Jump to content
Saturday 16 October 2021
Qetuop

Utombordare vinterförvaring/konservering

Recommended Posts

Hej! Min första vinter med en utombordare. Försökt läst på angående konservering och förvaring, men får inte något tydligt grepp om det. 

 

Med inombordare spolar man igenom med glykol, behövs något liknande i en utombordare? 

Något annat man ska tänka på? 

Vissa har skrivit allt ifrån att tömma på olja, smörja motorn, diverse sprayer i förgasare etc. Medan andra i princip sagt att den klarar sig om den är över vintern. 

Vad rekommenderar ni här? Tacksam för alla förslag och idéer!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag lämnar in min utombordare Mercury 115 EFI på service varje år efter säsong. De konserverar, byter motorolja, växelhusolja och kollar status på stift, kamrem och impeller. Betalar ca 3300kr för detta och tycker det är värt varenda öre.

Edited by Sagitario

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, det beror på vad du har för motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Lämna in utombordare för konservering? vill jag bli rånad åker jag till en storstad. Vi (jag och min far) har aldrig konserverat en utombordare, beroende på nyttjande grad och värde på motor:

 

Går motorn i sötvatten tiltar jag ner den och dränerar den, går den i saltvatten så kör jag den med färskvatten(spolmuff), några motorer har haft små förgasare, dessa kan trilskas om de ställs ner med handels bensin, blir avlagringar, så jag dränerar förgasarna.

 

Används sällan:

Kamrem var 10: år (tar en timme kostar några hundra)

Olja var 3 år:

Drev var 4:år

 

 

 Använda mer ofta:

Kamrem var 10:år

olja varje år

Drev vartannat.

 

Tändstift, filter, impeller och runt smörjning vid behov. (Man liksom tittar på delarna och gör en bedömning)

 

Sen har jag förståelse för att inte alla har kunskap, tid och ork. Eller att några är trygghetsnarkomaner.

 

Vad är det för motorn om man får fråga?

 

Edited by joelfrodin
Kane påminde om impeller

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev joelfrodin:

Lämna in utombordare för konservering? vill jag bli rånad åker jag till en storstad. Vi (jag och min far) har aldrig konserverat en utombordare, beroende på nyttjande grad och värde på motor:

 

Går motorn i sötvatten tiltar jag ner den och dränerar den, går den i saltvatten så kör jag den med färskvatten(spolmuff), några motorer har haft små förgasare, dessa kan trilskas om de ställs ner med handels bensin, blir avlagringar, så jag dränerar förgasarna.

 

Används sällan:

Kamrem var 10: år (tar en timme kostar några hundra)

Olja var 3 år:

Drev var 4:år

 

 

 Använda mer ofta:

Kamrem var 10:år

olja varje år

Drev vartannat.

 

Tändstift, filter och runt smörjning vid behov.

 

Sen har jag förståelse för att inte alla har kunskap, tid och ork. Eller att några är trygghetsnarkomaner.

 

Vad är det för motorn om man får fråga?

 

Impellerbyte är aldrig aktuellt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
56 minuter sedan skrev Kane:

Impellerbyte är aldrig aktuellt?

BRA! den glömde jag, måste säga att jag har bytt någon enstaka på utombordare men 10 år på en utombordare impeller verkar inte vara några problem, men en impeller på en inombordare klara sig inte länge, är väl kyleffekt kontra impellerstorlek som spökar antar jag.

Edited by joelfrodin

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev joelfrodin:

Lämna in utombordare för konservering? vill jag bli rånad åker jag till en storstad. Vi (jag och min far) har aldrig konserverat en utombordare, beroende på nyttjande grad och värde på motor:

 

Går motorn i sötvatten tiltar jag ner den och dränerar den, går den i saltvatten så kör jag den med färskvatten(spolmuff), några motorer har haft små förgasare, dessa kan trilskas om de ställs ner med handels bensin, blir avlagringar, så jag dränerar förgasarna.

 

Används sällan:

Kamrem var 10: år (tar en timme kostar några hundra)

Olja var 3 år:

Drev var 4:år

 

 

 Använda mer ofta:

Kamrem var 10:år

olja varje år

Drev vartannat.

 

Tändstift, filter, impeller och runt smörjning vid behov. (Man liksom tittar på delarna och gör en bedömning)

 

Sen har jag förståelse för att inte alla har kunskap, tid och ork. Eller att några är trygghetsnarkomaner.

 

Vad är det för motorn om man får fråga?

 

Är en Yamaha Autolube 70hk.

Förstår syftet med att lämna in på service, eller göra servicen själv. Men i syftet att konservera eller inte, behövs något göras? Den kommer stå utomhus, övertäckt såklart. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Qetuop:

Är en Yamaha Autolube 70hk.

Förstår syftet med att lämna in på service, eller göra servicen själv. Men i syftet att konservera eller inte, behövs något göras? Den kommer stå utomhus, övertäckt såklart. 

En Yamaha 2t är en mycket bra motor och relativt lättskött.

 

Konservering görs enkelt:

Kör motorn varm med sötvatten påkopplat

Spraya sedan konserveringsolja i förgasaren medan du kör ca 15-20 sekunder (den får gärna stanna av det).

 

Varje år:

Byte olja i växelhus

Infettning via smörjnipplar

Kontroll stift

Kontroll anoder

 

Vart 2-3 år:

Byte impeller

Byte stift

Byte anoder

 

Gör man detta kommer man långt och det är varken svårt eller särskilt dyrt. Slarv med anoder, körning med sötvatten påskyndar korrosionen som är det stora hotet mot dessa maskiner. Få om ens några har slitit ut dessa motorer mekaniskt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öppna tömningsskruven till förgasaren så bensinen i flottörhuset rinner ut. Brnsinen kleggar när den torkar. Och köp ny bensin till våren. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev AndW:

Öppna tömningsskruven till förgasaren så bensinen i flottörhuset rinner ut. Brnsinen kleggar när den torkar. Och köp ny bensin till våren. 

Jag brukar ha i stabilisator, glömde skriva det i mitt inlägg.

 

Gör man så eller som du skriver minskar man risken för problem…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy