i det skicket dom är nu, orkar inte att få upp båten annars.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt ut hela fördelaren i resp motor till 123-ignition. Helt elektronisk tändning utan brytare och jox. Jag bytte på grabbens AQ170C och den lockade tillbaka nästan alla hästarna till stallet. Vi renoverade förgasarna också, vilket nog gjorde sitt till.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, vet du hur bytet till 123 påverkade bränsleförbrukningen? 
För övrigt ska sägas att på övre planingsbilden ovan (vår båt) saknas det ena trimplanet och det andra är uppfällt. Ska fixas i år. Träklossarna ska bytas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror som Gelis, att det går betydligt fortare på den undre bilden. Som sagt så är nog 17 knop precis på gränsen för att båten skall riktigt bra i vattnet, även om det sägs att de skall plana bra från 16 knop. Jag tycker i alla fall att båten går bättre i sjön om man trimmar ut drevet, i minsta motsjö går den rätt hårt i vågorna om man kör fullt intrimmat.

 

Aktersvall.jpg.df071b94dcb85689ccad71399d44a20b.jpg

Så här ser det ut bakom min båt i strax över 20 knop, jag har bara en maskin så bilden på aktersvallet är kanske helt utan värde i en jämförelse med din båt som har dubbla maskiner.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-27 vid 18:47 skrev DeO:

Intressant, vet du hur bytet till 123 påverkade bränsleförbrukningen? 
För övrigt ska sägas att på övre planingsbilden ovan (vår båt) saknas det ena trimplanet och det andra är uppfällt. Ska fixas i år. Träklossarna ska bytas. 

Jag vet faktiskt inte. Motorn gick knappt när vi köpte den och orkade inte plana.

Har renoverat den och började med orginalfördelaren, men kunde inte få den att gå riktigt på tomgång. Köpte en 123-fördelare, då jag tidigare bytt i min egna båt med 4.3 V6:a med mkt bra resultat, och då gick den som den skulle.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...