Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
skippeer

Planering för att gå under bro med segelfrihöjd = masthöjd

Rekommendera Poster

I morgon är planen att ta ett kort ben mha en genväg innan regnet kommer.

Vi skall gå leden närmast Fyn under västra delen av Stora Bält broarna med segelfrihöjd 18 meter, vår mast är 16,70 m och överst sitter en VHF antenn på ett rejält rostfritt fäste totalhöjd 18 meter.

 

Som kontrollfreak dubbelkollar jag vad Svenska Sjöfartsverket anger om segelfrihöjd,  marginal kan vara 0,5 meter över medelhögvattenhöjd.

Vad blir vattenhöjden imorgon?

Kollade Navionics som visar graf för Slipshavn plus/minus 15 cm vilket är ett teoretiskt värde. Kollade DMI uppgift om Vandstand för närmsta mätstation vilket är Slipshavn.

 

B8637589-FF8F-4E6F-8E6C-D90728B7787A.png

4CBD22E1-96A3-486D-9A2D-6062856F0D80.jpeg

 

Räknar med att om vi går i mitten av brospannet så skall vi ha marginal även om ”vattenstand” är +59 cm över medelvattenhöjd.

 

Uppdatering: Nu inser jag att jag är lite ringrostig i hjärnan, det finns ytterligare en marginal mellan MSL och medelhögvattenhöjd på 0,6-1,2 meter (Sjöfartsverkets bild innehåller mycket bra info som tog tid för mig att smälta).

Nu känns det bättre 🙂

 

Behåller inlägget ifall det finns fler som funderar på bropassager.

63F2B698-A941-4E93-B857-246BD5C71C18.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska sjökort anger segelfri höjd över medelhögvatten. Hur mycket det är varierar från plats till plats.

 

Dessutom anges segelfri höjd till lägsta punkten inom den angivna delen av spannet. Om det är ett valv kan det mycket väl vara betydligt högre i mitten.

 

VHF-antennen böjer sig väl om ni mot förmodan skulle överlappa nån decimeter eller två...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luta båten så blir det mer marginal under bron:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minutes ago, per_62 said:

Luta båten så blir det mer marginal under bron:

 

Ok, och så kommer det en motorbåt som gör en svallvåg..

 

Filmen S.O.S Segelsällskapet demonstrerade denna möjlighet... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev skippeer:

VHF antenner av rostfritt böjer sig fint mot en bro,

proffsantenner med ”glasfiberhölje” lär gå av.

 

SCAN VHF74

https://www.scan-antenna.com/products/vhf74?gclid=CjwKCAjw1JeJBhB9EiwAV612y0hx1iMwipRaUpNpV85gptkGZW4evPfREtEHk5eQx59dXksKUSggQBoCKcIQAvD_BwE

Ja, jag har aldrig fattat varför folk skaffar såna där hårda antenner. Fyller ingen funktion, annat än att det möjligen ser "häftigt" ut... En böjlig stålpinne gör precis lika bra jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Ja, jag har aldrig fattat varför folk skaffar såna där hårda antenner. Fyller ingen funktion, annat än att det möjligen ser "häftigt" ut... En böjlig stålpinne gör precis lika bra jobb.

En rostfri pinne toppen på en segelbåtsmast ja, där kan du ha en kortare antenn eftersom den sitter högt.

Har du den bak på pulpit eller på taket på en motorbåt vill man ha en längre antenn och det får du med en glasfiberantenn som innehåller en spole.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

En rostfri pinne toppen på en segelbåtsmast ja, där kan du ha en kortare antenn eftersom den sitter högt.

Har du den bak på pulpit eller på taket på en motorbåt vill man ha en längre antenn och det får du med en glasfiberantenn som innehåller en spole.

Den fysiska längden har inget med den elektriska längden att göra (grovt sett). Vill man ha en längre antenn får man ha en längre "fot". Spolar brukar man använda för att elektriskt förkorta antenner.
Så nej, jag kan fortfarande inte se nåt skäl, annat än estetiskt, för att ha en stel antenn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är enbart fiskmåsar och @raol som ser antennen 16 meter upp i luften. Fiskmåsarna störs inte av att den har glasfiberhölje 🙂

 

Vid havssegling är VHF radion min livlina till land, ett stålspröt kommer att vaja i vinden/vågorna medans en glasfiberantenn är styvare och enligt radioproffsen skall det ge stabilare radiokontakt. Har inte mätt utan litat på rekommendationen.

 

Vid renovering och ombyggnad av riggen så jämförde jag förstärkningen för olika glasfiberantenner, valet föll på Scan VHF74, rätt eller fel nu sitter den där installerad av Riggarna.

 

Får erkänna att jag övertygades av en tysk båtgranne (med samma masthöjd) att gå via högdelen:

  • 7 dm högvatten
  • några knop medström mot bron
  • 2 meter höga vågor
  • 11-15 m/s rätt mot 18 meter bron, plattläns, byig vind & stora vågor med risk för uppskärningar
  • slör via högbron

Hjärnan sa att genvägen fungerar medans harhjärtat sa högdelen.

Hade det varit en go vind på 6-8 m/s hade jag valt genvägen och waypoints som föregående ägare lagt in i plottern.

 

Dagens segling var inget nöje, regnade flera timmar tidigare än lokal prognos.

Såg 3 segelbåtar på hela dagen, smarta seglare låg lugnt vid en brygga

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ "utanför boxen" för att komma under en låg bro (förutsätter nog lugnt vatten...).

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...