Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tuna_II

Laddning dubbla batteribankar med solcell och laddare

Rekommendera Poster

Hej.

 

Köpte båt för ett år sedan en TM 800.

Den hade några mindre el-problem som jag har fixat.

 

Båten har två separata batteribankar med två batterier på 84Ah vardera, inget specifikt startbatteri (detta kommer att installeras under vintern med skiljerelä).

 

Upptäckte nu under sommaren att bankerna drog tjuvström från varandra.

Dvs även om frånskiljaren på ena var av och den andra var på så sjönk spänningen i båda (kan finnas fler sådana kopplingar) vilket gjorde att vi höll på att bli kvar i lindökroken vilket iofs inte är fy skam 😊.

Lokaliserade ett problem och det var att solcellsregulatorn var kopplad till båda batterier via en förgrening i sockerbit, inga dioder vad jag kan hitta.

 

Nu funderar jag på att sätta in dubbla regulatorer till befintlig panel och en batteriladdare kopplad till landströmmen (som också ska få en uppgradering i vinter).

 

Nu undrar jag om (har letat i forumet men hittar inte detta i tidigare inlägg) jag kan koppla in så som jag tänkt enligt bild eller om någon har en bättre lösning.

 

Observera att alla komponenter (så som huvudsäkring (vet inte om den finns alls), länspump, matning till startmotor, generator mm) inte är med då jag inte gått igenom denna del av systemet till 100%.

 

Om jag ska använda endast den regulator som finns, vilka dioder ska jag använda då?

 

Tacksam för förslag.

/Mathias

image.png.f7a7663dd2d669e7bd8838bc99ef06d4.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste, och som allmänt anses vara det bästa, om man har ett separat startbatteri är att koppla ihop förbrukarbatterierna till en bank. Blir enklast så och ju mindre en bank dras ur desto längre håller batterierna. Det blir också lättare att koppla in solpanelen då eftersom man bara låter den ladda förbrukarbatterierna.

Jag har inte kollat så noga på ditt förslag eftersom jag anser att du "går över ån efter vatten" i den lösningen.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla solcellsregulatorn enbart till förbrukarbatterierna, startbatteriet behöver sällan laddas. Skulle  startbatteriet laddas ut, kopplar du tillfälligtvis ihop förbrukarbatterierna och startbatteriets pluspoler med en startkabel.

(Minuspolerna är ju redan ihopkopplade)

 

en sådan koppling du berättar om skallrar om att det är en klant som inte förstod sig på elsystemet, som kopplade. Dessutom tycker inte jag att man skall använda ”sockerbitar” ombord.

 

0DF4DCF8-B134-4279-84D6-3F60E499A0F8.thumb.jpeg.bc8fc3aa1276bfbf67a1e8420a0266c6.jpeg

 

Så kan det bli med sockerbitar....

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar.

 

2 timmar sedan skrev ChristerN:

om man har ett separat startbatteri är att koppla ihop förbrukarbatterierna till en bank

Som jag skrev så har jag inget "startbatteri". Detta skall lösas under vintern med ett till batteri och skiljerelä.

 

2 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag har inte kollat så noga på ditt förslag eftersom jag anser att du "går över ån efter vatten" i den lösningen.

Jag lade med kopplingen som ett diskussionsunderlag och utgick från det som är kopplat idag.

 

40 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Koppla solcellsregulatorn enbart till förbrukarbatterierna, startbatteriet behöver sällan laddas.

Som jag kanske lite luddigt skrev så är batteribanken både start och förbrukning. Startbatteri är något jag ska fixa under vintern.

 

För att summera: Koppla ihop båda bankerna till en och som jag även tidigare förstått så behöver inte startbatteriet någon extern laddning.

 

Kommer nog snart med ett mer komplett schema som diskussionsunderlag.😊

 

Och.... JA sockerbitar brukar åka över bord (miljöåtervinnas😉) när jag hittar dem.... Lödhylsor och krypslang med lim är mer min melodi.🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tuna_II:

Som jag skrev så har jag inget "startbatteri". Detta skall lösas under vintern med ett till batteri och skiljerelä.

Jo, jag såg att du skrev det men min poäng var att när du ska göra något åt din nuvarande lösning så är det bästa att sätta dit startbatteri, skiljerelä etc och, här är väl poängen, då blir din inkoppling av solpanel etc betydligt enklare än din ritning indikerar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är van annan typ av eldragning i annan typ av "fordon" genom mitt yrke med redundans, EMC/EMP-säkerhet mm så därför trodde jag att dubbla förbrukningsbankar och dubbla regulatorer (istället för en som kan ladda två bankar) var viktigt även här, det viktiga i båten är ju att få igång motorn så separat startbatteri med skiljerelä kommer under vintern när jag bygger om denna del. Den andra frånskiljaren hamnar på startbatteriet.

 

Då återstår nog bara en fråga innan jag under vintern river isär och kopplar om.
Brytaren som jag ritat in efter laddaren, behövs den på en modern laddare eller blir det hängslen och livrem igen.

 

Nej en fråga till är storlek på huvudsäkringar, till förbrukning och start? Mellan tummen och pekfingret. Jag har hört allt från 50A till flera hundra....

image.png.aad2b74ce501760622274e2393e95d5c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Tuna_II:

Nej en fråga till är storlek på huvudsäkringar, till förbrukning och start? Mellan tummen och pekfingret. Jag har hört allt från 50A till flera hundra....

Här är Sutars förslag på lämpliga säkringar baserat på kabeldimensioner.

 

image.png.f7152a0cef2b2af7c68af09bc5d5a56d.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ChristerN:

Jo, jag såg att du skrev det men min poäng var att när du ska göra något åt din nuvarande lösning så är det bästa att sätta dit startbatteri, skiljerelä etc och, här är väl poängen, då blir din inkoppling av solpanel etc betydligt enklare än din ritning indikerar.

Separat startbatteri SKALL man ha!

1 timme sedan skrev Tuna_II:

Jag är van annan typ av eldragning i annan typ av "fordon" genom mitt yrke med redundans, EMC/EMP-säkerhet mm så därför trodde jag att dubbla förbrukningsbankar och dubbla regulatorer (istället för en som kan ladda två bankar) var viktigt även här, det viktiga i båten är ju att få igång motorn så separat startbatteri med skiljerelä kommer under vintern när jag bygger om denna del. Den andra frånskiljaren hamnar på startbatteriet.

 

Då återstår nog bara en fråga innan jag under vintern river isär och kopplar om.
Brytaren som jag ritat in efter laddaren, behövs den på en modern laddare eller blir det hängslen och livrem igen.

 

Nej en fråga till är storlek på huvudsäkringar, till förbrukning och start? Mellan tummen och pekfingret. Jag har hört allt från 50A till flera hundra....

image.png.aad2b74ce501760622274e2393e95d5c.png

Du behöver ingen separat brytare till laddaren, moderna laddare har ju en diodskyddad utgång, och skall inte förbruka någonting egentligen, men jag ser på mina Ctek att det på några modeller finns en lysdiod som lyser även om det inte finns nätspänning/landström.

Risken med en brytare där på laddarens sekundärsida är ju den att man glömmer att slå på den när laddning skall ske.

Även solcellsregulatorn drar ju en liten ström, så då skulle ju den kopplas över samma brytare, men skippa det, jag vet ingen annan som kopplar bort dessa två, men under vinteruppställningen kan man ju koppla bort regulatorn såvida man inte har en genomskinlig presenning.

 

OM du nu vill ladda även startbatteriet från solcellerna, så kan du ansluta regulatorn till enbart startbatteriet, och då ha ett spänningskännande skiljerelä mellan start- och förbrukarbanken, detta kopplar ju då ihop batterierna när antingen generatorn eller solcellspanelen laddar...men av egen erfarenhet vet jag att det fungerar "så där" skiljerelät drar vid 13,3 volt, solcellsregulatorn kan börja ladda tidigare vid lägre spänning, beroende på dess inställning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Separat startbatteri SKALL man ha!

- - -

Nej, det är inte nödvändigt med separat startbatteri.

 

Jag har enbart en gemensam batteribank för start och förbrukning. Det finns fördelar med en "enbankslösning" så jag anser att man inte ska vara så kategorisk.

 

Det viktiga i båtsammanhang är att säkerställa att det går att starta motorn (svårt att bogsera igång en båtmotor 😉 ). I min elinstallation så har jag löst det med en lågspänningsbrytare (finns hos de flesta båteltillverkare såsom Victron, Mastervolt m.fl.). Om spänningen i batteribanken sjunker så det närmar sig kritisk nivå för motorstart så bryts anslutningen till samtliga förbrukare medan det finns batterieffekt kvar för att starta motorn. Med en sådan lösning så kan hela batteribanken utnyttjas för normalanvändning. Jag behöver inte släpa runt på ett startbatteri som enbart används till motorn. Under de nio säsonger jag haft denna batterilösning så har det hitintills aldrig hänt att lågspänningsbrytaren kopplat bort förbrukarna.

 

Enbankslösningen underlättar övrig installation genom att samtliga laddkällor (motorgenerator, nätströmsladdare och solcellsregulator) enbart behöver anslutas till en punkt och att all batterieffekt kan ersättas utan att det behövs skiljereläer för laddningen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Lintott:

Det viktiga i båtsammanhang är att säkerställa att det går att starta motorn (svårt att bogsera igång en båtmotor 😉 ). I min elinstallation så har jag löst det med en lågspänningsbrytare

Och då beror det på vilken motor man har. De flesta segelbåtar klarar sig nog med en sån lösning då de ofta har en mindre motor än de lite större motorbåtarna som kan kräva en hel del kraft som inte finns i ett halvladdat batteri.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Det blir att fixa till detta under vintern.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-27 vid 08:11 skrev Tuna_II:

 

image.png.aad2b74ce501760622274e2393e95d5c.png

Nu är det säkert bara en schematisk bild men ett litet påpekande i fall att...

Säkringen på kabeln mellan batteri och solregulator skall sitta nära batteriet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev McLasse:

Nu är det säkert bara en schematisk bild men ett litet påpekande i fall att...

Säkringen på kabeln mellan batteri och solregulator skall sitta nära batteriet.

Och det finns en markerad jordskena som visar anslutning till jord och minus. Jag gillar inte sådan beskrivningar. Jord är inte samma som minus i en båt. 
Koppla ihop MINUS i en MINUS-skena. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-28 vid 16:34 skrev ChristerN:
2021-08-28 vid 16:29 skrev McLasse:

Nu är det säkert bara en schematisk bild men ett litet påpekande i fall att...

Säkringen på kabeln mellan batteri och solregulator skall sitta nära batteriet.

Och det finns en markerad jordskena som visar anslutning till jord och minus. Jag gillar inte sådan beskrivningar. Jord är inte samma som minus i en båt. 
Koppla ihop MINUS i en MINUS-skena.

Ja detta är bara en schematisk bild för diskussion och inte en montagebeskrivning. Så viktig information mottages tacksamt så som att säkringens placeringen skall vara vid batteriet.

 

Om det nu heter jord, minus eller kanske eventuellt signaljord är ganska ovidkommande för kopplingens funktion. I de fordon jag jobbar med har vi fler benämningar för just jord/minus.

Så snälla sluta haka upp dig på petitesser. Vill jag ha en ritningsteknisk granskning går jag till min granskare på jobbet (hade jag visat denna hade han nog inte slutat skratta ännu....).

 

Nu är det tekniken för att koppla elen i båten som jag är ute efter.

Jag är mycket tacksam för alla svar som leder till en bättre inkoppling.

 

MVH

Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Tuna_II:

Om det nu heter jord, minus eller kanske eventuellt signaljord är ganska ovidkommande för kopplingens funktion. I de fordon jag jobbar med har vi fler benämningar för just jord/minus.

Och då är det väl bra om någon upplyser dig om att i båtar är det stor skillnad på minus och jord?

Kan bli väldigt fel om man tror att det är samma i en båt så, petitesser? Nej

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev ChristerN:

Och då är det väl bra om någon upplyser dig om att i båtar är det stor skillnad på minus och jord?

Okej.
 

Tack för alla svar.

 

Nu har jag den information som jag behöver för att påbörja min ombyggnad av batteribanken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/30/2021 at 8:20 AM, ChristerN said:

Och då är det väl bra om någon upplyser dig om att i båtar är det stor skillnad på minus och jord?

Kan bli väldigt fel om man tror att det är samma i en båt så, petitesser? Nej

Kan någon förklara lite djupare skillnaden på minus och jord? Eller hänvisa till någon källa för att lära mer, jag vill lära mig allt!.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/30/2021 at 8:51 AM, Tuna_II said:

 

Nu har jag den information som jag behöver för att påbörja min ombyggnad av batteribanken.

 

 

Eller så har du precis tillräckligt med självförtroende för att vara livsfarlig :) Skämt åsido så finns det alltid mer att lära. Den här kanalen på YT är guld värd: 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev coderbob:

Kan någon förklara lite djupare skillnaden på minus och jord? Eller hänvisa till någon källa för att lära mer, jag vill lära mig allt!.

Det är nog bättre att vi tar den diskussionen i en för ändamålet inrättad tråd, eller bygga på i en redan existerande diskussion.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Georg_Ohm said:

Det är nog bättre att vi tar den diskussionen i en för ändamålet inrättad tråd, eller bygga på i en redan existerande diskussion.

@Kane länkade till en tidigare tråd som går på djupet, det tackar vi för.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-03 vid 13:11 skrev coderbob:

Eller så har du precis tillräckligt med självförtroende för att vara livsfarlig :) Skämt åsido så finns det alltid mer att lära. Den här kanalen på YT är guld värd: 

HAHA... Jo så är det nog.... Ja el-bakgrund har jag men inte rätt vokabulär och detaljkunskap för just fritidsbåtar. I de fordon och båtar jag jobbar med i yrket drar vi jordflätor mellan chassi och lådor föra att bl.a. min ska störningar mm. 🙂

Jag ska kika på den YT-kanalen så att jag lär mig mer.

 

2021-09-03 vid 15:31 skrev coderbob:

@Kane länkade till en tidigare tråd som går på djupet, det tackar vi för.

Ska läsa igenom denna tråd så att jag får lära mig detta också.

 

Låt oss bli livsfarliga. 🤣

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...