Jump to content
Sunday 28 November 2021
BL_BL

Byta limpor och knän?

Recommended Posts

Jag undrar ett par saker och jag är nybörjare så v.g ha tålamod med mig 😉

 

Har en MerCruiser 4.3L MPI inombordare. Den går fint. Vid en mindre åtgärd innan sommaren så sa firman som lagade det felet att de samtidigt noterade "läckage mot bockhorn från knä" och att det skulle vara lämpligt att åtgärda under vintern (denna firma är f.ö auktoriserad på MerCruiser).

 

1. Betyder detta per automatik att knä(n) är dålig(a) och behöver bytas eller är det packningar som är dåliga?

2. Hur många knä finns det på en sådan motor?

3. Hur många limpor finns på en sådan motor?

4. Om ett knä är dåligt så byter man samtliga samtidigt?

5. Om knä är dåligt så byter man limpor samtidigt?

6. Vad är rimligt att ett sådant jobb skall kosta beroende på delar osv.?

7. Finns det risk för följdfel och vad är "worst scenario"?

 

Tacksam för svar på ovan frågor 🙂

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev BL_BL:

 

1. Betyder detta per automatik att knä(n) är dålig(a) och behöver bytas eller är det packningar som är dåliga?

2. Hur många knä finns det på en sådan motor?

3. Hur många limpor finns på en sådan motor?

4. Om ett knä är dåligt så byter man samtliga samtidigt?

5. Om knä är dåligt så byter man limpor samtidigt?

6. Vad är rimligt att ett sådant jobb skall kosta beroende på delar osv.?

7. Finns det risk för följdfel och vad är "worst scenario"?

 

1. Man tar isär och kollar, är det sönderrostat så byter man.

2. Två

3. Två

4. I regel ja

5. Om rostigt, ja

6. 10 000-15 000:- plus jobb

7. Vatten i motorn, totalhaveri

 

Limpor o knä är förbrukningsvara, förr eller senare rostar dom sönder, byter man inte i tid får man byta motorn istället.

Men gör man en inspektion av packningsytorna så ser man hur illa det är.

Det är steg 1 sedan utgår man därifrån.

 

 

Edited by touchwood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack för ditt exakta svar! 😊

 

Har du rentav tips på firmor (din profil indikerar västkusten) som du anser vara bra på detta och gör det för en rimlig peng?

 

En annan sak också, om motorn går bra idag och man gör denna åtgärd under vintern så är det väl rimligt att det skall/bör vara lugnt sedan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev BL_BL:

 

En annan sak också, om motorn går bra idag och man gör denna åtgärd under vintern så är det väl rimligt att det skall/bör vara lugnt sedan?

Ja

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man har sötvattenkyld 4.3 MPI, behöver man fortsatt byta både limpor och knän? Hur långt in når sjövattnet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan skrev AndrewR:

Om man har sötvattenkyld 4.3 MPI, behöver man fortsatt byta både limpor och knän? Hur långt in når sjövattnet?

Det där beror på vilket system man har. Det finns halv respektive helsystem.

 

I helsystem ingår avgaslimporna i glykolkretsen men inte avgasknäna. Sitter en avskiljare mellan knä och limpa i det fallet. Dvs sjövattnet dumpas i knät. Dessa system kräver en större värmeväxlare för att klara av den extra värmen från avgaslimporna.

 

I halvsystem så dumpas sjövattnet i limporna och vidare ut genom knäna. Dvs ingen av avgasdelarna ingår i motorns glykolkrets.

 

Avgaslimporna i helsystem håller således längre, medans knäna har samma livslängd som i ett halvsystem.

 

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur vet man om man har en sötvattenkyld 4.3 MPI och hur kan man se om det är halv eller helsystem?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
10 minuter sedan skrev BL_BL:

Hur vet man om man har en sötvattenkyld 4.3 MPI och hur kan man se om det är halv eller helsystem?

Sitter en värmeväxlare (en stor tub med lite slangar på) om man har sötvattenkylning.

 

Vattendumpen från värmeväxlaren går via slangar direkt till avgasknäna vid helsystem

Vid halvsystem går dessa slangar till avgaslimporna istället.

 

Kan ju säga att det är viktigt att veta vad man har för kylsystem den dagen det är dax att vinterkonservera motorn. Skiljer markant på tillvägagångsätten mellan dessa system.

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-08-25 vid 19:09 skrev Gelis:

Det där beror på vilket system man har. Det finns halv respektive helsystem.

 

I helsystem ingår avgaslimporna i glykolkretsen men inte avgasknäna. Sitter en avskiljare mellan knä och limpa i det fallet. Dvs sjövattnet dumpas i knät. Dessa system kräver en större värmeväxlare för att klara av den extra värmen från avgaslimporna.

 

I halvsystem så dumpas sjövattnet i limporna och vidare ut genom knäna. Dvs ingen av avgasdelarna ingår i motorns glykolkrets.

 

Avgaslimporna i helsystem håller således längre, medans knäna har samma livslängd som i ett halvsystem.

 

Tack för bra och utförligt svar! Vad jag kan se har jag helsystem... Det går slang från värmeväxlare till knäna.

PXL_20210830_111027291.jpg

PXL_20210830_111129922.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy