Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
skippeer

Oljelarm vid tomgång efter hård körning, SAE tal?

Rekommendera Poster

Igår körde jag motorn (VP D2-55A ca 2300 timmar ) lite hårt 2 500 rpm för att blåsa ur ”koks” efter några timmars gång med 2 000 rpm och gjorde det dumt nog för nära hamnen.

När jag tuffade in i hamnen på låga varv gick larmet, kollade vilken lampa som lyste och stoppade motorn. Förtöjde tillfälligt utanpå en annan båt.

Motorn var varm, svårt att läsa av oljan (väldigt ren olja), den kändes väldigt tunn, 80% mellan min/max strecket. Kollade nivån flera ggr för det var svårt att se var nivån låg.

Googlade på symptomet.

Efter 20 minuter startade jag och inget larm hördes.

Förtöjde båten på rätt plats.

 

Olja Q8 T750 SAE 15-40, VDS-3.

 

Inser nu efteråt att jag gradvis skulle sänkt varvtalet tidigare efter hård körning.

 

Q1 När oljelarmet går efter hård körning, skall man öka varvtalet igen och hur länge? Tumregel

 

Q2 Seglar inte då det är minusgrader, är det läge att byta till annat SAE tal mtp motortemperatur och viskositet?

 

(Förra veckan köpte jag delar för montering av oljetrycksinstrument för larmet gick under semestern 2019 men då stoppade jag motorn utan att kolla vilken lampa som lyste på panelen inne i handskfacket.)

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte ett uttömmande svar, men alikevel. 

 

Om oljan vekar tunnare än vanligt, kan det vara som så att den med tiden blivit utspädd med bränsle p g a slitna kolvringar. 

Olja har samtidigt förbrukats av samma anledning och nivån ser därför ut att vara konstant. 

 

När bytte du olja och filter sist? 

 

Pröva med att byta till ny olja och filter. 

 

15W-40 är en olja med rekativt hög viskositet vid låga temperaturer (15W) och höga temperaturer (40)

 

Ev oljeförbrukning och utspädning med bränsle enligt ovan ger lågt oljetryck i hela temperaturregistret då viskositeten blir mycket låg. Oljan

s a s pressas lättare ut genom lager mm. 

 

En ansluten oljetrycksmätare kommer att indikera detta, d v s lågt oljetryck, när motorn är varm. 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn innehåller 10,5 liter olja som bytes varje år + filterbyte,

sägs att motorn designats för långa intervall mellan oljebyte bla för charterfirmor.

Vi har inte använt motorn många timmar i år så ren olja är inte konstigt. Igår gick vi 46 Nm med varierande vindar och motström de sista timmarna.

 

Om oljan var utblandad med bränsle borde väl larmet ljuda varje gång motorn blir varm?

Larmet har gått 2 ggr sedan vi köpte båten 2017, igår vet jag vilket larm som triggades. När vi gick hem från Skottland 2018 gick vi för motor 2 dygn utan larm.

 

Skall kolla oljestickan noggrant idag med kall motor så att oljan är okay, tack för tipset om vad som kan ske med slitna motorer. 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara oljetrycksgivaren som är felet, men varm tunn olja ger ibland låga tryck på tomgång.

 

Det brukar inte behövas så lång tid (10 minuter kan räcka) vid lägre belastning för att kyla ner oljan tilräckligt.

 

Tapp av oljetryck kan ju också vara indikation på att något är slitet, men det verkar ju inte troligt på en rätt ny motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade oljestickan i morse, 80% min/max.

Pga dåligt med vind och motström (från stora bält) blev det motorgång 4-5 timmar idag.

15 minuter innan hamn sänkte jag till 1 500 rpm.

Inget oljetryckslarm idag, inte ens vid tomgång vid förtöjning.

 

Ny erfarenhet/kunskap.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...