Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Qetuop

Utombordare vinterförvaring/konservering

Rekommendera Poster

Hej! Min första vinter med en utombordare. Försökt läst på angående konservering och förvaring, men får inte något tydligt grepp om det. 

 

Med inombordare spolar man igenom med glykol, behövs något liknande i en utombordare? 

Något annat man ska tänka på? 

Vissa har skrivit allt ifrån att tömma på olja, smörja motorn, diverse sprayer i förgasare etc. Medan andra i princip sagt att den klarar sig om den är över vintern. 

Vad rekommenderar ni här? Tacksam för alla förslag och idéer!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnar in min utombordare Mercury 115 EFI på service varje år efter säsong. De konserverar, byter motorolja, växelhusolja och kollar status på stift, kamrem och impeller. Betalar ca 3300kr för detta och tycker det är värt varenda öre.

Redigerad av Sagitario

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det beror på vad du har för motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämna in utombordare för konservering? vill jag bli rånad åker jag till en storstad. Vi (jag och min far) har aldrig konserverat en utombordare, beroende på nyttjande grad och värde på motor:

 

Går motorn i sötvatten tiltar jag ner den och dränerar den, går den i saltvatten så kör jag den med färskvatten(spolmuff), några motorer har haft små förgasare, dessa kan trilskas om de ställs ner med handels bensin, blir avlagringar, så jag dränerar förgasarna.

 

Används sällan:

Kamrem var 10: år (tar en timme kostar några hundra)

Olja var 3 år:

Drev var 4:år

 

 

 Använda mer ofta:

Kamrem var 10:år

olja varje år

Drev vartannat.

 

Tändstift, filter, impeller och runt smörjning vid behov. (Man liksom tittar på delarna och gör en bedömning)

 

Sen har jag förståelse för att inte alla har kunskap, tid och ork. Eller att några är trygghetsnarkomaner.

 

Vad är det för motorn om man får fråga?

 

Redigerad av joelfrodin
Kane påminde om impeller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev joelfrodin:

Lämna in utombordare för konservering? vill jag bli rånad åker jag till en storstad. Vi (jag och min far) har aldrig konserverat en utombordare, beroende på nyttjande grad och värde på motor:

 

Går motorn i sötvatten tiltar jag ner den och dränerar den, går den i saltvatten så kör jag den med färskvatten(spolmuff), några motorer har haft små förgasare, dessa kan trilskas om de ställs ner med handels bensin, blir avlagringar, så jag dränerar förgasarna.

 

Används sällan:

Kamrem var 10: år (tar en timme kostar några hundra)

Olja var 3 år:

Drev var 4:år

 

 

 Använda mer ofta:

Kamrem var 10:år

olja varje år

Drev vartannat.

 

Tändstift, filter och runt smörjning vid behov.

 

Sen har jag förståelse för att inte alla har kunskap, tid och ork. Eller att några är trygghetsnarkomaner.

 

Vad är det för motorn om man får fråga?

 

Impellerbyte är aldrig aktuellt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Kane:

Impellerbyte är aldrig aktuellt?

BRA! den glömde jag, måste säga att jag har bytt någon enstaka på utombordare men 10 år på en utombordare impeller verkar inte vara några problem, men en impeller på en inombordare klara sig inte länge, är väl kyleffekt kontra impellerstorlek som spökar antar jag.

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev joelfrodin:

Lämna in utombordare för konservering? vill jag bli rånad åker jag till en storstad. Vi (jag och min far) har aldrig konserverat en utombordare, beroende på nyttjande grad och värde på motor:

 

Går motorn i sötvatten tiltar jag ner den och dränerar den, går den i saltvatten så kör jag den med färskvatten(spolmuff), några motorer har haft små förgasare, dessa kan trilskas om de ställs ner med handels bensin, blir avlagringar, så jag dränerar förgasarna.

 

Används sällan:

Kamrem var 10: år (tar en timme kostar några hundra)

Olja var 3 år:

Drev var 4:år

 

 

 Använda mer ofta:

Kamrem var 10:år

olja varje år

Drev vartannat.

 

Tändstift, filter, impeller och runt smörjning vid behov. (Man liksom tittar på delarna och gör en bedömning)

 

Sen har jag förståelse för att inte alla har kunskap, tid och ork. Eller att några är trygghetsnarkomaner.

 

Vad är det för motorn om man får fråga?

 

Är en Yamaha Autolube 70hk.

Förstår syftet med att lämna in på service, eller göra servicen själv. Men i syftet att konservera eller inte, behövs något göras? Den kommer stå utomhus, övertäckt såklart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Qetuop:

Är en Yamaha Autolube 70hk.

Förstår syftet med att lämna in på service, eller göra servicen själv. Men i syftet att konservera eller inte, behövs något göras? Den kommer stå utomhus, övertäckt såklart. 

En Yamaha 2t är en mycket bra motor och relativt lättskött.

 

Konservering görs enkelt:

Kör motorn varm med sötvatten påkopplat

Spraya sedan konserveringsolja i förgasaren medan du kör ca 15-20 sekunder (den får gärna stanna av det).

 

Varje år:

Byte olja i växelhus

Infettning via smörjnipplar

Kontroll stift

Kontroll anoder

 

Vart 2-3 år:

Byte impeller

Byte stift

Byte anoder

 

Gör man detta kommer man långt och det är varken svårt eller särskilt dyrt. Slarv med anoder, körning med sötvatten påskyndar korrosionen som är det stora hotet mot dessa maskiner. Få om ens några har slitit ut dessa motorer mekaniskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna tömningsskruven till förgasaren så bensinen i flottörhuset rinner ut. Brnsinen kleggar när den torkar. Och köp ny bensin till våren. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev AndW:

Öppna tömningsskruven till förgasaren så bensinen i flottörhuset rinner ut. Brnsinen kleggar när den torkar. Och köp ny bensin till våren. 

Jag brukar ha i stabilisator, glömde skriva det i mitt inlägg.

 

Gör man så eller som du skriver minskar man risken för problem…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...